Inlägg från: Anonym (Evigt liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Evigt liv)

Fattar nån kristendomen?

Svar till TS från en troende;

Evigt liv menas inte så som vi upplever livet. Det är i en annan dimension som vi inte kan föreställa oss hur det kan vara med våra sinnen.

Synder är allt möjligt som vi människor gör. Ex ljuga, egoism, otrohet, girighet, mord, våld etc. Vi syndar för att vi är människor och inte gudar. Om vi däremot är uppmärksamma på våra synder och ångrar oss, kan vi be om förlåtelse från Gud och han kommer förlåta oss. Men bara Gud vet vad som kommer hända med oss efter döden.

• Anonym (Evigt liv)

Bara en tanke. Innan Big Bang fanns ingenting. Hur kan ingenting explodera till hela universum? Måste det inte funnits något som startade allt? Det är bortom människans intellekt att förstå. Det bl a ser jag som ett bevis. Vart kom livet ifrån? Från vattenpölar blev det helt plötsligt liv? För mig visar det att det fanns någon högre intelligens inblandad. "Intelligent design" förklarar saken om man är intresserad.

De som säger att förr behövde man Gud för att förklara saker som vi inte förstod, alla vetenskapsmän idag då som är troende? (Inte så många svenskar kanske...) De är väl lite mer insatta än er eller?

Men för att tro på Gud så måste man känna att Gud finns, annars går det inte. Man måste vara öppen för det.

• Anonym (Evigt liv)

En annan sak. Det är vetenskapligt bevisat att det finns flera dimensioner, vi kan bara uppfatta några procent av vad som verkligen finns med våra sinnen. Finns därför inget bevis för att Gud inte finns i allafall.

• Anonym (Evigt liv)
    themia skrev 2015-09-10 15:46:47 följande:

Rumtiden har fyra dimensioner, 

Att det finns fler dimensioner än fyra är inte bevisat, det är en hypotes.

Att det inte finns bevis för att gud inte finns är självklart, eftersom det är logiskt omöjligt att bevisa att något inte finns.

Det går inte heller att bevisa att jultomten inte finns.

Ok. Jag försöker inte bevisa något, alla får tro vad de vill. Jag säger bara hur jag tänker och tror.
  • Anonym (Evigt liv)
    Konservativ skrev 2015-09-15 13:08:54 följande:

Okej jag ska beskriva vad jag tror i denna fråga en sista gång: fotosyntes är ett fenomen som händer i gröna växter. När vetenskapsmän upptäckte detta fenomen och beskrev det så beskrev de hur det vanligen går till i gröna växter när de tar upp energi från solstrålning. Men vetenskapsmännen skapade inte fotosyntesen. Enligt min åsikt skapar Gud fotosyntesen varje gång den sker i varje kloroplast i varje växtcell i varje växt. Han skapar också varje kloroplast i varje ögonblick, och också allt annat.

Tänk dig att du spelar Sims. Då skapar du din individ och du styr vad han gör. Gud gör mer än så, han har skrivit programmet, han kan ändra i programmet när som helst, han kan ge vilka friheter han vill, han tillför el till datorn, han skapar själva datorn i varje ögonblick. Säkert en inte helt riktig metafor men så nära jag kan komma. Det du kallar naturlagar är helt enkelt de egenskaper som Gud har gett individerna och som han väljer att upprätthålla.

Mycket bra förklarat! Religion och vetenskap är inte två skilda begrepp, de går hand i hand.
  • Anonym (Evigt liv)

Att det finns elände i världen har inget att göra med att böner inte blir besvarade. Gud gav oss den fria viljan. Mycket av allt elände kommer från vad människor åsamkar varandra. Och trots att det är svårt för oss att förstå så finns det en mening med allt som sker.

• Anonym (Evigt liv)

Men varför finns naturlagarna då? Var kom de ifrån? Varenda detalj av det som sker hela tiden, har allt kommit av en slump? För mig iallafall är det uppenbart att vi vet så lite och det måste finnas ett högre medvetande bakom allt, som startade allt och låter det fortgå.

• Anonym (Evigt liv)
    themia skrev 2015-09-16 21:34:00 följande:

Så du menar att eftersom vi inte vet precis allt om allt så måste det finnas ett högre medvetande?

Vad händer då då med det "högre medvetandet" när vi lär oss nya saker? Krymper hen då?

Eller hur tänker du?

För min del blir det bara ännu tydligare att Gud finns. Men jag har personliga erfarenheter och det är inget jag tänker diskutera här.
  • Anonym (Evigt liv)
    SkåneP skrev 2015-09-17 10:33:30 följande:

Ok att du inte vill gå in på detaljerna, men jag är extremt nyfiken på vilken gud som är den "rätta"!

Är det Jahve så som han beskrivs gamla testamentet?

Oden från asatron?

Zeus från grekiska mytologin?

Någon från hinduismen?

Någon annan variant?

Jag är kristen.
  • Anonym (Evigt liv)
    SkåneP skrev 2015-09-17 15:50:57 följande:

Ok. Jag vet faktiskt inte riktigt vad det betyder - det finns ju så många varianter.

Mormoner, pingstvänner, katoliker, protestanter.

Vilken kristen variant fann du vara den rätta?

Jag är ortodox. Ortodoxi kommer direkt från Jesus tid, alltså har inget direkt ändrats från dess utan bara anpassats efter samhället. Sedan kom katolicismen och ännu senare protestantismen med alla olika grenar.
Svar på tråden Fattar nån kristendomen?