Inlägg från: junibarn19 |Visa alla inlägg
  • junibarn19

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Vi har börjat att titta ut spjälsäng, skötbord, babysitter och provkört barnvagnar lite smått :) finns så mycket att välja på.

Kommer vänta tills RUL i oktober innan de stora inköpen görs :)

• junibarn19

Tror att jag känner bebis snurra runt inne i magen. När jag på kvällen ligger på rygg och håller händerna på magen :) såå mysigt! Är nu i v.17.

Har ni känt något?

• junibarn19
    Linkken skrev 2015-09-08 10:55:15 följande:
    Hittills har jag känt två gånger då det fladdrat till nere i magen. Men inte mer än så, tyvärr. Är ju bara i vecka 15 så det kommer väl. Dock lite nojig då jag inte tycker magen växer något, är väl de berömda spökveckorna. Ser ingen större skillnad sedan vecka 11 (dock nog på vågen)...
    Du behöver inte oroa dig :) nästan alla mina symtom försvann när jag var i v.13 och det är först nu magen växt igen.

Drar jag in magen är det en väl synlig bula kvar mellan troskanten och naveln :) dock är min mage fortfarande väldigt liten :)

Nu ska vi ut och provköra vagnar, har ni några tips? Har fastnat för bugaboos vagnar, Men inte provkört Emmaljunga än som jag också hört mycket bra om, samt brio :) behöver en smidig vagn då vi bor i Stockholm :)
  • junibarn19
    Jennsan84 skrev 2015-09-08 13:48:58 följande:

Jag har vart och provkört Emmaljunga Viking. Den är supersmidig. Bor i Gbg och vill gärna få plats på spårvagnen :) dock så är jag lite orolig för att den är smal men hon i butiken försäkrade mig om att en normalbebis får plats :) man kan även köpa till en jättebra varukorg som man hänger på sidan när man ska handla!

Var en Emmaljunga Viking jag också fastnade för :) har dock lite samma känsla.. Den är väldigt liten :) men smidig och skön att köra, och smidigt att man bara kan koppla på babyskyddet, vilket är ett måste för mig :)

Stokke gillade jag inte och inte britax heller.

Blir nog Emmaljunga Viking eller någon bugaboo :)
  • junibarn19
    Linkken skrev 2015-09-19 08:16:06 följande:

Fina magar ni har! Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket för om magen är ovanligt stor eller liten, den växer nog som den ska och alla växer ju olika snabbt i olika skeden. Åtminstone gör min det. Går in i vecka 17 idag och tycker fortfarande magen (och midjan) är onödigt fluffig, haha, men det blir väl en fastare kula så småningom, ska vi tro. Bm sa i alla fall att jag kan räkna med att det växer mycket nu och att vikten även fortsätter öka ett tag framöver nu. Det var skönt att höra, då jag faktiskt är lite nojig över vikten... Hur har ni andra det med den saken?

Jag har gått upp 1kg sen inskrivning v.9, vilket känns väldigt konstigt med tanke på att kroppen förändrats väldigt mycket.

Tror jag tappat endel muskler som gör att vikten står stil.
  • junibarn19
    elin1987 skrev 2015-09-22 00:57:02 följande:

Ligger vaken och grubblar.. Är så himla rädd att något ska vara fel, tänk om den lillas hjärta inte slår.. Hemska tanke men får alltid katastrof tankar om nätterna :/ första ultraljudet om ca 3 veckor i v.18

Funderar också sådär ibland, det är så himla jobbigt. Bland annat för att jag mår så himla bra, och märker knappt att jag är gravid, förra veckan kände jag rörelser men inte gjort på några dagar nu, bara lite puffar!

Hur mår du?
    Har mitt RUL nästa torsdag och är då i vecka 20.
  • junibarn19
    Linkken skrev 2015-09-24 16:40:34 följande:

Foglossningarna håller på att ta fart här. Jag har nu egentligen lika mycket energi som jag hade innan jag blev gravid, vilket är jätteskönt, men kroppen säger emot betydligt fortare nu. Höfter och rygg blir nog lidande då jag tar i för hårt. Trist då orken finns, men kroppen säger nej. Får väl lära mig att ta det lite lugnare nu bara, antar jag, och börja sitta ner då jag klär på mig (att stå på ett ben gör för ont, speciellt på vänster sida). Någon annan som har foglossningar redan? Jag hoppas bara det inte ska bli värre än såhär!

Har inte problem med foglossning men får ont i ryggen/svanken när jag "överansträngt" mig, vilket kan betyda bära något tungt, städa mycket eller stå väldigt långa stunder just nu.. Då får jag ont i några timmar, men sen försvinner de.
  • junibarn19

Var på RUL igår :) en helt perfekt liten pojke låg där inne! Vilket lyckorus :) hade moderkakan i bakväg och kände första rörelserna runt v.17 :) nu känner jag honom nästan varje dag, går in i v.21 imorgon. Blev flyttad 3 dagar tidigare :) så glad!

• junibarn19

Jag var helt säker på att det var en pojke från första dagen, och visst var det en pojke. Magkänslan är mäktig :)

Har också blivit väldigt hårig på min mage, och mitt vanliga hår växer snabbt, (typiskt tecken när man väntar pojkar) någon som har likadant?

• junibarn19

Kul med apelsin, verkar som det är väldigt vanligt :) jag har haft gröna oliver :)

Mysigt för er som precis börjat känna barnet röra sig, är så mysigt :)

Hos mig är det full rulle med sparkar och kullerbyttor både kväll och morgon, ganska lugnt under dagen, är i v.24 :)

• junibarn19

Jag har haft enorm tur och mått väldigt bra hela graviditeten, hade lite illamående på morgonen första veckorna, sen har jag mått bra (som när jag inte var gravid) var därför lite orolig vid RUL men allt såg jättebra ut, och där fanns en liten envis pojke :) har nu på slutet haft lite ont i ryggen är i v.24 men inget som påverkat min vardag/jobb där jag står upp hela dagarna.

Verkar som symtomen är väldigt olika.
    Har haft lite ömma bröst, och mådde illa av alkohol det var så jag märkte att jag var gravid (ej planerat)

• junibarn19
    Irmisans skrev 2015-10-28 00:02:30 följande:

Någon mer som börjat få sammandragningar och halsbränna? Haft sammandragningar varje dag denna veckan samt en återkommande halsbränna. Är i vecka 22 så det känns lite tidigt... Ska fråga bm imorgon så kanske jag blir lite lugnare! Hoppas verkligen att detta lägger sig lite, för vet inte riktigt hur jag ska klara att kräkas hela tiden, foglossningen och dessa två "biverkningar". Hum. :P

Oplanerad Mamma
    Jag har också sammandragningar men inte lika ofta.. Kanske var 3e/dag, är livmodern som tränar inför senare förlossning så det är ofarligt så länge det inte gör ont :)
  • junibarn19

Jag mår jättebra :) full aktivitet i magen på kvällen, natten och morgonen. Nu syns det tydligt på magen när bebis vänder sig om :) ska till bm om en vecka igen. Har ni blivit tilldelat/fått info om föräldragrupp? Jag går in i v.26 imorgon.

Jag hade spökveckor mellan v.14-20 mådde oförskämt bra och kände mig inte gravid. Njut :)

• junibarn19
    anna89 skrev 2015-11-10 12:30:55 följande:

Men finns det några som inte får svullnad alls?

Det är nog lika normalt både och.. Vi som skriver här är mellan v.20-30 :) minns inte riktigt så mycket från de tidigare veckorna.
  • junibarn19
    Irmisans skrev 2015-11-10 21:13:17 följande:

Tänkte höra med er för blev lite osäker... Visst är det v. 25 man mäter magen hos bm första gången? Ska dit i morgon och blev lite förvirrad :P

Oplanerad Mamma
    Jag mätte inte på mitt första bm-besök efter inskrivning och RUL i v.21, ska dit imorgon v.26 och skulle absolut tro att de mäter då, samt lyssnar på hjärtljuden och tar blodtrycket :)
  • junibarn19

Är i v.26 snart 27 har gått upp 6 kg :) det är väldigt olika, vissa går upp mer i början, vissa i slutet :)

• junibarn19
    elin1987 skrev 2015-11-25 18:23:21 följande:

Är helt orolig :( gick in i v 24 idag och jag har inte känt av någon spark på hela dagen, kan inte komma ihåg någon direkt kick igår heller..

Det var samma för mig några dagar i vecka 24, sen blev det fart mest på kvällarna och nu i v.28 är det både morgon och kväll. Men kontakta förlossningen för en kontroll om du är orolig.
  • junibarn19
    LMG skrev 2015-12-09 21:17:30 följande:

Ska alla göra glukosbelastningen? Har inte fått nå information om det och är i vecka 29 nu. Vid nästa besök hos barnmorskan kommer jag vara i vecka 31

Jag ska inte göra det och har inte hört talas om det via BM. Mitt sockervärden ligger runt 6,5/7. Och hon sa att allt under 9 är normalt :)
  • junibarn19
    S79 skrev 2015-12-17 09:09:56 följande:

Hur tänker ni med bäddning i vagnen? Vårt pyre är ju beräknat den 28/2, hur mycket behöver man? Ska man köra täcke/filtar eller åkpåse? Hur mycket kläder på lillskrutt? Ännu en djungel med frågor ;)

Vi har köpt en åkpås-overall :) som man kan göra till både åkpåse och overall, sen har vi bäddat vagnen med täcke och kudde :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?