I norr skrev 2016-01-26 10:40:44 följande:
Halloj!
Tänkte höra med er som är lr kanske främst Nilson nyss blivit sjukskrivna vad ni är sjukskrivna för och om det va problem att övertyga läkaren?
Jag har haft turen att må väldigt bra under hela graviditeten går in i v 34 imorgon. Nu har jag som jag skrivit tidigare otroliga domningar i händerna och värk i handlederna och underarmarna. En natt i helgen började jag gråta för att det tog så ont. Detta gör ju såklart att man sover skitdåligt och får värk mer och mer även under dagarna. Är egentligen enda riktiga besväret jag har men är även helt slut efter en arbetsdag för att inte tala om efter en arbetsvecka. Kände mig typ helt sjuk i fredags och även under helgen så har stannat hemma från jobbet måndag å tisdag för att vila. Har oxå svag mensvärk och lite svaga sammandragningar i underlivet.
Ska träffa en läkare på torsdag för att försöka få bli sjukskriven halvtid men är grymt orolig att hon bara kommer säga att det är normala graviditetsvesvär. Står ju överallt att trötthet å ryggvärk ej är grund för en sjukskrivning samtidigt som det står överallt att man ska vila upp sig inför förlossningen. Vill ju inte börja ta av bebisdagarna än...
Sorry för lååååångt inlägg...
Jag har varit sjukskriven ett bra tag pga foglossningar och ryggproblem. Försökte jobba några dagar mellan sjukskrivningarna, men det gick bara inte. Jag har inte haft några problem med att bli sjukskriven, funkar det inte med det jobb man har så gör det inte. Jag har förstått att vi här i Finland har lite lättare för att bli sjukskrivna än ni har i Sverige, men tycker ändå inte att det borde vara något problem, Då du dessutom redan är i v. 34 är det ju så lite kvar så jag tror nog dom sjukskriver dig. Här blir vi ju automatiskt mammalediga i v. 36, vet inte hur ni har det... Förklara för läkaren hur du har det, och om du märker att du inte blir tagen på allvar, överdriv! Du vet bäst vad din kropp behöver just nu och säger den att den behöver vila ska du nog lyssna. Det är så lite kvar av graviditeten nu, absolut inte värt att krångla till det!
Kan för övrigt rekommendera akupunktur mot foglossningar. Det har inte tagit bort problemen helt, såklart, men jag märker nog en förbättring. Framför allt sover jag bättre då jag inte vaknar av att det gör djävulskt ont varje gång jag svänger mig. Och det är värt en hel del, tycker jag!