Johan75 skrev 2015-09-15 12:48:23 följande:
Fast det är väl just det det gör? Du säger att Gud skapar allting konstant och jag undrar vad denna skapelseprocess består av.
Hade du påstått att Gud skapar allt via naturlagarna så hade ju detta inte varit något att diskutera, men nu säger du att det är ett aktivt skapande direkt av Gud. Då uppstår ju diskussionen kring vad det innebär att Gud skapar något.
Vi har en förklaringsmodell hur en kemisk reaktion mellan två ämnen skapar ett nytt ämne. Vad tillför Gud i en sån process?
Okej jag ska beskriva vad jag tror i denna fråga en sista gång: fotosyntes är ett fenomen som händer i gröna växter. När vetenskapsmän upptäckte detta fenomen och beskrev det så beskrev de hur det vanligen går till i gröna växter när de tar upp energi från solstrålning. Men vetenskapsmännen skapade inte fotosyntesen. Enligt min åsikt skapar Gud fotosyntesen varje gång den sker i varje kloroplast i varje växtcell i varje växt. Han skapar också varje kloroplast i varje ögonblick, och också allt annat.
Tänk dig att du spelar Sims. Då skapar du din individ och du styr vad han gör. Gud gör mer än så, han har skrivit programmet, han kan ändra i programmet när som helst, han kan ge vilka friheter han vill, han tillför el till datorn, han skapar själva datorn i varje ögonblick. Säkert en inte helt riktig metafor men så nära jag kan komma. Det du kallar naturlagar är helt enkelt de egenskaper som Gud har gett individerna och som han väljer att upprätthålla.