• hvep

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Grattis allihopa!! Jag plussade för en vecka sedan, och borde gå in i vecka 6 imorgon. Jag fick missfall i februari (blev gravid på första försöket) så känner mig orolig men samtidigt glad såklart!

Jag har berättat för mamma, men resten väntar vi med tills vecka 12!

Jag hade massor med symptom förra gången men denna gången har jag mest bara otroligt ont i brösten! Sover också jättedåligt och vaknar ovh måste kissa vilket aldrig händer annars. Idag kom lite småmolande illamående och extrem känsla för lukter. :):):)

• hvep
    S79 skrev 2015-07-11 12:21:07 följande:
    Bf-lista:

Lindakarlsson4380 BF 19/2

S79 BF 27/2
    Irmisans BF 3/3

Linkken BF 5/3

Amanda87 BF 13/3

pannkakan87 BF 13/3

Drommenomenliten BF 18/3
    Hvep BF 10/3 :)
  • hvep

För min del vet jag med säkerhet så fort jag är gravid, det var samma som förra gången (som tyvärr inte slutade i bebis). Mina bröst gör ont och spänner, och jag känner mig liksom som...lite bakfull hela tiden :) Men hoppas man slipper illamåendet, det är den värsta känslan som finns! Fast värt såklart! :D Jag blir 29, är det någon mer här som bor i Stockholm?
    Jag fick inte tid förrän när jag är i vecka 12, pga högt tryck, och min pappa kommer upp veckan innan. Skulle vara så smidigt att berätta det då (vi vill berätta för våra nära "live" och ingen av oss är från Sthlm så det blir ett meck att åka runt till alla haha) men vill inte berätta förrän jag varit och kollat. Så på måndag ska jag ringa runt till alla ställen här och se om man kan få en tidigare tid! 

• hvep
    Linkken skrev 2015-07-11 17:33:19 följande:
    Kanske du kan få en tid till en privat gynekolog? Jag vill också gärna få se innan vecka 12 och väljer också att inte berätta för familjen innan den mest osäkra perioden är över, så jag förstår dig..

Vecka 7 idag (6+0) så det går ju framåt, men såååå långsamt!
    Ja jag ska försöka hitta någon! Särskilt iom att det inte gick förra gången, då vill jag inte vänta till 12 (även om det ska gå bra denna gången :)) När har du fått tid, vilken vecka är du i då?

Åh jag veeeet! Men jag tror bästa tiden iaf är den vi är i nu, med sommaren, eftersom man samtidigt vill att det ska gå låååångsamt under sommar och semester! Om man ska se det positivt :)
  • hvep
    Linkken skrev 2015-07-11 19:26:04 följande:
    Ja, så får vi försöka se det! Men semestern känns som en ganska liten grej i jämförelse just nu. Nästan så jag önskar semestern ska gå snabbt, för då är jag ju i vecka 11 helt plötsligt. Glad

Jag ska på inskrivning i vecka 9 och barnmorskan sa att det går att gå privat ungefär vid samma tid, så lite längre fram ska jag ringa och boka tid. Jag har tidigare besökt en privat gynekolog då vi haft svårt att bli gravida, så jag tror nog jag får tid hos honom. Sedan blir det vanligt ultraljud i vecka 11-13, ingen tid är bokad ännu. Vore skönt med ett i vecka 9 bara för att se ifall hjärtljuden finns där, tror jag skulle känna mig mycket lugnare då.
    Ja verkligen, superliten! :) Och jag håller med, man vill att veckorna ska rusa fram så att man kan få känna sig lite trygg!

Okej vad bra att du har en kontakt du skulle kunna gå till! Det ska du verkligen se till att få göra. Ska också försöka få en tid så man kan få se hjärtljuden så snart det går. Det skulle kännas så mycket tryggare då. Och om det inte skulle gå vägen så är det tråkigt att få veta väl i vecka 12.

Men GRATTIS till er som försökt så länge, så himla kul! Jag förstår om det varit kämpigt!
  • hvep
    elin1987 skrev 2015-07-12 14:41:20 följande:

Hej jag plussade för några dagar sen bf beräknat till 19/3 :) 28 år med 2 missfall bakom mig så tar jag den här graviditeten väldigt lugnt och tar inget för givet. Tog 17 månader att bli gravid så jag hoppas verkligen det vill gå hela vägen denna gång!

Åh grattis vad kul!! Jag har ett missfall bakom mig och vet hur det känns att oroa sig, men vi får försöka peppa varandra och tänka att vi väntar barn och inte missfall :) har du några graviditetssymptom ännu?
  • hvep
    Linkken skrev 2015-07-12 09:15:42 följande:
    Jag känner lite så också, att om något går fel vill jag hellre veta det redan i v. 9 än att behöva få reda på det först i v. 12 då man börjar bli redo att berätta för andra.

Tusen tack, det känns verkligen helt fantastiskt! Det har varit en kämpig tid, men precis som alla sa det är det ju så värt det nu!
    Ja precis, MEN vi kommer inte att behöva få reda på något sånt tråkigt ändå! :)

Ja jag förstår det! Det är så konstigt det där, när det funkar och inte. I början ville jag kontrollera allt och maximera mina chanser totalt, genom vad jag åt, drack, tillskott, koll på ägglossning etc. Men sen händer det när man minst anar det, och kanske försökt som minst dessutom!
  • hvep

Men nått jag tycker är svårt är att förstå mig på det där med veckorna! Enligt gravidappen är jag i vecka 6 (5+4). Det skulle innebära att den tid jag fått på MVC så skulle appen säga att jag är i vecka 11 och gå in i vecka 12 dagen efter. Men när MVC gav mig tiden sa de att jag då är i vecka 10. Tänkte att det kanske bara blev fel men igår när jag ringde runt för att få en tidigare tid, så erbjöd ett annat ställe exakt samma dag och de sa med att jag då är i vecka 10. Blir helt förvirrad! Kanske låter som att det inte är hela världen, en vecka hit eller dit, men i och med mitt tidigare missfall blir jag lite besatt av att veta i vilken utveckling den lille befinner sig i, för att kunna känna att det blir starkare. Så frågan är ju då om vecka 5 eller vecka 6 utveckling gäller.. Är det någon som förstår sig på det där?

• hvep
    lindakarlsson4380 skrev 2015-07-14 09:38:50 följande:
    Vården räknar endast fullgångna veckor :) så om du är i 10+4 så säger dom 10 och vi 11.
    Okej då förstår jag! :) Men om jag då läser om utvecklingen som pågår i vecka 6 (som finns i den app där jag anges vara i vecka 6), vet du om det menas den vecka man är i (alltså 5+antal dagar)? Eller ligger man en vecka efter då..
  • hvep
    Amanda87 skrev 2015-07-14 19:59:59 följande:
    När du är i 5+antal dagar ska du läsa om V6 eftersom du går in i vecka 6. Tänk det som ett nytt barn. Under de första 12 månaderna är barnet 0 år, men eftersom barnet ska fylla 1 går det in på sitt första år. För det är ju de 12 första månaderna som blir 1. Alltså har du ju redan levt ditt första år när du fyller 1 år. Klurigt men vet inte om du hängde med på min förklaring. Det är likadant med graviditeten. :)
    Åh då förstår jag precis, tack snälla!!
  • hvep

Jag känner också en sån enorm trötthet, lägger mig vid nio på kvällen för mina ögon kan inte hållas uppe! Samtidigt vet jag inte om det är en direkt följd av graviditeten utan för att graviditeten gör att jag vaknar och behöver kissa flera gånger per natt! Vaknar sen vid fem och kan absolut inte somna om! Jag som längtat efter att få sova ut när man semester börjar på fredag :)

• hvep
    Linkken skrev 2015-07-15 09:39:42 följande:

Jag vaknar också supertidigt på morgnarna och kan inte somna om!! Trodde jag skulle kunna slappna av mer och vila på semestern, men nej.

Idag inledde jag också dagen med att kräkas, blä! Får väl se det som ett tecken på att allt är som det ska där inne, men oj, så illa jag mår!!! Klarade mig till v.7 i alla fall innan det blev såhär illa...

Så himla otippat det där med sömnen!! Hade jag inte hört om innan :) vill bara soooooova! Bävar för vår semesterresa vi ska göra med påhälsningar hos precis varje familjemedlem. Som tur är fyller min kille 30 så jag kan skylla på enorm bakishet när jag träffar alla släktingar men känns inte så kul om jag sitter och somnar kl 21 när de vill sitta uppe halva natten haha.

Usch fy din stackare som kräkts! Det är det värsta jag vet, hoppas jag slipper! Mår dock hela tiden lite illa, och blir sjukt äcklad av lukter och tanken på viss mat!
  • hvep
    Amanda87 skrev 2015-07-15 17:11:18 följande:

Hallå! Jag är trött ganska ofta. Lägger mig ner och andas ut med magen, har semester och vädret är ju inget att hurra över! Fryser lite mer än vanligt tror jag, men som sagt pissväder så kan lika väl vara det. Min mage känns svullen! Idag ser man den verkligen..gäller att hålla in magen när jag vistas bland folk. Gör lite ont när jag rör vid brösten. Lite mol men inte i närheten av mensvärk så jag klagar icke! Ganska så hungrig. Inte så stora symptom.. Ska se om jag kan lägga upp bild på magen. Är i 5+4 idag.

Jag fryser också mer än vanligt, men det kan också ha med sömnbristen att göra!

Vad mysigt att du märker på magen!
  • hvep
    Sandra80tattoo skrev 2015-07-15 19:34:26 följande:

Jag vet ju inte när jag hade mens sist, men jag tror jag är i typ 7v. Jag har ADHD så jag har svårt att ha koll på mensen, ska på mv nästa vecka och hoppas de kan kolla upp detta åt mig. Fick inte så bra bemötande i telefonen dock- hon tyckte att det va otroligt konstigt att jag inte visste när min sista mens va och tipsade om att det finns appar som man kan använda. Jag sa att jag har adhd och att det som att fråga vad du åt till lunch för en vecka sen och appen är ju lite sent. :/ jag har gått upp 7kg på en månad vilket jag är superglad för. Jag har alltid varit för smal men nu fastnar det äntligen! Lite illamående och svårt att ligga på mage då brösten är sprängfyllda haha

Fy vilket dåligt bemötande! Jag skulle heller aldrig ha koll på min mens om jag inte använde mig av appen, den är oregelbunden och jag skulle inte komma ihåg en sån sak! Du kan ju testa att ta ett sånt där test med veckoindikator så kanske du får lite mer koll! Fast om du är i vecka 7 kommer den nog visa på 3+ veckor och högre än så går den inte :)
  • hvep
    Linkken skrev 2015-07-15 19:55:28 följande:

Idag (v. 6 + 4) har både illamåendet och tröttheten slagit till med oväntad kraft. Inledde dagen med att spy (hade dock legat vaken för länge och känt mig hungrig och illamående innan jag steg upp, så då hann jag inte äta nåt) och mådde illa hela förmiddagen. Dock mått bra på eftermiddagen och kvällen, men sååå trött. Och vaknar så tidigt på morgnarna så jag får aldrig riktigt sova så mycket som jag skulle önska.

Hungrig i stort sett hela tiden, men inget sötsug alls för första gången i mitt liv, molvärk från och till och ömma bröst. Antingen stekhet eller iskall. Ungefär så är läget nu. Jag är faktiskt nöjd och glad så länge jag slipper humörsvängningar!!

Jag har på pricken dina symptom förutom molvärken! Stekhet och iskall är rackarns jobbigt, känner mig som i klimakteriet! :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?