• Amanda87

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

drommenomenliten89 skrev 2015-07-11 12:03:55 följande:

[quote=75514902][quote-nick]Amanda87 skrev 2015-07-11 11:44:25 följande:[/quote-nick]

Så kul, jag bor också i Skåne; Malmö. Varför skulle det vara inbillning? :) Du har ju plussat! Jag har inte heller några vidare symptom som sagt. 

Tänker att jag är glad att jag inte spyr och att jag kan äta allt som vanligt. När jag berättat för min sambo och vi pratade om ökad aptit osv så sa han bara "ja men då är det ju som att du varit gravid hela tiden"  

[/

Jag bor i Örkelljunga så inte så långt ifrån varandra då! :) ja men har försökt i 4 år så kan inte riktigt förstå och sen gör det inte enklare när både mannen och min mamma säger åt mig att inte ta ut något i förskott utan jag ska vänta till BIM. Vad skönt det känns att inte vara ensam med att inte ha så mkt symtom, ja jag också är glad man får behålla det man äter :)

Haha min man vill inte ta ut något innan han kan få svar till 100% att jag är

Gravid så står helt själv.

Okej då förstår jag att du står tveksam till resultatet. Jag har bara haft mens tre gånger sedan jag tog ut min spiral och därmed oregelbunden mens så jag visste knappt ens när jag skulle få mens. Använde mig av någon app och testade när den sa att jag skulle haft mens för 4 dagar sedan. Fick plus inom 15 sekunder.
    Inte så att vi planerat och kämpat för barn, vi sa mer att händer det så händer det. Tanken var dock att vi skulle väntat till sambon fått reda på om han fått tillsvidareanställning, men livet är för kort för att vänta på sådant. :)  

Kul att vi bor nära! Kanske inte är lika hårt tryck i Örkelljunga som i Malmö men testa och ring på måndag. Eller så borde du ju kunna gå dit och testa dig. Hoppas det går bra för dig! :) 
  • Amanda87
    S79 skrev 2015-07-11 12:08:42 följande:
    Jo det var ganska roligt, både jag och sambon skrattade gott åt det :) Jag har inte heller så mycket symptom så allt är välkommet för att jag ska inse att jag inte bara inbillar mig. Igår kom dock en rejäl yrsel som jag gärna slipper i fortsättningen. 
    Jag är i vecka 7 (6+6) vecka 8 imorgon! :) Hur långt gången är du?
    Haha härligt att ni också har nära till skratt! Det är väl en del av nervositeten och chocken som fortfarande finns där! 

Oj, ja yrslar är faktiskt riktigt obehagligt! 

När plussade du då?

Jag är i vecka 6 (5+0 idag). =) Helt otroligt, förstår det verkligen inte än. 
  • Amanda87
    S79 skrev 2015-07-11 12:23:30 följande:
    Jag plussade den 22/6 på BIM+2. Här har det nog börjat sjunka in lite nu, men vi är fortfarande lite i chock. Men det är så mysigt och ligga och prata om hur det kommer att bli med en liten bebis :) Vi bara håller tummarna för att allt går bra!
    Åh ja det förstår jag! Ja det är så mysigt, även om jag är lite reserverad och orolig. Det är så dumt! Samtidigt ganska självklart kanske. Själv ligger jag och kollar blocket och ser vad det finns för saker, möbler och grejer. Bara för att se. Planera hur vi ska få plats. Samtidigt som jag är rädd att jag går händelserna i förväg. Svårt det här, men så otroligt otroligt häftigt! 
  • Amanda87
    drommenomenliten89 skrev 2015-07-11 12:46:52 följande:

[quote=75514990][quote-nick]Amanda87 skrev 2015-07-11 12:15:09 följande:[/quote-nick]

Okej då förstår jag att du står tveksam till resultatet. Jag har bara haft mens tre gånger sedan jag tog ut min spiral och därmed oregelbunden mens så jag visste knappt ens när jag skulle få mens. Använde mig av någon app och testade när den sa att jag skulle haft mens för 4 dagar sedan. Fick plus inom 15 sekunder.

Inte så att vi planerat och kämpat för barn, vi sa mer att händer det så händer det. Tanken var dock att vi skulle väntat till sambon fått reda på om han fått tillsvidareanställning, men livet är för kort för att vänta på sådant. :)  

Kul att vi bor nära! Kanske inte är lika hårt tryck i Örkelljunga som i Malmö men testa och ring på måndag. Eller så borde du ju kunna gå dit och testa dig. Hoppas det går bra för dig! :) 

[/

Japp men har BIM i morgon så får se då, tror inte att den kommer då jag har fått två + redan så hoppas på att de är riktigt och inga spök. Okej nej man ska inte vara rädd för att vänta utan man klarar allt man ställer in sig för. Ja de tyckte jag också att det är ä! :) nej tror inte heller de är så stort tryck här men tror de jag måste ringa först och se vad de säger! :) tack desamma! :)

Håller tummarna! 
    Återkom hur det går för dig! :)
  • Amanda87
    pannkakan87 skrev 2015-07-12 22:25:39 följande:

Idag berättade jag för min mamma att jag är gravid! Så himla knäppt, blev helt skakig! Hade gjort ett kort och skrivit några rader och på framsidan stod det "mormor".. Hon började storgråta, haha!

Har skrivit mer om det på min blogg jag prec startat.

medlitenimagen.blogg.se

Tänkte skriva ner tankar och sånt kring graviditeten för att minnas och bolla lite med andra. Så om ni själva har blogg får ni gärna tipsa mig om era! :)

Så kul att du delar med dig hur det var när du berättade! :)

Väldigt kul att läsa din blogg! Kommer följa dig! Har dock ingen blogg längre själv.
  • Amanda87
    elin1987 skrev 2015-07-13 10:13:54 följande:
    Okej skriv gärna vad dom sa då :) jag tänkte vänta tills augusti med att ringa barnmorskan då jag hade ägglossning på midsommarafton. Eller när tycker ni att man borde ringa ?
    Är du gravid ska du ju ringa på en gång :) 
  • Amanda87

Jag undrar om det går att beräkna BF mer exakt om en utgå från dagen/dagarna en hade sex. Alltså jag har bara haft mens tre gånger sedan jag tog ut min spiral. Första gången till andra gången var det 39 dagar mellan första dagen i mens till första dag i nästa mens. Andra gången till tredje gången var det 29 dagar. Inte så lätt att veta hur lång menscykel jag har. Jag hade sex 18-19-20 juni. Tänk om jag är helt ute och snurrar med 13/3 som jag fått fram. Spelar kanske inte så stor roll egentligen eftersom jag kommer få ett bf när jag går på UL. Men ändå :)

• Amanda87

Tillägg: sista mensens första dag var 6 juni och jag har fått fram att jag därmed är 5+3 idag.

• Amanda87
    hvep skrev 2015-07-14 19:17:10 följande:

Okej då förstår jag! :) Men om jag då läser om utvecklingen som pågår i vecka 6 (som finns i den app där jag anges vara i vecka 6), vet du om det menas den vecka man är i (alltså 5+antal dagar)? Eller ligger man en vecka efter då..

När du är i 5+antal dagar ska du läsa om V6 eftersom du går in i vecka 6. Tänk det som ett nytt barn. Under de första 12 månaderna är barnet 0 år, men eftersom barnet ska fylla 1 går det in på sitt första år. För det är ju de 12 första månaderna som blir 1. Alltså har du ju redan levt ditt första år när du fyller 1 år. Klurigt men vet inte om du hängde med på min förklaring. Det är likadant med graviditeten. :)
  • Amanda87

Hallå! Jag är trött ganska ofta. Lägger mig ner och andas ut med magen, har semester och vädret är ju inget att hurra över! Fryser lite mer än vanligt tror jag, men som sagt pissväder så kan lika väl vara det. Min mage känns svullen! Idag ser man den verkligen..gäller att hålla in magen när jag vistas bland folk. Gör lite ont när jag rör vid brösten. Lite mol men inte i närheten av mensvärk så jag klagar icke! Ganska så hungrig. Inte så stora symptom.. Ska se om jag kan lägga upp bild på magen. Är i 5+4 idag.

• Amanda87

Sitter på tåget hem nu. Fryser som fan och mår lite illa. Går ju så fort..och magen bara hänger ut. Åt förvisso precis innan men ändå. Måste ha gylfen öppen typ för att kunna andas ordentligt. Trött som stryk med!

• Amanda87

Åh herregud vad magen sväller. Måste vara tarmarna! Idag var det varmt och jag hade så svårt att välja kläder. Drog på mig leggings men hade inget till, och har så svårt att gå med leggings som byxor. Panik. Hittade en klänning tillslut. Tycker det är väldigt jobbigt att vistas bland folk nu eftersom jag hela tiden måste tänka på hur jag sitter så magen inte syns så mycket. Dessutom är det så jobbigt när jag blir trött så ofta. 

Skönt att komma hem och släppa ut magen! 

Foto från igår. 

• Amanda87

Ska på bröllop idag där brudparet och många gäster är sjuksköterskor. Kom fram till att sura uppstötningar är den bästa lögnen!

• Amanda87
    ofverberg skrev 2015-07-18 10:40:20 följande:

Hur tänker ni på sånt här med att köpa kläder och sånt till barnet i magen? Någon som köpt ännu eller väntar ni till efter V.12??

Kliar det i fingrarna att köpa saker som på mig??

Kliar jättemycket, men just också med barnvagn. Hittade en brio smile 3 i 1 till ett väldigt bra pris på nätet. Men det känns för tidigt även om det finns garantier så att det är ok att returnera den och få pengarna tillbaka om något skulle gå snett med graviditeten. Men jag är lite orolig om jag skulle köpa och det visar sig vara tvillingar haha. Oddsen för det är väl föga, men jag tror jag får vänta lite. Är bara 6+0. 
  • Amanda87
    Miss D skrev 2015-07-18 12:05:35 följande:
    Jag har riktigt mycket "mensvärk" till och från. Riktigt hugger tag i 20-30 minuter och sedan droppar det av, inträffar 4-6 gånger per dag.... Vet inte om det gör det mindre orolig, men du är inte ensam om värken i alla fall ????
    Intressant för jag fick mensvärk igår kväll när jag skulle lägga mig. Ungefär där blygdbenen är. Gjorde ont men inte så jag inte kunde utstå. Inget blod så jag avvaktar. Vad jag förstått är det ganska vanligt med växtvärk och mensvärk. 
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?