• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Nej det är nog ingen fara att gå ner 4kg. Beror förståss lite på utgångsvikten också. Jag gick sammanlagt ned 10kg (normalviktig från tidigare) och det oroade inte läkarna. Mer oroande var nog att inget hölls i mig och att elektrolyterna var helt i obalans.

Mår fortfarande illa och denna vecka har varit riktigt jobbig :( . Dessutom väldigt trött och somnat på soffan direkt efter jobbet varje dag.

• safiia
    Migas skrev 2015-11-26 22:40:37 följande:

jo de har lite roligare motiv och färger jämfört med vanliga apotek och sportaffärer och i och med att det finns många kategorier att välja på både inom olika tryck och med den designen så fungerar det ju även på jobbet i vanliga fall och vid längre promenader eller löpning också om man känner för det, så är nog inget dumt köp. Det svåraste är bara att kunna välja Oj det var mycket, men det är nog sant att det inte är det största problemet i det läget utan de fokuserade nog främst på att du skulle få behålla något. Svårt att förhindra viktnedgång om man ändå inte kan något. Kom de fram till vad problemet var eller löste det sig av sig själv med tiden? 

Det låter ju inget vidare, hoppas att de går över snart eller åtminstone blir bättre så att du inte blir helt påverkade av det iaf. Kollat blod- och järnvärdet på sistone? Tänkte på tröttheten, men den kanske lika gärna kan bero på måendet i övrigt. Vilken vecka var du i nu igen? Kanske har skrivit det nyligen men minns inte det just nu. 

Jag fick diagnosen hyperemesis, man vet inte vad det beror på. Så jag kan nog förvänta mig att jag kräks graviditeten igenom.

Järnvärdet var lite lågt sist. Tar järntillskott nu och då

, men det smakar så illa... Borde köpa tabletter och testa dem istället. Är i vecka 24.
  • safiia
    En del av oss skrev 2015-11-27 14:52:46 följande:

Nej det tror inte jag heller så länge jag får behålla vätska och har okej värden.

Mår också illa, läkaren sa att illamåendet brukar vara värst under v.8-10 och jag är i v.8+4 idag så kan ju hoppas hon har rätt att det avtar snart. Fick Lergigan Comp utskrivet men är inte så förtjust i att ta läkemedel så försöker undvika det.

Ja det sa dom åt mig också ;) först skulle det gå över i vecka 10, sen 12, sen 16 och så 20 :D... Det är så individuellt. Men skönt att du mår bättre. Jag prövade två olika mediciner, motvilligt. Ingen av dem fungerade. Här i Finland är läkarna inte speciellt villiga att skriva ut mediciner för illamåendet. Lergigan finns inte här, men det lär fungera för många.
  • safiia

Sorry för så många inlägg på raken.

Sparkar kände jag i vecka 18 och magen blev synlig kring vecka 20. Jag är kort och tycker inte magen är speciellt stor. Nu i snart vecka 25 går den ändå inte att dölja längre.

• safiia
    Migas skrev 2015-12-02 18:37:38 följande:

Aha, det låter inget vidare. Det finns alltså ingen förklaring till varför vissa får det och andra inte?

Jag har tagit niferex ett tag och tycker att de fungerar helt ok att ta, visserligen är de inte goda men upplever de inte värre än typ alvedon eller liknande. Skulle tro att vätska är värre då man måste dricka en större mängd som smakar något, med kapslar känner inte jag inte mycket mer smak än vätskan du sväljer de med. Har du testat att använda nässprayer som består av saltlösning? Jag tycker att det fungerar ganska bra de gånger jag upplevt nästäppa. Sängen är kanske värre att göra något åt om du inte är beredd att köpa en ny madrass Vad intressant att bebisen redan har hittat sin favoritplats i magen och speciellt bara åt ena sidan och inte lågt heller högt.  Jag upplever än så länge att min bebis rör sig lite överallt då jag känner en hel del både uppe och nere.

Nej tyvärr inte. Dom forskar nog i det och jag har lämnat blod för den forskningen.

BM rekommenderade flytande då det är snällare mot magen. Men ja det hjälper ju inte då jag inte ens får det i mig... Så jag tror tabletter är lättare. Drycken skulle dessutom tas 2 gånger per dag och 30min innan måltid. Fungerar inte för mig det heller...
  • safiia
    Linkken skrev 2015-12-01 20:47:50 följande:

Ja, ibland känns det nog av att det trycker på både här och där och det blir jobbigt med andningen. Bm sa till mig att det ofta blir så på kortare kvinnor. Vecka 27 här och jag börjar också inse att det nog kommer att bli rejält obekvämt ännu, magen växer ju snabbt nu och ska hålla på så i tre månader till! Det gäller att försöka hitta så bekväma ställningar som möjligt bara och lyssna på kroppen.

Nej säg inte så :( tre månader låter dessutom mycket mer än 13 veckor...

Tror jag har börjat få foglossning jag med. Stickande smärta bak i ryggen/ höften, kunde knappt gå idag då det var som värst.

I morgon har vi kontroll ultraljud :) hoppas innerligt babyns njurar ser ut som de ska nu.
  • safiia

Vi var på kontroll ultraljud i torsdags ( i vecka 20 var ena njurbäckenet på babyn för stort). Nu var det dock helt normalt, en enorm lättnad. Dock var moderkakan ännu lågt och för nära livmoderhalsen. Så det ska kollas upp ännu i vecka 33, men läkaren trodde nog att den förflyttar sig tillräckligt så att jag kan föda normalt.

Vi har bf 26.3, i vecka 25 nu.

• safiia
    S79 skrev 2015-12-05 18:48:11 följande:

Vi hade jättesvårt att bestämma oss, eller ja framförallt enas om en och samma vagn. Men det slutade med en Brio Smile. Det känns jättebra och den är så fin! Längtar tills vi får börja använda den. :) vi köpte den i paket med både liggdel, sittdel och babyskydd (Brio primo)

Vad har ni köpt för vagn?

Jag har funderat på brio primo babyskyddet. Verkar det vara bra? Är väldigt prisvärt i alla fall verkar det som. Vi har köpt brio happy vagn så det går väl att få fast babyskyddet även i den.

Vi har hittills bara köpt vagn, lite kläder och skötunderlag. Vi har fått flera påsar med kläder, säng får vi och också en sitter. Vi kommer inte att ha något babyrum ännu (det blir i övre våningen och eftersom vi sover i nedre våningen tar det nog något år innan hon får flytta dit) utan det blir mer som en hörna i vårt sovrum. Babyskydd har vi nu funderat på men det är tydligen en hel djungel det med ;)... Försöker tänka praktiskt och inte köpa en massa söta onödiga grejer.
  • safiia

Jag har ju kräkts hela tiden, senast idag :(. Men jag har förstått att många får illamåendet tillbaka igen kring vecka 30. Jag måste göra sockerbelastnings test innan vecka 30 och är lite rädd för att det inte kommer att gå eftersom man måste vara utan att äta innan man far dit och två timmar efter. Jag kräks ju direkt om jag inte får frukost omedelbart då jag stiger upp på morgonen :/...

Jag var också till bm idag. Allt var bra, har gått upp 5kg på en månad så det är bra att det börjar komma lite vikt till. Tyvärr måste jag äta mycket och ofta för att inte må illa, men jag tänker inte stressa över vikten. Hb fortfarande lite lågt så det förklarar nog tröttheten, har ännu inte kommit mig för att köpa järntabletterna men ska nog testa om de skulle hjälpa.

S79- låter ju väldigt oprofessionellt det där :( till och med min bm lyckades känna hur babyn låg i magen. Och jag har inte alls varit speciellt nöjd med henne annars.

• safiia
    Irmisans skrev 2015-12-08 20:58:26 följande:

Nej tvärt har jag varit sjukskriven på heltid sedan augusti och inte kunnat jobba trots att jag längtar något sjukt till jobbet. Trodde att jag skulle få jobba för en månad sen när jag började med akupunktur. Blev mycket bättre av det men har inte fått fortsätta då mitt blodtryck gått upp och jag har yrsel. Inget farligt, förmodligen är det kroppen som nu är utmattad efter att ha kräkts flera gånger om dagen sedan juli. Kändes jobbigast för några veckor sedan när min bm sa att jag inte kommer kunna jobba under resten av graviditeten och att jag förmodligen kommer kräkas tills bebisen har varit ute några dygn och hormonerna börjar gå ur kroppen. Därför är det skönt att det bara är 12 veckor kvar tills bebisen kommer. Känner att min kropp kommer orka den tid som är nu, men sedan kommer jag vara utmattad på riktigt. :)

Nej så jobbigt :( skönt att höra att du ändå är så positiv. Har akupunkturen hjälpt mycket? Har funderat på att pröva det men då jag mådde som sämst klarade jag inte av att åka iväg någonstans. Men kanske det skulle hjälpa nu då jag bara mår illa.

Jag tror ändå och hoppas att man får en energikick av att må normalt igen. Även om kroppen förstås fysiskt måste vara utmattad speciellt i ditt fall om du fortfarande kräks mycket.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?