Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
Vi har börjat att titta ut spjälsäng, skötbord, babysitter och provkört barnvagnar lite smått :) finns så mycket att välja på.
Kommer vänta tills RUL i oktober innan de stora inköpen görs :)
Vi har börjat att titta ut spjälsäng, skötbord, babysitter och provkört barnvagnar lite smått :) finns så mycket att välja på.
Kommer vänta tills RUL i oktober innan de stora inköpen görs :)
Tror att jag känner bebis snurra runt inne i magen. När jag på kvällen ligger på rygg och håller händerna på magen :) såå mysigt! Är nu i v.17.
Har ni känt något?
Jag har vart och provkört Emmaljunga Viking. Den är supersmidig. Bor i Gbg och vill gärna få plats på spårvagnen :) dock så är jag lite orolig för att den är smal men hon i butiken försäkrade mig om att en normalbebis får plats :) man kan även köpa till en jättebra varukorg som man hänger på sidan när man ska handla!
Här är min mage v.17 :)
Fina magar ni har! Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket för om magen är ovanligt stor eller liten, den växer nog som den ska och alla växer ju olika snabbt i olika skeden. Åtminstone gör min det. Går in i vecka 17 idag och tycker fortfarande magen (och midjan) är onödigt fluffig, haha, men det blir väl en fastare kula så småningom, ska vi tro. Bm sa i alla fall att jag kan räkna med att det växer mycket nu och att vikten även fortsätter öka ett tag framöver nu. Det var skönt att höra, då jag faktiskt är lite nojig över vikten... Hur har ni andra det med den saken?
Ligger vaken och grubblar.. Är så himla rädd att något ska vara fel, tänk om den lillas hjärta inte slår.. Hemska tanke men får alltid katastrof tankar om nätterna :/ första ultraljudet om ca 3 veckor i v.18
Foglossningarna håller på att ta fart här. Jag har nu egentligen lika mycket energi som jag hade innan jag blev gravid, vilket är jätteskönt, men kroppen säger emot betydligt fortare nu. Höfter och rygg blir nog lidande då jag tar i för hårt. Trist då orken finns, men kroppen säger nej. Får väl lära mig att ta det lite lugnare nu bara, antar jag, och börja sitta ner då jag klär på mig (att stå på ett ben gör för ont, speciellt på vänster sida). Någon annan som har foglossningar redan? Jag hoppas bara det inte ska bli värre än såhär!
Var på RUL igår :) en helt perfekt liten pojke låg där inne! Vilket lyckorus :) hade moderkakan i bakväg och kände första rörelserna runt v.17 :) nu känner jag honom nästan varje dag, går in i v.21 imorgon. Blev flyttad 3 dagar tidigare :) så glad!
Jag var helt säker på att det var en pojke från första dagen, och visst var det en pojke. Magkänslan är mäktig :)
Har också blivit väldigt hårig på min mage, och mitt vanliga hår växer snabbt, (typiskt tecken när man väntar pojkar) någon som har likadant?
Kul med apelsin, verkar som det är väldigt vanligt :) jag har haft gröna oliver :)
Mysigt för er som precis börjat känna barnet röra sig, är så mysigt :)
Hos mig är det full rulle med sparkar och kullerbyttor både kväll och morgon, ganska lugnt under dagen, är i v.24 :)
Jag har haft enorm tur och mått väldigt bra hela graviditeten, hade lite illamående på morgonen första veckorna, sen har jag mått bra (som när jag inte var gravid) var därför lite orolig vid RUL men allt såg jättebra ut, och där fanns en liten envis pojke :) har nu på slutet haft lite ont i ryggen är i v.24 men inget som påverkat min vardag/jobb där jag står upp hela dagarna.
Verkar som symtomen är väldigt olika.
Har haft lite ömma bröst, och mådde illa av alkohol det var så jag märkte att jag var gravid (ej planerat)
Någon mer som börjat få sammandragningar och halsbränna? Haft sammandragningar varje dag denna veckan samt en återkommande halsbränna. Är i vecka 22 så det känns lite tidigt... Ska fråga bm imorgon så kanske jag blir lite lugnare! Hoppas verkligen att detta lägger sig lite, för vet inte riktigt hur jag ska klara att kräkas hela tiden, foglossningen och dessa två "biverkningar". Hum. :P
Jag mår jättebra :) full aktivitet i magen på kvällen, natten och morgonen. Nu syns det tydligt på magen när bebis vänder sig om :) ska till bm om en vecka igen. Har ni blivit tilldelat/fått info om föräldragrupp? Jag går in i v.26 imorgon.
Jag hade spökveckor mellan v.14-20 mådde oförskämt bra och kände mig inte gravid. Njut :)
Men finns det några som inte får svullnad alls?
Tänkte höra med er för blev lite osäker... Visst är det v. 25 man mäter magen hos bm första gången? Ska dit i morgon och blev lite förvirrad :P
Är i v.26 snart 27 har gått upp 6 kg :) det är väldigt olika, vissa går upp mer i början, vissa i slutet :)
Är helt orolig :( gick in i v 24 idag och jag har inte känt av någon spark på hela dagen, kan inte komma ihåg någon direkt kick igår heller..
Ska alla göra glukosbelastningen? Har inte fått nå information om det och är i vecka 29 nu. Vid nästa besök hos barnmorskan kommer jag vara i vecka 31
Hur tänker ni med bäddning i vagnen? Vårt pyre är ju beräknat den 28/2, hur mycket behöver man? Ska man köra täcke/filtar eller åkpåse? Hur mycket kläder på lillskrutt? Ännu en djungel med frågor ;)