• Gert

Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

Själv kommer jag glädjas åt SD:s valframgångar och kan bara konstatera att alla som har skrivit här på familjeliv att SD aldrig kommer bli det största partiet har haft fel - som de brukar ha när det handlar om SD.

Jag har hört några som har sagt att de kommer flytta från Sverige om SD får över 20%. Lycka till med det! Skrattande

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?
  • Beowulf
    FDFMGA skrev 2015-07-06 23:27:26 följande:

Tja, jag skulle nog vifta en smula med tårna och tänka att det var en märkligt tokig dröm.

Kanske att jag skulle följa upp tanken lite bättre när jag vaknat till ordentligt och i stället fundera på vad som kan hända när de som lever i en fantasivärld, där SD kommer att bli allt större och större tills de vinner regeringsmakten, börjar förstå att det aldrig kommer att bli så.

Vilka kommer de att skylla och vad kommer de att ta sig för?

Och vad får dig att tro att SD skulle minska ner på takten?
    Det beror på hur man räknar, och vilka kriterier man väljer bort för att vinkla den agenda man felaktigt vill beskriva.
  • Knävelborren

Då skulle jag engagera mig ännu ivrigare i arbetet mot rasism. Det kommer vara viktigare än någonsin då.

Jag skulle även känna mig orolig över att så pass många obildade personer sitter på beslutande positioner inom Sveriges politiska system.

• _smart_
    Knävelborren skrev 2015-07-07 10:38:42 följande:

Då skulle jag engagera mig ännu ivrigare i arbetet mot rasism. Det kommer vara viktigare än någonsin då.

Jag skulle även känna mig orolig över att så pass många obildade personer sitter på beslutande positioner inom Sveriges politiska system.

Kan vara ganska snävt att avfärda ett helt parti som "så pass många obildade personer". För det första vet vi inte vilka kandidater SD vaskar fram till 2018 och när det gäller bildningen tycker jag inte att de andra partierna (i synnerhet de rödgröna) ligger så mycket bättre till. Men det kanske beror på vad du lägger i begreppet bildning?!
  • Ascendere
    Knävelborren skrev 2015-07-07 10:38:42 följande:

Vad betyder ordet "rasism" för dig?
    Är brist på bostäder ett utryck för "rasism"?
    Är brist på lärare ett uttryck för "rasism"?
    Är brist på läkare ett uttryck för "rasism"?
    Är hög arbetslöshet ett uttryck för "rasism"?

Alla dessa nämner jag eftersom de är faktorer som begränsar hur många människor vi klarar av att ta emot.
  • Beowulf

Röstar man SD tror man på förändring och lösningar på problem. De andra har... Inget...

Det beror på hur man räknar, och vilka kriterier man väljer bort för att vinkla den agenda man felaktigt vill beskriva.
  • _smart_
    Beowulf skrev 2015-07-07 10:58:12 följande:

Röstar man SD tror man på förändring och lösningar på problem. De andra har... Inget...

Inte? Sossarna har åtminstone 70 år längre erfarenhet av svensk politik. SD:s politiker är minst sagt orutinerade. Jag har ingen förmåga att se in i framtiden, men tror inte att SD kommer att vinna så stora framgångar vid nästa val, som många försöker ge sken av här. Snarare tror jag att flera av de etablerade partierna kommer att ta i flera av de kontroversiella frågorna för att avväpna SD inför nästa val. Både moderater och kristdemokrater har redan börjat visa viss aktivitet på det området.
  • Ascendere
    _smart_ skrev 2015-07-07 11:12:44 följande:
    Inte? Sossarna har åtminstone 70 år längre erfarenhet av svensk politik. SD:s politiker är minst sagt orutinerade. Jag har ingen förmåga att se in i framtiden, men tror inte att SD kommer att vinna så stora framgångar vid nästa val, som många försöker ge sken av här. Snarare tror jag att flera av de etablerade partierna kommer att ta i flera av de kontroversiella frågorna för att avväpna SD inför nästa val. Både moderater och kristdemokrater har redan börjat visa viss aktivitet på det området.
    Men både M och KD har det emot sig att de trots att problemen med massinvandringen var fullt synliga inte gjorde någonting alls under de 8 år de hade makten, förutom att förvärra situationen ytterligare. Så deras trovärdighet på området är körd i botten. 

Dessutom handlar det om röstfiske, inte om en genuin vilja till förändring. Det visade sig inte minst häromsistens när M kom med ett utspel angående tiggare, som SD omgående gjorde ett konkret förslag av, som M sedan röstade emot. Hepp.
  • _smart_
    Ascendere skrev 2015-07-07 11:18:35 följande:
    Men både M och KD har det emot sig att de trots att problemen med massinvandringen var fullt synliga inte gjorde någonting alls under de 8 år de hade makten, förutom att förvärra situationen ytterligare. Så deras trovärdighet på området är körd i botten. 

Dessutom handlar det om röstfiske, inte om en genuin vilja till förändring. Det visade sig inte minst häromsistens när M kom med ett utspel angående tiggare, som SD omgående gjorde ett konkret förslag av, som M sedan röstade emot. Hepp.
    Ja det är ju det som är dilemmat med politiker. De lovar runt men håller tunt. Dock tror jag att allianspartierna insett nu, att de faktiskt förlorat en del av sina väljare till SD, och också varför de gjorde det. Har de någon som helst självbevarelsedrift, lär de ta i de frågorna nu. Sent skall syndaren vakna. Flört
  • semla

Efter att ha sett denna

Där till och med araben i bakgrunden började skratta åt Belindas patetiska försök att sätta dit Åkesson så kommer man nog fira rejält dagen DÖ kommer dö.

• Rixa
    Ascendere skrev 2015-07-07 09:40:50 följande:
    Hellre folk som levt vanliga svensson-liv och som har lite verklighetsförankring än de yrkespolitiker vi har idag vars koll på läget i samhället  får Marie Antoinette att framstå som välinformerad. 
    Håller med dig! Att vara politiker borde vara som vilket jobb som helst som kräver meriter typ minst 4 års utbildning inom ekonomi/samhällsvetenskap,  6 års arbetslivserfarenhet. Sen kan jag tycka att det borde vara ett tidsbegränsat uppdrag. Efter t ex 8 år måste de jobba 2 år inom sjukvård lr annat jobb som är kommunalt/landsting för att sedan på nytt söka tjänst som politiker. Under jobbåren skulle de kunna ha kommunala uppdrag som vilken kommunpolitiker som helst. 

Idag ställs ju överhuvudtaget inga krav mer än att de ska vinna förtroende och kunna prata för sig.
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?