Inlägg från: MarikaLovisa |Visa alla inlägg
  • MarikaLovisa

Vi i Göteborg med BF i feb/mars 2016.

Jag hoppar gärna in här också. Bor i centrala Göteborg och är gravid för första gången. Tror jag är i v. 8 men eftersom detta inte riktigt var planerat, lyckades glömma ett piller, så är det svårt att säga med säkerhet när jag hade ägglossning (jag känner mig dock ganska säker på datum). Jag och min man är dock väldigt glada ändå ????Dock känns det svårt att tänka att vi ska ha barn när det är så tidigt än.

Eftersom vi åkte utomlands precis efter att jag hade plussat och nu är i norrland så har jag inte kunnat skriva in mig på mvc än. Enligt beräkningar på nätet är bf 1 mars men vi får väl se vad barnmorskan säger när jag väl får till ett besök.

• MarikaLovisa

Eh... Det skulle ju självklartinte vara en massa frågetecken efter att vi är glada ändå utan en glad smiley, för vi är väldigt glada.

• MarikaLovisa

Hur tänker ni kring KUB-test? Jag och min man har knappt funderat över detta men måste bestämma oss snarast om vi ska göra testet då det verkar vara väldigt ont om tider

• MarikaLovisa

Jo jag tänker också att det vore skönt att få veta att allt är ok. Det svåra är ju vad man ska göra om det inte är ok.

• MarikaLovisa
    Babymiss 91 skrev 2015-07-12 11:45:37 följande:

Men usch då de lät ju inge vidare :(. Jag har haft "turen" att ha haft semester nu i fyra veckor, har en vecka kvar eftersom mitt illamående oxå har varit riktigt jobbigt.. har hela tiden kunnat äta men har haft svårt för alla typer av lukter och har spytt ganska mycke. Har mest legat på soffan eller i sängen denna semestern men vad ska man göra.

Köpte prostafen tabletter och illamåendearmband i förrgår och de känns som att de har hjälpt lite iallafall så jag hoppas på att inte ha de för jobbigt när jag återvänder till jobbet om en vecka :).

Jag har också testat postafen och de hjälper för mig. Mår dock inte så illa så att jag kräks. Har även testat akupunktur med god effekt. Men jag har hört att akupressurarmbanden funderar för många. Tror även att läkare kan förskriva lergigan mot illamående.

Jag ska börja jobba igen imorgon efter tre veckors semester, lite nervös för hur Det ska gå. Jag klarar inte av allt som luktar, speciellt tvål, och jag jobbar på sjukhus så det blir en utmaning. Samt hitta på någon orsak till varför jag helt plötsligt inte dricker kaffe och måste äta hela tiden.
  • MarikaLovisa

Hannaliv: Angående KUB så när jag försökte få tid för ett första besök på mvc gibraltar så hade de inga tider förrän i mitten på augusti och sa att det även var svårt att få tid till KUB via dem. De rekommenderade att göra det privat (kostar lika mycket). Jag väntar på att en barnmorska ska ringa från Carlanderska för tidsbokning, där verkade de ha tider. Men jag vet inte hur lång tid i förväg man behöver boka. 

Trina: Jag har också svårt att sova. Känns som om jag vaknar femtioelva miljoner gånger under natten. Från början vaknade jag för att jag behövde kissa under natten men nu kan jag inte förstå varför jag inte sover när jag är så trött. I natt vaknade jag runt 4 och kunde inte somna om innan klockan ringde vid 6. 

• MarikaLovisa

Vi har bara berättat för min mans familj. Vi skulle bo hos hans föräldrar i en vecka och då var det oundvikligt att inte berätta. Dessutom hälsar vi så sällan på dem då de bor i Luleå och vi ville inte berätta via telefon. Vi har inte berättat för min familj än då vi också vill göra det när vi är på besök hos dem och vi ska inte åka till dem förrän i mitten på augusti så jag får hålla mig till dess. 
    Efter att vi har berättat för min familj kommer vi nog att berätta för närmaste vänner och jag planerar att berätta på jobbet då också när alla är tillbaka från semesterar. 

Vi har nog inte riktigt känt oss mogna att berätta för andra såhär tidigt och jag har känt att jag inte skulle orka med att meddela alla om man får missfall. 

• MarikaLovisa
    trina skrev 2015-07-24 08:01:38 följande:

vi fick se en liten parvel på ultraljudet igår! :) BF är 23 Februari. Fick med oss en liten bild också! 
    Känns svårt att tro att det faktiskt finns något där inne :) 
    Ska till mvc om drygt två veckor och efter det så vill jag nog berätta för våra familjer iallafall. Får se vad mannen här hemma tycker om det. Resterande kan få vänta tills efter KUB. 

Vad roligt! :) 
    Jag tycker också att det känns svårt att tro att det finns någon i magen, ibland tänker jag att jag kanske bara inbillar mig... men så kommer illamåendet. 

Jag ska inte till mvc för första besöket förrän om 3 veckor och KUB-ultraljud 4 dagar senare... känns så långt bort. 
  • MarikaLovisa

Läste på din blogg trina att du ska gifta dig snart? Vad kul!! Jag gifte mig i maj, bästa dagen i livet hittills. Önskar att man kunde göra om dagen igen :)

• MarikaLovisa
    trina skrev 2015-07-26 08:44:30 följande:
    Det kommer bli väldigt roligt, men samtidigt lite jobbigt. Orolig för att jag fortfarande inte kommer må så bra och vill inte stå och kräkas i en buske, haha. Men två av mina närmsta vänner vet om att jag är gravid så de kommer packa förnödenheter :) Så förhoppningsvis löser det sig!
    Jo jag kan tänka mig att du är orolig. Men hur långt fram är bröllopet? Man kan ju hoppas att illamåendet har klingat av lite eftersom det brukar göra det efter v.12 vad jag har förstått. 

Se till att delegera över alla uppgifter på någon annan under bröllopsdagen, någon som håller koll på schema och styr upp allt - det kan jag verkligen rekommendera. 
  • MarikaLovisa
    Ospecifikt skrev 2015-07-26 12:24:55 följande:

Hej på er, jag är helt ny på forumet så jag har inte så bra koll. Tips är välkommet!

Jag är gravid i v 11 (10+6) och har varit heltidssjukskriven pga kräkningar, illamående och bristande ork sedan v 5. Det har varit oerhört tufft. Hade en tidig blödning och fick då ett ul i v 6 som var bra och visade normal bild. Var också på inskrivningsul för 2,5 v sedan där ett hjärta slog. Kub om 2,5 v. Känns bra att få se att allt är okej. Mår lite bättre nu men är väldigt trött och har som konstant mensvärk. Ska börja jobba heltid nästa vecka. Lite skraj för hur det ska gå.

Fyllde nyss 30 och berättade då för kollegorna och några av de närmare vännerna som besökte mig. Känns bra att folk vet. Vi har valt att berätta för de vi tycker att vi kan berätta för om ev missfall.

Känner ingen som ska ha barn just nu så vore glad för nya bekantskaper och att få höra hur ni andra i samma situation har det. :)

Är det första barnet? 
    Jag känner heller ingen (här i Göteborg) som ska ha barn nu så det känns bra om man kan få lite nya bekantskaper som också är gravida :)

Vilken mvc går du på? Gör man inskrivningsul på alla där? 
  • MarikaLovisa
    trina skrev 2015-07-27 16:15:26 följande:
    Det är drygt två veckor kvar, kommer vara i v 12 när vi gifter oss. Hoppas det hinner gå över, för det är inte roligt att må dåligt, haha.
    Det verkar vara ganska individuellt, en del mår inte illa alls, en del mår dåligt ett par veckor och en del (stackare) mår dåligt hela graviditeten....

Just nu t ex har jag svårt att dricka vatten. Kan inte dricka vatten från kranen, smakar apa... Måste åtminstone blanda saft om det ska gå ner. Läsk smakar inte heller något gott så det har jag slutat dricka helt. Men känner mig lite begränsad när det gäller dryck, haha.
    Ja det är lustigt det där med illamående. Jag hade ju trott att jag skulle vara extremt illamående och ligga och spy hela tiden. Vi åkte på vår bröllopsresa 3 dagar efter att jag plussade så jag räknade med att ligga och spy under semestern. Men än har jag inte spytt även om jag har mått illa och illamåendet har blivit värre i v9-10. 

Känner igen det där med vatten exakt. Jag tycker inte att det smakar äckligt, det tar bara emot att dricka. Och eftersom jag har fått nojig tanke om att inte dricka läsk, juice och sådant för att det förstör tänderna så är det lite kämpigt att få i sig tillräckligt med vätska. 

Men vi får hålla tummar och tår för att du mår lite bättre under bröllopsdagen :)
  • MarikaLovisa

Jag avlägsnar mig ur denna tråd. Var på ett tidigt privat ul idag där man inte så något hjärta slå och fostret såg inte ut att vara mer än 5 veckor. Jag skulle ha varit i vecka 9+4 nu. Så det är bara att vänta på att allt kommer ut. Önskar er alla lycka till.

Svar på tråden Vi i Göteborg med BF i feb/mars 2016.