Inlägg från: LongingForAChild |Visa alla inlägg
  • LongingForAChild

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Ville ju skriva, varit inaktiv här i flera år.

Jag och min man har försökt bli med barn i 6år... gått igenom 3 fertilitets behandlingar samt flertal försök som inte kunnat genomföras p.g.a. för dåliga slemhinnor, jag var uträknad att aldrig kunna få på naturlig väg eftersom det krävdes så höga halter östrogen medicin för att få en tillväxt på bara 2-3 mm, mitt rekord var 5,5 mm vilket är det absolut lägsta för att kunna bli gravid... men trotts behandlingarna fick jag aldrig +.

I år har jag mått SKIT rent ut sagt, har varit mycket privat och jag har haft ångest och djup depression, gått upp i vikt och ja allt har varit fel, vi har försökt spara pengar till ett egen betalt IVF försök (fått ett IVF samt ett FET av landstinget + betalat för ett FET) men det har inte gått bra alls.

Jag har väldigt oregelbunden cykel (allt mellan 29-45 dagar) så i början av Juni hade jag haft alla symtom på att mensen var påväg i 2 veckor, detta är dock inget ovanligt för mig så jag tänkte inget mer på det, men den 9:e juni vart jag less! och gjorde som jag ibland gör när cykeln är utdragen, jag tog ett gravtest då mensen brukar komma samma dag då eller dagen efter, så sagt och gjort hade ett sista test kvar hemma en sticka så jag samlade upp urinen och doppade stickan och gjorde allt som jag brukar, ställer timern på telefonen och så... plötsligt... dök där upp 2 streck istället för ett, visst enda var lite svagare än det andra men ändå starkt och tydligt... jag vart chockad kunde inte tro det var sant, har ju aldrig hänt i hela mitt liv!!
    Men när jag fotar testet med förpackningen som bakgrund ser jag att den gått ut!! i september förra året!! jaha då var det ju därför... men jag var tvungen att veta med säkerhet så jag sparade urinen jag samlat upp och promenerade direkt till apoteket och köpte 2 nya test... kommer hem och tar ut urinen och låter den bli lite varmare och sen testar jag... efter knappt 30 sekunder var där 2 lika starka streck!!

Kan säga jag testade även med färsk urin dagen efter för jag kunde inte tro på det, men jo samma då, 30 sekunder och 2 lika starka sträck.

P.g.a mina tunna slemhinnor hade jag rätt till tidigt VUL så ett gjordes samma vecka på fredagen den 12:e. Och där inne låg en liten böna!! och det var precis så vi till och med kunde se något som fladdrade där inne: HJÄRTAT!!!

Har BF 7:e Februari utifrån VUL men det kan ju komma att ändras vid RUL.
    Och vill så gärna följas åt med er :D

• LongingForAChild
    Natalila skrev 2015-08-05 10:20:08 följande:
    Grattis! Vilken glädje :)

OJA!!! och nu när jag är i vecka 14 känns det mer verkligt att detta kanske kan gå vägen ändå!! *HOPPAS*

Längtar dock tills RUL så jag får se en riktig bebis och inte bara en liten böna :P

• LongingForAChild
    Natalila skrev 2015-08-05 09:59:41 följande:

Fick veta något väldigt tråkigt igår. Och dålig tajming nu när man blivit gravid!
    Min sambo var otrogen i början av vårat förhållande med hans ex som vi båda hatar nu mer än något!
    Jag blir bara ledsen av tanken och vet inte alls vad som kommer hända.
    Vet att han älskar mig hur mycket som helst och han säger att han tänker göra vad som helst för att inte förlora mig... Är så arg och ledsen inombords så jag vet inte vart jag ska ta vägen :/ han fick iaf sova på soffan inatt och nu är han å jobbar... Få se om jag är hem när han kommer hem eller inte!

Huvva!! Bra att han är ärlig förstås men det påverkar ju tilliten och inte så lätt när man är gravid och hormonerna gör en ännu känsligare. Inte lätt.

Önskar jag kunde ge dig råd, med tyvärr det enda som hjälper är kommunikation och tid. Kram OM!!

• LongingForAChild

Ja här är jag i 13+4 och illamåendet har tagit en vändning till det värre denna veckan, redan spytt massor 3 dagar denna veckan... lergiganen hjälper men har så få så har bara kunnat ta en om dagen, nu har jag ringt MVC och ska be om ett till recept, vill helst inte gå på lergigan så länge men jag står verkligen inte ut, spyr ju upp allt jag ätit och så kraftiga kräkningar att jag t.o.m kissar på mig.Provat postafen 3 gånger men alla gånger har jag ca 1-1,5 timme efter jag tagit dem spytt upp allt så de hjälper ju inte.

Har nu haft illamåendet sen vecka 6, alltså i 8 veckor... jag bönar och ber att jag inte ska ha det så här hela graviditeten, även om jag skulle härda ut, detta är mitt mirakel och bara ödet vet om jag någonsin kommer bli gravid igen och för det kan jag uthärda det mesta, men inte är det kul när man inte ens kan njuta av att vara gravid. Någon annan som haft illamående så länge men kräkningar och sånt men att det ändå sen gett med sig och inte varat hela graviditeten?

• LongingForAChild
    Natalila skrev 2015-08-07 09:26:06 följande:
    Ja vi har då pratat ordentlig nu och jag tror på han när han säger att de är de största misstaget han har gjort!
    Vi kämpar på även fast de kommer ta ett tag att glömma!
    Fast de förde en bra sak med sig iaf!
    Trodde inte att jag skulle bli så ledsen över de som jag blev, de är ju bara ett tecken på hur jäkla mycket jag älskar han!
    Jo precis!! Bara prata med varandra och ge det tid. Kram
  • LongingForAChild
    pannkakan87 skrev 2015-08-12 11:11:23 följande:

Okej det var olika bud! :) Jag ska på inskrivning 11+3 så då kan jag höra vad hon säger. Men jag tror inte att de hade bokat in möte om missfallsrisken fortfarande var hög faktiskt. Så jag gissar att det är runt v12 där som man kan pusta ut. :) Iof så är det inte förrän veckan efter 12+4 som jag ska på ultraljudet. Alltså i vecka 13.. Aja! Jag kommer nog hur som helst känna mig mycket tryggare näst nästa helg då jag går in i v12. :)

Jag var på hälsosamtal i vecka 7 och inskrivning i vecka 9-10 så ja sånt gör vissa BM före 12 veckor dock sällan UL. Jag fick VUL samma vecka jag fick veta jag var gravid (v.6) men det var bara för att jag inte blivit gravid trotts fertilitetsbehandlingar och haft problem med tunna slemhinnor så jag hade då rätt att kolla tidigare för att kunna se att slemhinnorna har vuxit som de skulle.
  • LongingForAChild
    pannkakan87 skrev 2015-08-13 11:51:10 följande:
    Skulle ha skrivit att det var hos en privat bm. Om det vore på sjukhuset hade jag fått inskrivning eller hälsosamtal tidigare men just den privata här i stan tar det senare förmodligen pga just att det är säkrare runt vecka 12. :)
    Hur gick ditt vul? Hade hjärtat hunnit börja slå ännu?
    Jag var 5+4 och om man tittade riktigt noga kunde man precis se något som fladdrade och det var hjärtat men hon sa det inte är så vanligt att man ser så tidigt
  • LongingForAChild

Till alla som mår illa, jag har märkt att om man äter lite varannan timme så håller sig illamåendet på en rimligare nivå. Kan räcka med en frukt eller någon smörgås bara.

Sen om illamåendet ändå är olidligt kan man be BM att skriva ut Lergigan Comp, dock ska man tänka på att de dagar du tar det inte få i dig koffein från annan källa så som kaffe eller cola då tabletterna innehåller koffein och för höga halter är skadligt för barnet.

Kombinationen av detta har gjort att jag nästan aldrig spyr nu och illamåendet är hanterbart. Jag börjar direkt jag stigit upp och gått på toa att ta ett glas yoghurt och så och sätta mig eller lägger mig och dricker långsamt och sen väntar minst 15 minuter innan jag gör något annat (och tar tablett i samband med yoghurten) så brukar det hinna stabilisera sig något. Sen är ju stress det värsta mot illamående i alla fall för mig för vid minsta stress så spyr jag.

• LongingForAChild

Mina tankar är oxå med dig Pannkakan idag... du går igenom något som ingen någonsin borde behöva gå igenom. Många styrke kramar!!

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?