Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Fattar nån kristendomen?

chokladgroda skrev 2015-07-08 20:40:58 följande:
    Har också läst om den rike mannen och lasarus och att du tar upp det visar också att hela innebörden av liknelsen inte landat ännu. Inte menat som ett hån mot dig för det tog tid för mig innan jag förstod det helt och hållet. Läs gärna Bibeln i grundtexten och se alla felöversättningar som blivit.
    Vill inte hoppa på någon, jag bekänner Jesus som herre över mitt liv MEN jag är också djupt bekymrad över vad som skett och sker i de flesta församlingar i Sverige idag.
    Vad är det som bekymrar dig mest? Handlar det om att du anser att det saknas kunskap om vad Bibeln egentligen säger, eller handlar det om hur församlingar förhåller sig till vad de anser att Bibeln säger?
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75

Väldigt uppenbart är ju i alla fall att kristna själva har väldigt olika uppfattningar om vad deras religion säger och stipulerar. 

* Kommer man till himlen vid dödsögonblicket eller vid domedagen?
    * Vilka regler från GT gäller fortfarande och vilka gäller inte?
    * Vad är "synd", och vilka konsekvenser drabbar "syndare"?
    * Vad är helvetet? Finns det ett faktiskt "helvete"? Och vem hamnar där?

Inte direkt så att man får samstämmiga svar på dessa, enligt mig ganska centrala, frågor. 

• Johan75
    Anonym (prescience) skrev 2015-08-13 20:59:51 följande:
    Men det funkar inte, har vi ju sett en massa exempel på. Problemet kommer när de går runt och predikar att alla som inte tror exakt som de gör kommer att komma till helvetet, och försöker "rädda" icke troende.
    Precis! Eller när de, som Konservativ påpekat, anser att ett precis befruktat embryo är en människa med en själ och därmed påstår att abort är mord. Eller att i aidsdrabbade områden predika att kondomer är fel/synd. Eller att homosexuella inte ska få gifta sig med varandra. Eller jobbar för att minska på sexualundervisning för ungdomar. 
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-14 18:51:05 följande:
    Den kristna tron menar att Gud inte är skapad utan den som skapar. Han har alltid funnits, eller rättare sagt finns han utanför tid och rum.
    Men med möjlighet att ge sig in i tid och rum? 
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-14 19:40:42 följande:
    Absolut. Han skapar universum i minsta detalj i varje ögonblick.
     Men går inte att mäta?
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-14 20:53:30 följande:
    Hur menar du?
    Han skapar allt i minsta detalj i varje ögonblick - men det går inte att mäta detta på något sätt? Tillförsel av energi eller liknande. 

Eller är Gud passiv i skapandet? Sker det enbart genom krafter som redan satts i verket? Typ kemiska reaktioner, plattektonik, evolution, fotosyntes och så vidare.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-15 06:09:21 följande:
    Antagligen kan inte mäniskor mäta det.

Nej, Gud är inte passiv. Gud skapar allting hela tiden. Så har jag uppfattat det men jag är ingen expert. Vill du veta mer så får du fråga en teolog.
    Ja, som redan påpekats så undrar jag då över vad det är som Gud "skapar". Geologi förklarar hur berg bildas. Kemi förklarar hur grundämnen agerar och interagerar. Fotosyntesen förklarar hur kemin i växter fungerar. 

Vad finns kvar för Gud att skapa? Vi har våra naturlagar och allting skapas efter dem. Vi kan mäta dessa saker, och vi har en ganska bra förståelse över varför saker skapas enligt dessa lagar. Vad Gud nu tillför i skapelseprocessen blir därför en gåta. Vi saknar liksom inte något. 
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-15 12:40:38 följande:
    Nähä. Ja, då finns det inget kvar att diskutera.
    Fast det är väl just det det gör? Du säger att Gud skapar allting konstant och jag undrar vad denna skapelseprocess består av. 

Hade du påstått att Gud skapar allt via naturlagarna så hade ju detta inte varit något att diskutera, men nu säger du att det är ett aktivt skapande direkt av Gud. Då uppstår ju diskussionen kring vad det innebär att Gud skapar något. 

Vi har en förklaringsmodell hur en kemisk reaktion mellan två ämnen skapar ett nytt ämne. Vad tillför Gud i en sån process? 
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-15 13:08:54 följande:
    Okej jag ska beskriva vad jag tror i denna fråga en sista gång: fotosyntes är ett fenomen som händer i gröna växter. När vetenskapsmän upptäckte detta fenomen och beskrev det så beskrev de hur det vanligen går till i gröna växter när de tar upp energi från solstrålning. Men vetenskapsmännen skapade inte fotosyntesen. Enligt min åsikt skapar Gud fotosyntesen varje gång den sker i varje kloroplast i varje växtcell i varje växt. Han skapar också varje kloroplast i varje ögonblick, och också allt annat.

Tänk dig att du spelar Sims. Då skapar du din individ och du styr vad han gör. Gud gör mer än så, han har skrivit programmet, han kan ändra i programmet när som helst, han kan ge vilka friheter han vill, han tillför el till datorn, han skapar själva datorn i varje ögonblick. Säkert en inte helt riktig metafor men så nära jag kan komma. Det du kallar naturlagar är helt enkelt de egenskaper som Gud har gett individerna och som han väljer att upprätthålla.
    Fast fotosyntes kommer inträffa varje gång man har samma kemiska förutsättningar. Vi kan återskapa detta i ett labb. Beståndsdelarna har de egenskaperna att just detta kommer inträffa om de samverkar. Vi kan inte skapa de perfekta förutsättningarna för fotosyntes och sen inte få fotosyntes. 

Och för mig verkar det uppenbarligen att Gud antingen inte kan ändra programmet, eller att han väljer att aldrig göra detta. Om Gud skapar allt, och gör detta hela tiden, så behövs ju inte naturlagarna. Vilket syfte fyller dessa om Gud är aktiv i varje given händelse, i varje given beståndsdel? 

Om det, åtminstone då och då, skapades något utanför, eller som stred mot, naturlagarna så skulle ditt resonemang verka vettigt för mig - men nu är det ju inte så. Nu håller sig allt inom naturlagarna och gör precis som man förväntar sig att det ska göra. 

Jag tycker din Sims-liknelse var bra. Tänk dig att du spelar Sims och hela datorn förändras konstant i varje ögonblick. Grafiken förändras, skärmen blir plötsligt touchskärm, figurerna kan plötsligt göra saker de inte kunde förut, nya saker uppstår ur tomma intet, världen går plötsligt från 2D till 3D, och så vidare. Hela tiden nya förutsättningar och inget givet ramverk alls. Vår värld är ju inte så. Naturlagarna är (för mig) ett tydligt ramverk som varken vi eller Gud verkar kunna gå förbi. Alternativt att Gud väljer att inte gå förbi dessa - men då återstår ju frågan varför inte.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-16 13:32:11 följande:
    Så för dig är naturlagarna självständiga entiteter? Som styr världen?
    Det där är lite "hönan och ägget" - men vi har vårt universum eftersom naturlagarna ser ut som de gör, men hade universum sett annorlunda ut hade säkerligen naturlagarna varit annorlunda. Och alldeles oavsett vad de är, eller ens ifall Gud skapade dem, så styr de vad som händer, utan undantag och utan att förändras. 

Gud verkar ju enbart genom dessa naturlagar. Planeter uppstår inte plötsligt i vår närhet. Nya människoliv går genom den gamla vanliga processen av befruktning och graviditet. Träden växer så stilla från frö till jätte. Ingen verkar helt enkelt uppfinna någon ny dator, eller ens uppdatera den som redan finns. Det uppstår inga nya simsfigurer 2.0 helt plötsligt mitt ibland oss, figurer som lever efter andra premisser och består av helt andra logaritmer än vi. Allt liv har samma gamla vanliga logaritm av gener, celler och oklippta tånaglar. Även om Gud nu finns så verkar han enligt mig väldigt fast förankrad inom de ramar han har satt upp. 
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-09-17 07:00:13 följande:
    Enligt min åsikt är det en ganska stor skillnad mellan att säga att naturlagarna är bara en sammanfattning av vetenskapsmännens observationer och att säga at naturlagarna är en entitet som styr världen. Ser du en sådan skillnad?

Sen finns det gott om observationer av händelser där de vanliga naturlagarna satts ur spel. Till exempel när Jungfru Maria visat sig. Men jag gissar att du väljer att bortse från sådana observationer. 
    Det finns även massor av exempel på när folk har sett spöken, tomtar, vättar, Näcken, jättar, troll och skogsrån. Antar att du väljer att bortse från dessa observationer. Om någon bara dokumenterar en sådan observation på ett godkänt sätt så skulle jag självfallet "tro" på det - men det händer aldrig. Märk väl att jag inte, i den här diskussionen, har uteslutit att det skulle finnas en Gud. Jag har bara svårt att se hur denna Gud skulle kunna vara särskilt aktiv. 

Jag förstår även att du tycker det är en skillnad mellan hur naturlagar beskrivs. Vad denna skillnad gör för Guds eventuella förmåga att i varje ögonblick vara aktivt delaktig i varje process i universum är dock något som går mig förbi. Men det är inte BARA observationer. Det ska även vara möjligt att förutspå något med dessa. Just denna förutsägbarhet är ju det som gör att jag har svårt att se hur Gud aktivt skapar världen vid varje givet tillfälle, samt att han inte behöver följa några lagar då han gör detta. Utveckla gärna hur du tänker. 
Svar på tråden Fattar nån kristendomen?