• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Vi var på tidigt ul igår. Fick se och höra ett litet hjärta <3 allting såg bra ut och vi blev framflyttade två dagar. Bf 24 mars istället för 26. Är nu i 8+6. Mår fortfarande väldigt dåligt men lite hålls nu i alla fall i mig. Läkaren sade att illamåendet ofta försvinner vecka 10-11 då gulesäcken försvinner (?) , min gulesäck var stor och fin vilket är en orsak till mitt illamående.

Får nog klistra ul bilden på insidan av toa locket så att jag påminns om varför jag går igenom detta ;)

• safiia

Ja konstiga drömmar har jag också, främst om vatten men det kan bero på att jag är törstig konstant pågå vätskebristen. Allting som har med vatten att göra simma, dricka vad som helst :P

Än så länge bara morgonspya idag! Och mat har jag fått i mig. Små mängder men ändå. Hoppas att det håller i sig nu.

• safiia
    pannkakan87 skrev 2015-08-20 07:01:24 följande:

Haha ja ni första ordentliga springa-på-toan-efter-maten-spyan kan faktiskt komma så sent som i vecka 11.  Hände alltså igårkväll och jag mådde så jäkla illa resten av kvällen att det bara var att gå och lägga sig. Lider med er som haft det såhär i flera veckor! Idag mår jag som vanligt igen så jag vet inte riktigt vad det var.. Gulesäcken borde väl vara borta nu snart? Går in i vecka 12 på lördag.

Läkaren jag var till sade att vissa reagerar på hormonerna som börjar frigöras i vecka 12-13 och kan då börja må illa. Kan pågå till vecka 15-16. Så inte omöjligt att illamåendet kommer då först. Hoppas verkligen på att i alla fall få slippa det.
  • safiia

Jag har ju spytt konstant i två veckor, den senaste veckan har jag börjat ha bättre dagar då något över huvudtaget hålls i mig. Får inte i mig mycket mat alls och kräks fortfarande 1-5ggr/dag, men det är lite jämfört med tidigare ;). Har prövat två olika mediciner har sea bands på mig men inget har hjälpt. Går in i vecka 11 idag och hoppas på att småningom kunna börja äta igen. Yoghurt, mysli och smoothien är ungefär det jag får i mig. Och äppelsaft för att få energi. Har varit sjukskriven tre veckor återstår att se om det nu ännu blir en fjärde. Även gått ner 8kg i vikt utan att innan det egentligen varit överviktig.

Enda tipset jag har är att åka in och få dropp ifall det går många dagar utan att vätska hålls i er. Annars är det nog bara att hålla ut....

• safiia

Jag kommer nog också att ha jobbigt att gå tillbaks på jobb. Mina 8kg mindre syns verkligen....

Fortfarande väldigt illamående om kvällarna men små mängder hålls i mig så det är en förbättring.

• safiia

Här börjar vecka 12 idag. Igår var helt spyfri, första gången på 4 veckor! Är dock uttorkad och ligger på sjukhus i dropp. Med blodtryck så långt att det inte gick att mäta... Men hjärtat fick vi höra och det slog fint <3 10kg har jag gått ner.

Ni som mår illa. Kämpa på och kräv hjälp innan ni blir för dåliga.

• safiia

Hicka har jag också hela tiden. Och jätte obehaglig känsla i halsen, som en klump. Kanske beror på att jag kräkts så mycket.

Idag har jag igen kräkts på morgonen men sedan fått i mig lite mat under dagen i alla fall.

• safiia

Igår hade jag den andra helt spyfria dagen sedan 6 augusti! :) idag har jag kunnat äta en nästan normal portion mat till lunch. NU är jag lycklig. :) Hoppas bara att det håller i sig. Och jag hoppas att jag inte får illamåendet som kan komma om några veckor. 11+3 idag. Är ännu sjukskriven hela nästa vecka men om jag mår bra och får igång ätandet så far jag nog på jobb ändå. Orkar inte ligga hemma längre. På torsdag har jag 12veckors ul och efter det tror jag vi berättar åt resten av familjen. Många vet ju redan i och med att jag varit så dålig och inte orkat ljuga.

• safiia
    Linkken skrev 2015-09-06 13:32:05 följande:

Vad skönt för dig! Vi ska verkligen hoppas du får må bra nu, börjar ju vara dags för det, tycker jag! Och du behöver säkert all mat du kan få i dig nu, så det gäller att svulla då det går. Håller tummarna!

Tack, ja vi får hoppas det :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?