• Irmisans

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Varit på hälsosamtal hos barnmorskemottagningen i veckan. Känner att precis allt bara blev suddigare. Kan inte göra någon form av fosterdiagnostik där, utan måste ringa till själva sjukhuset och boka tider och dylikt själv... Har ingen ny tid hos bmm för ens jag är i v 13+4, om över 5 veckor! Funderar på att försöka hitta en privat bmm men vet inte om det är värt det... 

Några tips?

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Natalila skrev 2015-07-25 10:11:05 följande:

Någon mer som tappat matlusten helt? :/

Är så jobbigt för jag blir vrålhungrig väldigt fort och måste ju äta men jobbigt när man inte är sugen på något och blir nästan äcklad istället!

Känner så också! Ingen varm mat funkar just nu, och inget som luktar :/
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Nyholmskan skrev 2015-07-26 16:42:31 följande:

Jag funderar på om jag kan ha blivit gravid tidigare än jag trott. Hade min sista mens i juni så därför testade jag aldrig då. Varför jag funderar är för att jag tycker magen blivit så stor redan. Visst att det säkert beror på att jag haft semester och legat på latsidan.. Men jag tycker fasiken att jag ser gravid ut redan!

På mig syns det redan och är bara i vecka 8! Fick reda på att min livmoder lutar ut mot magen för många år sedan, så tänker att det kan vara därför. Känner ju redan själv hur långt upp livmodern är :)

Kanske är liknande för dig? Men det är skönt att de kollar hur gammalt fostret är på ultraljudet sen :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Tråkigt att höra att så många spyr! Började själv för ca. 1.5 veckor sedan. Enda jag lyckas behålla just nu är lunchen... Är fortfarande super trött och tappar andan så fort jag står upp. Längtar tills andra trimestern då det förhoppningsvis är över! :)

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Nyholmskan skrev 2015-08-08 21:19:25 följande:

Middag med mamma, styvfarsan, sambon, svärfar och hans tjej ikväll. Vi paketerade in två par bebisstrumpor i små paket och gav dem precis när vi skulle äta. Mamma blev helt tjutfärdig av lycka! Hon bara "är det sant!!!:):):):):):):):)" så himla roligt att alla blev så glada. Men redan så tittar alla på mig med helt andra ögon. Haha. Hur känns det för er andra som berättat? Vi ska berätta för hela familjen inom en vecka :)

Åh vad mysigt!

Vi har berättat för våra närmsta vänner, som blev glada men väldigt chockade. Vi är 21 i år både jag och min sambo så vi är först bland våra vänner.

När vi berätta för min svärmor och svärfar blev de nästan arga och tyckte att vi var dumma i huvudet. Men de har fått smälta det nu och det har blivit lite bättre.

Mina föräldrar blev överlyckliga och grät båda två. Min lillebror är utvecklingsstörd men fattade direkt och böjde sig ner till min mage och sa högt "Hallå!".

Vi kommer vänta tills vår inskrivning om tre veckor innan vi berättar för min sambos syskon och övriga släkt och vänner. Kommer då vara i v. 13+3 så det känns bra :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Är i gravid i v. 10+5 nu och mitt illamående har brytit ut totalt sen förra veckan. Testat att äta piller men jag bara somnar och spyr om vartannat. Jobbade igår natt och spydde 3 gånger på jobbet. Har nu legat och hållit på i snart 7 timmar. När är det dags för dropp? :'(

Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Vad mysigt att höra att så många ska få ultraljud snart :) Har mitt om 8-11 veckor :( Lägg gärna upp bilder efteråt, känns så fint :)

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    safiia skrev 2015-08-14 17:05:40 följande:

Ska tillägga att kvällarna varit värst. Så det återstår att se hur det går ikväll. Håll tummarna! Den senaste veckan har jag kräktes galla och blod om kvällarna och gått och lagt mig gråtande och helt slut.

Vad skönt att det verkar vända! Hoppas verkligen för din skull att du får ordentligt med vila nu. Rapportera gärna ikväll hur det går med dig :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Katten95 skrev 2015-08-17 07:51:18 följande:

Så ringer mvc ca 20 min innan om att bm vi ska träffa och är sjuk just idag så nu har man inskrivning på fredag.. Just typsikt.

Åh vad tråkigt! Längtar också jätte mycket till inskrivning. Två veckor kvar tills dess, är då i v. 13+4. Håll ut till fredag nu! :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    JSA94 skrev 2015-08-18 08:42:47 följande:

Hej! Kvinna på 21år, väntar mitt första barn. Är i vecka 8 (7+4).

Jag har hemska symtom, är sjukligt trött.. Kan inte jobba, och illamående och spyr som en galning... (Hurra!! Eller inte ....) får hoppas de går över snart ????

Hej! Är också 21 och väntar första barnet :) Mår också väldigt dåligt och kan inte jobba. Var hos läkare igår och fick bland annat utskrivet Lergigan Comp och mår väldigt mycket bättre redan nu! Spyr fortfarande men inte alls lika mycket och lika ofta som innan. Blev också sjukskriven av läkaren, vilket kändes skönt. Önskar att jag hade fått kontakt med läkare tidigare, men fick efter många samtal ta det via min vårdcentral eftersom mvc här inte har läkare alls...

Mitt tips är alltså ring mvc och sedan din vårdcentral och säg att du behöver en tid snarast! Fick även massa andra tips av läkaren som mvc inte nämnde alls!

Lycka till!
    Oplanerad Mamma
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?