• Mayy

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Hej! Tänkte sällskapa med er om det går bra, då de andra grupperna verkar dö :) Jag är i vecka 7 (6+1). Eftersom jag åker utomlands i en månad från och med lördag så ska jag få komma till mvc idag. Vad man gör där vet jag dock inte :) haha antar information? Mina symtom är trötthet och ibland molvärk, annars mår jag bra. Eller en sak till...tjejer, mitt humör är kaos! Pms*10 i svängningarna, och då är min pms ganska illa redan :) Men inget illamående vilket nästan gör mig orolig för "alla" vekar ju ha det? Bara lite uppblåst. Hoppas att lilla pyret därinne mår bra i alla fall!

• Mayy
    pannkakan87 skrev 2015-07-16 11:14:43 följande:

Å vad härligt med utomlands en månad! Hoppas du slipper illamåendet då!:)) jag är inte heller illamående men har andra symtom som större bröst, mer ådror på dom oxå och trötthet, hu ger och sådär så jag är inte orolig. Går in i v7 på lördag jag med! :)

Det gick bra! Fick mkt info och lämnade lite uppgifter. Ska tillbaka två dagar efter hemkomsten för "riktig" inskrivning med blodprov och sånt. Spännande! Nu bara att hoppas att allt går bra :)
  • Mayy
    elin1987 skrev 2015-07-17 14:53:59 följande:

S79 skrev 2015-07-11 12:21:07 följande:
    Bf-lista:

Lindakarlsson4380 BF 19/2

S79 BF 27/2
    Irmisans BF 3/3

Linkken BF 5/3

Amanda87 BF 13/3

pannkakan87 BF 13/3

Drommenomenliten BF 18/3
    Hvep BF 10/3 :)

Obsession89 17/2

Elin1987 19/3

Mayy BF 8/3
  • Mayy
    Natalila skrev 2015-07-25 11:11:05 följande:

Någon mer som tappat matlusten helt? :/
    Är så jobbigt för jag blir vrålhungrig väldigt fort och måste ju äta men jobbigt när man inte är sugen på något och blir nästan äcklad istället!

Ja, jag klarar bara av filmjölk och läkerol-tabletter (men dom räknas kanske inte som mat, hehe). Känner mig allmänt illamående och tung i huvudet. Hoppas det går över snart, är i v. 8 nu (7+3).
  • Mayy
    Linkken skrev 2015-07-26 14:55:44 följande:
    Låter nog jättejobbigt och konstigt. Skulle nog kolla om det inte finns möjligheter att få privat då, blir så lång väntan för dig...
    Vi får också bara i v 18 och kub får man bekosta själv om man vill ha det som jag förstod på bm...
  • Mayy
    Linkken skrev 2015-07-29 16:52:47 följande:

Idag har vi varit på inskrivning och allt gick och kändes jättebra. Mina värden var också alldeles utmärkta, så barnmorskan var nöjd och tyckte vi ska fortsätta såhär. Känns väldigt bra nu, nu ska jag bara försöka få ett tidigt ultraljud till nästa vecka (v.10) så vi får se om lilla hjärtat slår. Hjärta

Så skönt! Hoppas hjärtat tickar därinne och ni får se det :)
  • Mayy
    elin1987 skrev 2015-08-02 17:22:33 följande:

Det här kan inte vara sant :( har redan börjat få små bristningar på magen... Måste börja smörja mig ordentligt nu vill verkligen undvika bristningar in i det sista!

Jag räknar också med bristningar pga jag har på höfter och lår sen puberteten. Då var jag jätteledsen men sen bleknade dom om jag blev van vid dom. Tänker det blir samma nu. De bleks och man har ju ändå varit gravid <3 :)
  • Mayy
    Natalila skrev 2015-08-03 19:01:18 följande:

Hur går de för er att äta mat?
    Kan knappt äta :( tar jättelång tid att få i mig något och de är inte så speciellt mycket sen blir jag hungrig direkt efter :/

Jag har stora problem med det. Kan äta vitt bröd doppat i fil typ. Kräks ibland upp det med. Märkt att persikor/nektariner kan gå bra på kvällen av någon anledning. Men mår så illa hela tiden. Skulle ta en dusch för att "må lite bättre", slutade med att jag stod och kräktes i duschen... Yay...
  • Mayy
    junibarn19 skrev 2015-08-03 19:28:11 följande:

Mitt illamående avtog helt runt 9+5 :) håll ut! Det blir snart bättre :)

I så fall har jag en vecka kvar, hoppas på det nu... :)
  • Mayy
    ofverberg skrev 2015-08-04 10:23:40 följande:

Verkar vara många som inte kan äta så mycke. Själv måste jag äta varannan eller var tredje timme för att lindra illamåendet. Blir allt från macka, fiö med kalaspuffar eller kräm och mjölk. Försöker hitta nya mellanmål men svårt. Börjar tröttna på det jag äter nu :)

Det kanske är så jag borde äta för att inte må såhär illa ;)
  • Mayy
    pannkakan87 skrev 2015-08-04 21:18:34 följande:
    Jag tycker att min mage också har börjat synas. Är i v 9 (8+3) och min sambo ser det också. :) Ska köpa gravidbyxor efter den 25e tänkte jag!
    Vad roligt! Så tidigt? Eller jag vet inte vad som är "normalt" men i min app står det i v 14 typ att "nu börjar det synas" :) Jag har ingenting synligt, känner mig bara uppblåst tyvärr hehe.. Är i v 9 (8+6).
  • Mayy
    Linkken skrev 2015-08-06 19:43:34 följande:

Nu har jag börjat få världens panik för att jag ska få missfall! Har varit rätt lugn fram tills nu, men de flesta av mina symptom (illamående, luktkänslighet, ömma bröst, trötthet...) har avtagit så snabbt och så läste jag att det är vanligast med missfall i v. 9-11 och jag är i v. 10! Visst har jag fortfarande en del symptom, men nu är jag riktigt bedrövad faktiskt. Någon annan som beter sig lika galet utan anledning?

Försök ta det lugnt. Jag är också orolig, samtidigt så har jag hört att missfallsrisken är lite mindre efter v 8, men jag har inga referenser till det tyvärr. Jag är också i v 10 - bara hoppas att det går vägen!
  • Mayy
    Linkken skrev 2015-08-07 17:38:38 följande:
    Det var absolut inte min mening att låta dömande, jag bara diskuterade ett ämne som ofta kommer upp i samband med graviditet. Alla har ju rätt till sin egen åsikt, jag dömer dig inte för din!
    Det är ju jättesvårt att dela allas åsikter eller att tycka att allt är okej. Man får väl försöka acceptera att en del kommer tycka saker jag håller för sant är fel och tvärtom. Alla blir ju "dömda" åt olika håll hela tiden för sina åsikter egentligen. Kram alla.
  • Mayy
    Linkken skrev 2015-08-07 20:47:23 följande:
    Ja, det gäller alla åsikter man har här i livet. Man får så lov att stå för sina åsikter bara, även om andra känner annorlunda. Tycker det är jättetrist om du lämnar tråden bara för att du tog illa upp över att jag ville diskutera...
    Jag står för mina, jag bara inflikade i er diskussion :) jag ska ingenstans..
  • Mayy
    elin1987 skrev 2015-08-08 16:31:59 följande:

Nu är jag nervös.
    Båda mina missfall skedde i samband med sex, så den här gången har vi hållt oss från sex. Men nu efter 5 veckor kunde vi helt enkelt inte hålla oss..
    Hoppas innerligt att jag inte vaknar upp till blod imorgon!

Hoppas det går bra, det gör det förmodligen också :) Jag har förstått det som att det i normala fall inte alls är skadligt med sex utan att då man fått missfall i "samband" med sex så är det bara för att det redan var ett missfall på gång.
  • Mayy
    Linkken skrev 2015-08-08 21:14:23 följande:
    Haha, jösses så rörig jag har blivit! Ursäkta, märkte ju inte alls att jag pratade med en helt annan tjej. Inflika på du bara. :)
    Ingen fara, jag förstod det på en gång :)
  • Mayy
    elin1987 skrev 2015-08-09 10:34:48 följande:

Vilken lättnad att vakna upp idag och inse att allt var som det skulle :) hur ser er boendesituation ut ?? Jag börjar få lite panik, letar efter hus men hittar inget som tilltalar oss, bor i en tvås (bostadsrätt) nu så två år till klart vi oss men inte längre än så.

Bor i andrahand i en trea på fjärde våningen utan hiss, så man kan säga att vi också letar nytt :)
  • Mayy

Enligt min gravid-app så är det när man går in i v 13 (12+0) som risken minskar med 65%. Men för varje dag som går känns det ju bättre tycker jag :)

• Mayy
    elin1987 skrev 2015-08-13 16:26:19 följande:

Har ni fortfarande växtvärk ? Jag tycker mig inte ha känt av nå sen v.7 typ

Nä jag känner inte någon växtvärk, känner dock ligamenten om jag sätter mig upp för fort eller hostar typ.. Men känner inte av livmodern sådär som i början. Är i v 11 nu.
  • Mayy
    safiia skrev 2015-09-27 09:22:16 följande:
    Begagnad hade jag också tänkt men det var så bra erbjudande nu att prisskillnaden på en lite använd och helt ny inte blev så stor. Mest är jag nojig för alla medel som de behandlas med (anti-mögel medel och säkert en hel del annat) men vi hinner ju vädra den ett halvår i alla fall. I begagnade så har ju en del av de gifterna hunnit avdunsta bort.
    Vart köpte du din vagn?
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?