• Cissi90

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Spyr varje morgon nu igen.. Suck! Mår liksom halv konstigt varje dag efter Jag spytt och kan inte koncentrera mig alls. Sitter som med en klump i halsen. Är ju liksom inte sjuk och inte kan röra mig som många andra men känner mig inte helt 100 för att jobba.. Vet inte riktigt hur Jag ska göra.

• Cissi90
    Linkken skrev 2015-09-15 12:13:27 följande:

Om det känns i kroppen som att du inte ska jobba så tycker jag du ska stanna hemma! Så har jag tänkt i alla fall. Hittills har jag jobbat hela tiden, men jag har ett aktivt jobb och räknar med att det kan bli för tungt den sista tiden. Och jag kommer inte att tveka att sjukskriva mig bara för att vara duktig arbetare. Bebisen i magen och du själv ska komma först nu, jobba hinner du nog ändå! Hoppas det lättar snart, vilken vecka är du i?

Ska känna efter en timma till men kommer nog stanna hemma :/ så svårt att avgöra om man orkar eller inte för det märks inte förrän jag är på plats liksom... är bara i vecka 9, går snart in i vecka 10.
  • Cissi90
    Linkken skrev 2015-09-15 12:56:43 följande:

Okej, inget ovanligt med illamående alltså, men retfullt ändå. Stanna du hemma i lugn och ro tills det börjar kännas bättre. Ingen tackar dig för att du går till jobbet och mår apa hela dagen, det är inte värt det!

Nej precis är ju i mitten av illamåendet liksom.. Men har en så konstig känsla i kroppen. Tror att inte få behålla frukosten, må illa och vara stressad på jobbet inte är

Så bra kombo haha. Arbetar med ungdomar i utsatta områden så man måste ju vara på topp liksom och vara vuxenstöd. Men idag är absolut inte en sådan dag.. Ligger i soffan med yoghurt och vatten brevid :)
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2015-09-15 18:36:02 följande:

Här är en till som fått smaka på nån form av illamående. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det för jag har hittills inte behövt spy men jag är hungrig hela tiden och då menar jag så hungrig att jag mår illa. Försöker äta lite hela tiden men har svårt att få till det, tror att mina tidigare problem med mat spökar men jag försöker hitta på vettiga mellanmål som även funkar för mitt dumma huvud. Tycker dock att allt är så sött och sliskig, tom bananer ger mig rysningar.

Imorgon har jag ultraljud, känner mig glad och exalterad samtidigt som jag är lite nervös. Hoppas hoppas att allt ser bra ut, då ska jag fira med nåt litet klädesplagg .

Jag har fått knäpp på salt,syrligt ibland surt. Avskyr sött också just nu.. Sätter sig i halsen direkt (om det inte är Ginger Ale) .

Ett tips är att gå till liknande mottagning för ätstörning så kan de hjälpa dig att få pli på dumma tankar. Alternativt dietist? Hört att de hjälpt många som haft problem med maten tidigare och blivit gravida :)

Lycka till med UL!
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2015-09-15 21:28:06 följande:

Jag tänkte att jag ska börja med barnmorskan och se vad hon säger. Tycker att det går rätt bra, jag äter skapligt men ibland kryper det i mig och ångesten ligger och tuggar runt hörnet... det känns bra att jag inte är ensam om att ogilla sött, känns som att det inte är bara dumma tankar .

Måste bara ventilera mig, blev så orolig nu när jag gick på toa. Det kom rosa på pappret väldigt lite men ändå. Tur att jag ska få kolla imorgon men nu känner jag mig inte lugn längre...

Djupa andetag bara :) hört att det är vanligt oclså. Kolla med BM
  • Cissi90
    becka1989 skrev 2015-09-16 08:06:19 följande:

Just gjort iordning mig för att åka till jobbet, känner mig inte alls sugen på att åka. Trött som fan och att åka buss i 25min är inte min starka sida just nu. Sitter och försöker få i mig min frukost sen 30min tillbaka tar sin lilla tid att bli klar tur man har flextid så jag kan börja när jag vill, kommer bli en lugn dag att börja med. Just för att prova på min läkare tyckte hellst att jag skulle vara hemma en vecka till men chefen är inte så glad att jag varit borta 3veckor redan så tänkte att jag provar ändå funkar det inte så blir jag sjukskriven igen.

Hoppas bara det inte blir sura miner när man kommer till jobbet och ska träffa chefen tyvärr 3 killar på 30 som varken har barn eller tjejer eller ens förståelse hur det kan vara när man är gravid.

Hoppas det går bra! Förstår din oro. Och ärligt talat, blir du sjukskriven sö blir du. Vad ska dom göra?
  • Cissi90

Åh hörni! Idag gjorde jag ett snabbt VUL hos min gynekolog som skulle se så medicinerna inte gjort något. Allt såg jätte fint ut och mina äggstockar mådde bra. Såg hjärtat slå och min lilla jordgubbe till bebis. Var inte beredd på ett VUL men känns så skönt och verkligt nu

• Cissi90
    Linkken skrev 2015-09-16 17:59:59 följande:

Tyckte nog första ultraljudet var det mäktigaste jag någonsin varit med om! Så skönt att få se att allt är som det ska med lille älsklingen och bra att också du var i skick. Glad för din skull!

Var faktiskt riktigt mäktigt! Synd att sambon inte var med, jag trodde vi bara skulle prata lite och klämma typ haha.

Tack!
  • Cissi90
    LMG skrev 2015-09-18 08:08:13 följande:

Orkade inte citera er alla så skriver här istället. Ja det kom som en riktig chock med tanke på att vi dagen innan låg och pratade om hur mycket vi längtade till RUL med mera.. Har faktiskt inte fått en riktig förklaring till varför han nu i vecka 18 ber mig göra abort mer än att han tycker det är för tidigt och inte vill ha barn (det är inte en planerad graviditet). Är själv i chock och har fått två timmars sömn inatt.. Jag kommer självklart inte avbryta graviditeten nu såhär sent, jag vet ju att det ligger ett nästan fullt utvecklat barn där inne. Mitt barn dessutom som jag redan älskar gränslöst. Är bara så fruktansvärt ledsen och känner mig helt trasig för jag trodde aldrig att det här var nått jag skulle få gå igenom ensam :( och kan inte låta bli att få skuldkänslor för mitt stackars oskyldiga barn som kommer drabbas hårdast av detta i slutändan. Tack för era fina ord och peppning det behövdes verkligen nu i denna mardröm <3

Skickar massor av styrka till dig! Jag känner många ensamstående mammor där pappan helt plötsligt ballat ur och inser att han inte är redo. Du klarar detta! Se till att ni två har en fortsatt fin relation iallafall och att han gör sin del med barnet. Om han inte ens vill det så finns ensamvårdnand. Lycka till!
  • Cissi90

Jag är SÅ tacksam idag! Fick sova super länge, frukost i soffan och äta hämtmat. Som grädden på moset, vi FICK en barnvagn med ligg&sittdel och babyskydd till bilen av våra vänner. Allt kräkande och illamående kändes helt plötsligt så mycket enklare idag.

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?