Linkken skrev 2015-09-12 15:17:40 följande:
Oj så tråkigt att det ska behöva kännas så! Jag tycker nog du ska låta din sambo prata med henne. Hon har ju själv varit gravid och borde veta hur viktigt det är att en blivande mamma får känna sig lugn och må bra. Nu har ni ju faktiskt valt att skaffa barn tillsammans och då får hon så lov att lita på att ni som vuxna människor kan besluta över hur ni ska göra med ekonomin. Om han tjänar bra med pengar och ni bor tillsammans ser jag inte var problemet ligger, man hjälps ju åt då man lever tillsammans!
Såvida ni inte regelbundet tar emot pengar av svärföräldrarna tycker jag också att man gott kan säga att ekonomin inte är något som behöver diskuteras alls, det är en sak som ni hanterar själva. Mycket möjligt hade svärmor bara en dålig dag just då, men det är nog bra om hon får veta att du tog illa upp, så kanske problemet inte uppstår igen.
Vi lånar aldrig pengar av dom, pengar är liksom inget problem egentligen. Det är klart att jag önskar att jag hade en fast tjänst och att jag kunde bidra med mer framöver. Men som du säger, det är ett planerat barn som vi anser att vi har gemensam ekonomi att ta hand om. Hon är ju säkert bara orolig för att hon bryr sig, men i framtiden kan hon få sköta det lite snyggare.
LovisaC1982 skrev 2015-09-12 15:24:53 följande:
Oj vilken svår situation och så är du ju känslig som det är med alla hormoner och tankar och funderingar. Kan du släppa det och träffa henne fram över utan att bara tänka på det hon sa? Jag tänker att du vet att du kämpar hårt för att få jobb och du gör rätt för dig så långt det bara går med räkningar och så så du kanske kan se genom fingrarna på det hon sa. Jättesvårt men hon menar säkert väl även om det kom vid sämsta tänkbara tillfälle.
Jag har ju valt att göra det här själv så det kommer bara finnas en inkomst vilket jag har förstått på mina väldigt försiktiga föräldrar att dom oroar sig för men ni har ju varandra. Det är ju så det ser ut i ett förhållande, just nu har han jobb och du letar och då får han ta lite mer och stötta efter bästa förmåga. Din sambo verkar ju resonera så och trivs med läget och det är er ekonomi, den funkar för er och egentligen är det det enda som betyder något.
Och du klart du ska vara glad för barnet, ni har planerat det utifrån era förutsättningar och vet att det är det här ni vill. Kram
Jag tänkte först att jag bara skulle ignorera det, men jag kan bli väldigt tillbakadragen när jag blir obekväm. Och det är absolut inte så jag är som person egentligen. Och det sista jag vill är att inte kunna vara mig själv runt dom. Sambon är väldigt klar över att han vill prata med henne, han märker att jag mår så dåligt. Så han ska få göra det, men inte på ett otrevligt sätt liksom.
Natalila skrev 2015-09-12 19:11:38 följande:
Usch, hade en sån föredetta svärmor som la sig i allt! Vi gick inte alls ihop och jag är glad att jag har en bättre nu!
Hoppas de löser sig och klart ni kommer klara er. Försök glädjas åt den lilla i magen nu :)
Man vill ju att det ska vara så himla bra. Min föredetta svärmor kunde jag umgås med, gå på stan med, gå ut och ta ett glas vin med. Med min nuvarande har jag aldrig umgåtts själv och när vi blir ensamma blir det en ganska obekväm stämning. Hon är supertrevlig och härlig och jag vet ju att hon är jätteglad över att äntligen få bli farmor. Så tråkigt att en sån här situation uppstår :/