• Irmisans

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Linkken skrev 2015-12-04 13:35:26 följande:

Vilken tur att ni fick åka hem och att allt såg bra ut! Hittade de alls något som kunde förklara det?

Jag har också haft ont i magen inatt och blir lätt bekymrad över sådant, men det tycks inte vara något allvarligare på gång här heller. Men jag är nog som du nu, räknar ner veckorna och hoppas att tiden ska gå supersnabbt! Väldigt tudelat detdär, man vill så gärna att graviditeten ska vara över snart, men samtidigt vill man ju inte att bebben ska komma för fort. Börjar dock ha svårt att tro att jag ska fixa att jobba resten av tiden (åtta veckor till mammaledighet), men det lär visa sig.

Eftersom jag har synbortfall och en lättare huvudvärk samt stark yrsel så kan det vara de första symtomen på havandeskapsförgiftning. Men som tur är så var det inte det, utan förmodligen är det att min kropp nu börjar bli väldigt utmattad efter att kräkas jämt.

Har också svårt att se att man som höggradigt ska klara jobba tiden ut. Jag får graviditetspenning pga. tungt jobb, men kommer förmodligen vara sjukskriven graviditeten ut ändå. Men men håller tummarna för att tiden ska flyga förbi :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

6:e mars här!

Har knappt fixat något, bara kikat på barnvagn, fått en krubba och kollat upp vart man hyr babyskydd :) har också köpt 5 plagg och fått några till. Känns verkligen som att det är dags att börja kika på grejer snart ;P

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-12-08 17:31:45 följande:

Okej, tycks inte vara helt ovanligt alltså att illamåendet kommer tillbaks. Halsbränna har jag inte än åtminstone...

Idag har jag besökt läkaren pga mina ryggproblem, kollade på bebisen med ultraljud och undersökte så att tappen var intakt. Allt var precis som det skulle och det känns så skönt. Var också så härligt att se bebisen igen! Ryggproblemen får jag väl fortsätta dras med bara, tyvärr...

Mysigt att se bebisen igen! Har ju mått illa och spytt hela graviditeten men de senaste 2 veckorna så har det blivit värre igen. Så du har nog rätt, det är nog inte helt ovanligt att det kommer tillbaka eller ökar nu när bebisen börjar trycka på magen :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-12-08 18:19:27 följande:

Usch, hoppas ännu att det bara ska vara något tillfälligt. Så jobbigt när man spyr först efter att man ätit frukost, en hel måltid helt i onödan liksom, haha! :) Märker också att jag nu blir fullständigt slut efter att jag spytt, så blir tungt med jobbet ifall det fortsätter. Men det återstår att se! Hur mår du annars nu? Har du jobbat alls? Du har säkert sagt det, men blir lätt rörigt i huvudet då man pratar med många här..

Nej tvärt har jag varit sjukskriven på heltid sedan augusti och inte kunnat jobba trots att jag längtar något sjukt till jobbet. Trodde att jag skulle få jobba för en månad sen när jag började med akupunktur. Blev mycket bättre av det men har inte fått fortsätta då mitt blodtryck gått upp och jag har yrsel. Inget farligt, förmodligen är det kroppen som nu är utmattad efter att ha kräkts flera gånger om dagen sedan juli. Kändes jobbigast för några veckor sedan när min bm sa att jag inte kommer kunna jobba under resten av graviditeten och att jag förmodligen kommer kräkas tills bebisen har varit ute några dygn och hormonerna börjar gå ur kroppen. Därför är det skönt att det bara är 12 veckor kvar tills bebisen kommer. Känner att min kropp kommer orka den tid som är nu, men sedan kommer jag vara utmattad på riktigt. :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    safiia skrev 2015-12-09 07:46:40 följande:
    Nej så jobbigt :( skönt att höra att du ändå är så positiv. Har akupunkturen hjälpt mycket? Har funderat på att pröva det men då jag mådde som sämst klarade jag inte av att åka iväg någonstans. Men kanske det skulle hjälpa nu då jag bara mår illa.

Jag tror ändå och hoppas att man får en energikick av att må normalt igen. Även om kroppen förstås fysiskt måste vara utmattad speciellt i ditt fall om du fortfarande kräks mycket.
    Akupunkturen är det enda som verkligen givit ett ordentligt resultat känner jag. Dock fick jag vänta till vecka 24 innan jag fick testa det och det känns ju sådär. Sedan får man inte sätta hur mycket nålar som helst, även om det ger mer och bättre effekt, pga. bebisen. Känner dock att jag blivit sämre de senaste 2 veckorna mot hur jag mått de senaste 2 månaderna. Pratade med BM idag och hon sa att det tyvärr inte var ovanligt att det kom tillbaka.
    Hoppas också jag ska må bättre direkt efter förlossningen, för hormonerna släpper tydligen ganska snabbt... Imorgon eller i övermorgon har jag kräks flera gånger varje dag i 20 veckor räknade jag ut nu... 12 veckor kvar så det är ju inget mot det. Kroppen får palla lite till ;)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-12-09 16:26:11 följande:

Konstig fråga kanske, men känner du att du kunnat njuta av graviditeten alls? Eller har det bara varit jobbigt? Jag är imponerad över hur positiv du verkar vara, det måste ju ha varit väldigt tungt för dig. Är ju bäst att du får en riktigt fenomenalt gullig bebis sedan som är värd besväret, haha!

Det är till och från. Jag njuter mycket när bebisen sparkar och när den reagerar på min och min killes beröring och våra röster. Då kan jag ana att det kommer vara värt det. I övrigt så är det riktigt kämpigt och jag njuter inte alls. Jag har haft väldigt svårt att acceptera att jag har mått så här dåligt så länge. Hade graviditeten varit planerad och om vi hade fått hinna känna någon längtan efter att skaffa barn så tror jag att jag hade lättare kunnat hantera att det blev så här bättre. Nu känner jag ibland när jag är riktigt låg att det känns som att jag blir straffad för något och att det kanske inte var meningen att vi skulle behålla barnet. Jag är glad över vårt beslut att behålla och ångrar det inte, men jag undrar om vi tagit samma beslut om vi vetat hur min kropp och mitt psyke skulle må under graviditeten. Då hade vi kanske inte vågat utan valt att vänta tills vi verkligen ville. Vi är ju bara 21 och det hade inte varit hela världen om det dröjt 5 år till.

Jag känner mig ändå positiv trots alla tunga känslor för jag har helt enkelt bestämt mig för att det här ska gå bra och jag kommer att klara detta. Jag är en person som alltid försöker tänka att varför ska man gråta när man kan välja att skratta istället. Sedan har jag en extremt stöttande sambo och kille som dessutom är min bästa vän. När jag inte orkar längre så hjälper han mig med precis allt. Vi är ett bra team och vi ger aldrig upp utan vi fortsätter bara. Har nog aldrig varit mer tacksam för min vinnarskalle än under den här tiden.

Hihi nu blev det ett långt svar men det var en fråga som var skön att svara på :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    S79 skrev 2015-12-17 09:09:56 följande:

Hur tänker ni med bäddning i vagnen? Vårt pyre är ju beräknat den 28/2, hur mycket behöver man? Ska man köra täcke/filtar eller åkpåse? Hur mycket kläder på lillskrutt? Ännu en djungel med frågor ;)

Vi är beräknade till den 6:e mars och tänker att vi kör på åkpåse och overall om det är super kallt. Tror inte det kommer bli några längre stunder utomhus för oss i början, så vi fokuserar mest på att det ska vara smidigt :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Då var det klart! Hihi har passat på att köpa allt till bebisen nu under rean och det enda jag inte köpt är våtservetrer, ersättning och lite mer kläder till den. Någon mer som passat på att handla lite?

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    safiia skrev 2016-01-04 20:57:41 följande:

Var på bm besök idag. Hade gått upp 5kg sedan sist (4 veckor sedan). Tror jag nu gått 12 kg upp nu från ursprungsvikten. Fram till vecka 16 gick jag ju ner 10kg så det är ganska stora förändringar för kroppen :D... Att äta är tyvärr det enda som gör att jag mår ok så det är nog bara att äta för att ta sig igenom detta. Babyn är livlig och sparkar på och det är det viktigaste att hon mår bra <3

Vecka 29 och sista trimestern nu för min del.

Hur mår ni andra?

Idag är det helt ok då jag äntligen gått upp i vikt! Äter också hela tiden, för annars mår jag mer illa. Är fortfarande sjukskriven pga. illamåendet och kräkandet dock. Helt ok då det bara är 8 veckor kvar! Har man klarat 24 veckor av illamående så känns ju 8 veckor som ingenting! :P 
    Enda störande just nu är att jag bytte barnmorska för två besök sedan, vilket varit bestämt sedan början, och hon jag fått nu är så vimsig och stenåldrig. Hon ställer samma fråga tre gånger varje besök och ja, det känns som att tanten har noll koll. Känner ingen tilltro till henne alls tyvärr. Dock bara tre besök kvar med henne innan bf, och eftersom jag går hos två andra barnmorskor för akupunktur som jag träffar mer så känner jag att det inte är någon idé att byta nu. 
    Kan inte fatta att jag blir mamma om ca. 8 veckor, känns helt ärligt som en dröm! ^^
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    safiia skrev 2016-01-31 18:16:30 följande:

Vecka 33 började för mig igår. 6-10veckor kvar nu :). Mår fortfarande väldigt illa mitt hb har stigit till 119 och jag känner mig aningen piggare. Var och träna igår med hundarna och sprang en del under träningen. Skönt att ännu kunna springa lite. Aningen ont hade jag i fogarna efter det men inte idag längre, så jag är glad att ändå inte ha alla graviditetskrämpor! Har mycket vätska i kroppen fortfarande, och vaknar av att händerna är helt bortdomnade.

Har sytt ett babynest åt babyn också. Hade planerat att göra så mycket och det är första saken jag lagar åt henne, men jag hinner väl ännu.

Har ni förresten namn färdigt redan?

Vi har bestämt namn, tror jag. :D ganska tidigt bestämde vi oss för ett men det är rätt vanligt så hörde vi ett namn som liknar det men som är ovanligare och det tror jag det blir. Vill ändå träffa babyn först förrän jag är säker.

Vi har inte kollat kön men tror båda att det blir en tjej så vi har mest diskuterat tjejnamn. Vi har två eller tre vi verkligen gillar, men vi kommer bestämma oss när vi känt in bebisen lite. Blir det en kille har vi bara ett namn i tankarna, så det skulle vara jobbigt om det blir en kille och namnet inte stämmer!

Är i v. 36 nu och känner att jag börjar känna mig allt mer redo art föda. Känner mig färdig med att vara gravid nu :P
    Oplanerad Mamma
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?