• Amanda87

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Hej! Jag plussade i förmiddags innan jobbet och har därför inte sagt det till min sambo ännu. Sitter på jobb nu och funderar hur jag ska berätta :) sparade stickan i alla fall.

Jag har inte läst så mycket om graviditet sedan innan men tror att det blir beräknat till mars. Haft oregelbunden mens då jag tog ut min spiral för bara 3 månader sedan. Tänkte ringa bm i morgon, eller är det för tidigt?

Är helt chockad faktiskt. Är nästan så jag ska ta ett till test efter jobbet bara för att..trots att det enligt mig var ganska tydligt plus va? :D

• Amanda87

Tillräckligt tillförlitligt? :p

Jag ska på fest i helgen med släkten. Ghaa, jag vet inte hur jag ska göra, min sambo ska inte med då han sedan tidigare ska hålla svensexa för sin vän.
    Min mamma, mostrar, min syster m familj ska vara där.
    Jag tror att jag är i vecka 5 enligt vad jag har kollat på sidor, men vad jag förstått svårt att veta om jag inte vet hur lång min menscykel är, och det vet jag inte..

Hur tycker ni jag ska göra? Det kommer drickas alkohol på festen och jag skulle inte kunna säga nej utan att det blev uppmärksamhet kring det. Funderar på att säga att jag har fått urinvägsinfektion och äter penicillin eller så ställer jag in och säger att jag har mensvärk eller något..

Jag känner att jag vill berätta för min mamma då jag vet hur glad hon skulle bli. Dock är syrran med familj där just nu, och det känns svårt att berätta för min mamma men inte syrran m.familj. 

Ang symptomer så kissar jag sjukt ofta..innan kissade jag ca 4-5 ggr per dag. Nu känns det som att jag går en gång i timmen.. sedan jag plussade i morse har jag känt lite i magen, inte molande men jag har känt något..
  • Amanda87
    maliinnnn1990 skrev 2015-07-09 15:52:02 följande:
    Det är positivt grattis. Det finns ett clearblue test som visar hur många veckor det har gått från befruktningen
    Jag har lite koll på vilka datum det kan vara och är säker på att det var mellan 18-20 juni.. 
    Hur snart efter ni plussat kontaktade ni BM? 
  • Amanda87
    Primarosa skrev 2015-07-09 17:42:43 följande:

Jag testade både under helgen och måndag/tisdags eftersom jag inte vågade hoppas och tänkte att det nog bara var något fel på testerna. Men plussen fortsatte komma Skrattande sedan dess har jag varit alldeles överväldigad av glädje.

Mest är jag trött, har lätt mensvärk då och då, och en svidande känsla i brösten. Ibland blir jag rörd över småsaker och börjar gråta. Jag vet inte om den kanske bara är av en slump, men jag har även varit sugen på potatis (med salt) vilket jag normalt sett inte tycker om. Kan man få cravings så tidigt?

Jag borde vara 4+4 idag men har inte träffat någon BM än. Försökte ringa om tid idag, men det är visst inte öppet igen förrän efter helgen Obestämd jag som känner mig så ivrig (och lite orolig om allt är som det ska).

Åh så kul för dig med! Grattis! 

Själv berättade jag för sambon när jag kom hem. Han blev helt chockad men glad. Så sa han "jaa, det är ju nu livet börjar". Så otroligt fint sagt. :) 

Jag tänker ringa BM i morgon. Jag är också orolig, mest nu innan de tolv första veckorna gått.. 
  • Amanda87

Ringde mvc idag och fick tid om 5 veckor för hälsosamtal. Telefonisten sa att det var bra att jag ringde så tidigt! Vi kunde ändra dag och tid så det bättre passade mig så jag kan vara så diskret som möjligt med det på jobbet.

Nu ska jag bara ställa in resan och festen till familjen i morgon. Får skylla på förkylning och feber då det är något som går nu med. Det är stora delar av min släkt som ska vara med och jag vill inte berätta än för dem. Nästa helg är det bröllop som gäller men det ska lösa sig också! Bara jag som behöver slingra mig från fester eller komma på strategier?

• Amanda87

Ja vi kanske kan dela med oss av lite tips och förslag på undanflykter. Till bröllopet klarar jag mig nog ganska bra då jag inte känner så många så ingen skulle reagera om jag bad om alkoholfritt. Tänkte ta med mig egen alkoholfri öl också om det ska minglas med dryck i glas. Sambon är toastmaster så jag hoppas vi kan styra viss saker i smyg.

Ja det är bara att ljuga på och om mina vänner, som jag ska träffa ikväll på mat och öl, misstänker något så kommer de ändå inte fråga.

Men det blir tråkigt när jag som i morgon måste avstå från festen "pga sjukdom" för att klara mig ur det på ett smidigt sätt.

Linkken skrev 2015-07-10 10:52:47 följande:

Nej, detdär är ju nog ett problem nu i semestertider. Mycket festligheter på gång... Blir till att dra till med en hel del vita lögner, men om det är nån gång det är okej så är det väl nu. Vill absolut inte att folk ska veta än, så jag får komma på riktigt bra orsaker till varför jag inte kan ta ett glas vin. Har ändå svårt att tro jag ska klara mig hela sommaren utan att någon ska märka nåt. Jag dricker sällan några stora mängder annars heller, men tar gärna en öl eller ett glas vin till maten och det är ju skumt att helt plötsligt lämna bort det.

Nästa helg ska jag på en stor årlig fest där det alltid bjuds en massa dricka, tills dess får jag nog komma på nåt riktigt bra!!

• Amanda87

Vad kul! Jag blir också 28! Var bor ni? :)

Jag blir bara kissig ganska ofta och känns som jag spänner magmuskler jämnt och ständigt men annars inget! Sedan har jag inte ansträngt mig något vidare så svårt att säga kring andfåddheten. Cyklar landsvägscykel och brukar cykla 15 mil i veckan. Har inte cyklat sedan jag plussade men det är pga vädret. Lär väl kanske få en chock då!

Håller med er om att några fler känningar hade fått det att kännas mer säkert och på riktigt, samtidigt är det ju dumt att vilja må dåligt :p speciellt nu när jag har 4 veckors semester. Inbillade mig dock i morse att kaffet smakade annorlunda..

Har ni märkt av det där med smaker och dofter?

Linkken skrev 2015-07-11 10:15:46 följande:

Jag blir också 28 i år, så jag tror inte det blir aktuellt för mig heller. Det visar sig, jag tar ingen stress av det i alla fall. Längtar bara till ultraljud nu, vill sååå gärna höra hjärtljuden! Men är ju för tidigt än.

Jag mår också väldigt bra, nästan så att jag tycker det är skumt, haha! Andfåtthet och hjärtklappning låter bekant, jag känner mig sällan riktigt mätt och blir trött i mage och rygg fort. Men annars är allt fint. Skulle faktiskt inte tacka nej till en liten spya, liksom för att säkerställa det hela. Hahahaha! Troligen enda gången i livet man säger så!

• Amanda87
    drommenomenliten89 skrev 2015-07-11 11:14:07 följande:

Jag ska fylla 26, bor i Skåne. Är i vecka 5 (4+1) men har bara molvärk/växtvärk och trötthet annars känner jag inte av så mkt mer. Är rädd att allt bara är inbillning eftersom jag inte har mer symtom.

Så kul, jag bor också i Skåne; Malmö. Varför skulle det vara inbillning? :) Du har ju plussat! Jag har inte heller några vidare symptom som sagt. 

Tänker att jag är glad att jag inte spyr och att jag kan äta allt som vanligt. När jag berättat för min sambo och vi pratade om ökad aptit osv så sa han bara "ja men då är det ju som att du varit gravid hela tiden" Skrattande 
  • Amanda87
    S79 skrev 2015-07-11 11:53:59 följande:
    Det där låter precis som jag, spänd mage och väldigt kissnödig :) 
    Jag har märkt av det där med dofter. Jag klarade inte av att använda min duschcreme häromdagen så jag var tvungen att åka till affären, provlukta på alla och köpa den som luktade minst illa... 
    Haha skönt att jag inte är ensam! Oh hur långt gången är du? 
    Haha alltså jag är fortfarande så chockerat glad att jag bara skulle tycka det vore en så kul grej att behöva åka och provlukta alla duschkrämer. Haha. Fast det måste vara jobbigt.. jag och min sambo är så nippriga att vi brukar skratta åt mina symptom osv. Än så länge inga känslostormningar mer än normalt. Min sambo är ganska härdad. :P 
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?