• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

S79 skrev 2016-02-21 00:09:22 följande:

Jag går in i vecka 40 nu! Herregud var tar tiden vägen? Min pappas begravning är avklarad och sakta sakta börjar fokus komma tillbaka till bebis. Känns skönt. (Förlåt för lite deppigheter i tråden tidigare) dock känns det som att bebis inte vill komma ut någonsin, har absolut inga känningar alls! Det enda är att det nyper till i ljumskarna ibland men det tror jag inte är så mycket förlossningstecken... Nu vill jag ju bara att den ska komma ut ju! Blir nog en marsbebis istället för februaribebis det här.

Så spännande! Och kul att många här i tråden börjar få sina babyn. Det kan nog komma snabbt igång trots att du inte har några tecken, alla behöver ju inte ha det. Mars är ju lite trevligare månad också ;) mer vårig än februari.
  • safiia
    I norr skrev 2016-02-21 12:06:39 följande:

Har fått gravidklåda. Tokkliar överallt men främst på kvällar, nätter å mornarna och mest i handflator och fötterna. Någon annan som har/haft det. Ska till bm på onsdag men kanske måste ringa om detta på måndag iaf.

Tre veckor kvar...har en känsla av att den kommer innan men bara därför kommer jag väl gå över tiden.

Har mkt känningar ner i underlivet, det som trycker till när jag ställer mig och går.

Ring direkt i morgon om klåda! Kan vara hepatos. Eller kanske redan idag för säkerhets skull.
  • safiia
    Migas skrev 2016-02-21 23:34:00 följande:

Tack alla för era kommenterar om klädstorlekar, det var intressant att höra hur alla andra resonerar. 

Det var även spännande att få en överblick över när alla andra har bf och det är ju riktigt nära för flera nu som är beräknade i slutet av februari.Jag har nu bara 23 dagar kvar till BF och samtidigt som det känns skönt att graviditeten börjar lida mot sitt slut så känns det samtidigt jobbigt och skrämmande att det snart är dags för en förlossning. Känns liksom lite som att man så gärna vill vara där och snart ha bebis hos sig samtidigt som man inte känner sig riktigt redo och att det gärna hade fått dröja ett tag till, men man kanske aldrig känner sig riktigt redo för en erfarenhet som är svår att veta vad det är som verkligen väntar och hur det kommer vara gentemot vad tankarna på förhand är. 

Jag som gillar att ha kontroll över saker och ting känner att det börjar bli lite jobbigt med ovissheten ju längre bf man kommer, dvs. att inte våga planera för mycket för vet inte när bebis är redo att komma ut, att inte veta om man hinner klart med saker man påbörjat. Någon som känner igen sig?

Förresten är det någon mer som har en partner som har ett jobb som innebär att denne jobbar långt bort och inte har möjlighet att avbryta direkt utan att det kan ta några timmar innan denna har möjlighet att komma? 

Vi har nog planerat in en hel del nära bf (med reservation för hur jag mår). Känns dumt att säga nej till allting då babyn lika bra kan komma först i v 42. Man får väl avboka sedan ifall det behövs. Tror folk har förståelse för det. :) jag har inte känt någon stress för att allt skall var färdigt och fixat innan babyn kommer (förutom nu säng och skötbord och sådant), dom sover (vanligen i alla fall...) så mycket i början så man hinner ju sedan. Dessutom mår jag fortfarande väldigt illa och är trött så jag orkar inte med så mycket om dagarna längre :(.

jag har tittat en hel massa på filmer och serier om förlossning för att lite kunna förbereda mig, men det hjälper inte alls. Så man får nog bara ta det som det kommer. Jag är alltså inte rädd utan snarare tvärtom...

Min man jobbar också långt borta. 2timmars resa från sjukhuset. Han åker dessutom buss till arbetet, och bussarna går inte hela tiden. Men har möjlighet att jobba på distans några dagar i veckan. Eftersom det nu är första barnet så kommer det ju inte att gå så fort. Och skulle det göra det så får jag väl ringa efter taxi eller ambulans. Huvudsaken är att han hinner fram tills babyn föds :) men tanken är nog att han jobbar hemifrån sedan då det börjar hända så att han kan komma med till förlossningen. Har ju bf på påskafton så det finns några helgdagar där runtom att försöka pricka in ;)
  • safiia
    Annielull skrev 2016-02-22 11:19:59 följande:

Åh va roligt att läsa om er alla! Själv går jag in i vecka 13 idag. Mår jätte bra och gjort de hittills alla veckor dock bara varit ovanligt trött men inge illamående osv.

På onsdag ska jag göra kub testet, ber å hoppas verkligen att de ska visa ett bra resultat. Några fler som tänkt göra kub restet?

Ska bli spännande att få se bebis igen på ultraljudet igen. Fick se bebis i v7 och då var de bara som en liten böna i magen. Å nu ska jag ju få se en liten liten bebis. Så underbart!

Igår kväll när jag låg i sängen. Så helt plötsligt vibrerade det i magen, nedanför naveln.. Kändes som att jag hade en mobil som vibrerade i magen. Kan de ha varit bebis jag kände? Har någon varit med om liknande så tidigt in i graviditeten? Är säker på att de inte var magen som kurrade eller liknande, för jag har aldrig känt denna känsla förut. Men blev typ glad efteråt på nått sätt? :p

Någon mer som går in i vecka 13 idag eller denna vecka som vill följas åt? ????

Grattis! Jag gjorde kub test. Hade typ 1:37 000 så väldigt lite risk. Inget att oroa sig för om man inte är lite äldre förstås. Jag kände inte babyn förrän efter v 20 och ännu då väldigt svagt (moderkakan i bakvägg). Låter lite väl tidigt att känna av redan i vecka 13 dom är så små då ännu. Men det händer mycket i livmodern och kroppen.
  • safiia

Nu tror jag min mage har sjunkit ner. Babyn har också de senaste dagarna varit väldigt aktiv. Sparkarna känns mycket tydligare och längre ner (huvudet är nog fortfarande nedåt). Har väldigt svårt att sova om nätterna nu. Vaknar och är klar vaken, behöver många gånger på toa och mycket tankar och funderingar. Fast jag egentligen inte oroar mig speciellt mycket men tankarna kommer och går om nätterna ändå. Mannen påstår dessutom att jag börjat snarka riktigt ordentligt :D... kan kanske vara en orsak till att jag sover dåligt också.

Magen börjar vara enorm! Vet inte hur jag ska kunna gå en hel månad till med den. Å andra sidan har jag en känsla av att hon kommer att komma lite tidigare, så hoppas på det. 35+4 idag :)

• safiia
    LMG skrev 2016-02-24 10:51:00 följande:

Hade också en väldigt stark känsla av att min lilla skulle komma tidigare. Nu är det 4 dagar kvar till bf och verkligen inte ett ända litet tecken på att hon vill titta ut, så har ställt in mig på att gå över tiden.. Så tröttsamt. Hoppas din magkänsla stämmer i alla fall :)

Äsch då! :( enligt mensen är jag beräknad till 26.3 men enligt första ul till 24.3 och enligt andra ul till 23.3 så man kan ju hoppas i alla fall... även bm tror att hon kommer tidigare eftersom trappen redan var mjuk förra veckan. Jag går nu varje vecka till henne eftersom läkaren misstänkte havandeskapsförgiftning och vill ha koll på det. Idag då jag var dit så sa hon även att eftersom jag gått mycket upp i vikt (21kg och stor del vätska) och babyn är väldigt livlig så kan det komma igång av att vattnet går tidigare. Men vi får väl se :)

Det kan ju nog komma fort igång fast du inte har några tecken på att något händer. Hoppas du inte behöver vänta länge till!
  • safiia
    LMG skrev 2016-02-24 18:59:36 följande:

Det hoppas verkligen jag med, orkar inte vänta längre nu. Enligt 3 VUL jag gjorde i vecka 5, 7 och 12 så är hon beräknad till 25/2 och enligt sista mens 26/2 men enligt RUL 28/2. Så man hoppas ju att det drar igång inatt :)

gynekologen jag var till på första ul sa att dom tidiga ultraljuden är de som är mest exakta gällande bf. I början växer fostren alla i samma takt medan det senare blir större skillnad i storlek och därför är de heller ej så exakta för att ange fostrets ålder och bf. Så du får väl satsa på 25/2 då ;)
  • safiia
    Linkken skrev 2016-02-25 12:59:28 följande:

Har hört från rätt många att bebisar kan ta någon lugnare dag och vila upp sig precis innan förlossningen sätter igång, kanske är det precis det din bebis gör. Hoppas på det! :)

Här är det min sista dag som gravid, en helt ofattbar tanke!! Otroligt många tankar i huvudet idag, men jag är säker på att de alla lugnar ner sig så fort liten är född. Ni får hålla tummarna för mig imorgon bitti, för då gäller det! :)

Lycka till! Du kommer kanske inte att kunna sova i natt kan jag tänka mig :)
  • safiia
    LMG skrev 2016-02-28 12:59:54 följande:

Jag har bf idag. Ligger helt utslagen på soffan och känner mig nästan magsjuk, mår så illa och är helt svag i hela kroppen :( fast samtidigt är jag vrålhungrig och vill äta hela tiden. Hoppas jag inte blir sjuk nu.. Vill ju föda barn idag

Hoppas du mår bättre snart! Magsjuka och förlossningen vore ej kul alls :(

Håller tummarna att det kommer igång snart! I morgon är kanske inte så trevlig dag att ha födelsedag på dock :D fast det vore ju lite speciellt ändå.
  • safiia
    Migas skrev 2016-02-28 21:59:56 följande:

Även om två timmar säkert kommer att kännas som en evighet när det väl startat så känns det ändå mer överkomligt än de timmarna det kan handla om innan mn sambo kan vara hemma/vid sjukhuset beroende på när det startar. 

Har också beslutat mig för att jag är tvungen att ha en plan B, när sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).

Så både mamma och en kompis har erbjudit sig att följa med om sambon inte kan. Nackdelen med mamma är dock att hon också jobbar natt men bara sju nätter per månad dock, men risken finns väl att hon jobbar exakt den natten isf. Jo, det är klart att man får avgöra från gång till gång vad som är lämpligt att planera in eller inte. Jag tänkte mer på att jag borde väl egentligen försöka hinna klippa mig innan bebis tittar ut, men vet inte om jag vågar boka det då man inte ens vet om man är hemma eller inte och då riskerar att få betala för något som man inte utnyttjat. 

Det känns dock som en helt annan sak att boka in besök oss och av kompisar och släktingar, så det försöker jag väl inte undvika helt om det inte handlar om väsentligt mycket längre avstånd till sjukhus och det inte finns något annat närmre. 

Jag har väl kanske inte så mycket krav på att mer än det nödvändiga ska vara klart, vilket det inte är heller och är i vecka 37+4 idag så snart är bebis kanske här. Jag har dock en sambo som tyckte det var en bra ide att påbörja en renovering av vardagsrummet med nytt innertak och tapetsering vilket jag inte tyckte var en superbra ide att påbörja i februari när det lika gärna kunde ha påbörjats tidigare i höst eller skjuta upp det tidigare, med tanke på att jag ogärna färdigställde det när bebis var här med tanke på damm och lukt osv. Nu har vi dock bara lite lister kvar att sätta upp så nu känns det lugnare på den fronten också. 

Jag började kolla på de första avsnitten av "En unge i minuten" på youtube, då jag inte lyckats hitta det på TVplay, men lyckas inte hitta mer än några avsnitt tyvärr :-/ Har du något annat förslag på bra förlossningsserie? Är heller inte speciellt rädd för förlossningen mer spänd och nervös eftersom det är en helt ny upplevelse.

Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).

Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B. Du har ingen Plan B med någon som följer med  och stannar tills han är där annars?Låter ju lite som min situation även om det kanske inte handlar om lika många timmar eller lika stor risk att det sker då han inte alltid är ute på jobb då. 

Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).

Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B i form utav antingen en kompis eller min mamma följer med och stannar tills han kommer isf. 

Nej, kanske onödigt att boka in sådant som kostar. Jag borde också gå och klippa mig men jag tror jag tar det efter förlossningen, kan vara skönt att fixa till sig då. Men tiden går ju också fortare om man har lite program och har annat att tänka på. Fyller 30 en vecka innan bf och tänkte bjuda hem släkten om jag orkar baka, får avboka i sista minuten ifall jag måste åka in. Vill ju dessutom att hon får en egen födelsedag och inte samma som jag ;) Vi bor lite avsides så därför tar allt en del tid. Som att hälsa på någon eller bjuda hit någon.

Besvärlig situation med din sambos jobb. Vi får hoppas att det passar in så att han hinner med. Vi har ingen plan B. Mina föräldrar ska vara hund vakt (min mamma har dock brutit benet så det är oklart om hon kan komma alls, min pappa kan inte sköta hundarna och jag vet inte om han skulle hjälpa så mycket på förlossningen :D)... jag är helt ok med att åka in ensam om det behövs. Mannen borde hinna på max 5timmar (minst 3 timmar) och ifall värkarna börjar på kvällen eller natten så kan han jobba hemifrån. Tror nog det fixar sig också :) mina kompisar har alla barn och mina syskon bor rätt långt bort så de hinner ej snabbare på plats än mannen.

Min man har också renoveringsiver på gång. Ett rum är färdigt men nu började han med babyns rum (i övre våningen så hon kommer förstås inte att använda det på något år) och det är ett enda kaos :D... rummen i övre våningen är inte i användning så det är på det sättet ej så farligt. Det är säkert männens sätt att förbereda sig, att göra hemmet fint. ;)

Jag har tittat på de svenska avsnitten av en unge i minuten och även en del av de brittiska one born every minute. Av de brittiska finns det massor! Förstås ser förlossningarna kanske annorlunda ut där men ändå. Framför allt tycks epidural användas väldigt lite där, åtminstone syns det ej i serien att det skulle användas så ofta.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?