• Irmisans

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Har packat väskan (väskorna) nu! :) Blev en medelstor träningsväska med kläder till mig, nessesär och kläder till barnet. Sen har vi med vårt babynest, filtar och massa att dricka och lite snacks i en sån här bärkasse i plast. Vi har skrivit att min kille vill stanna kvar hos oss på BB om det finns plats, så tänkte att vi kanske packar ett ombyte till honom också och håller tummarna för att han kan göra det!

Börjat känna mig redo för att föda nu, känner mig mentalt redo! Bebisen har dock inte fixerat sig än, men så fort den gjort det tycker jag att den kan komma :)

Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Idag började mina bröstet läcka! Kändes helt sjukt så jag började gapskratta. Har det hänt någon annan? Är i v.37 :)

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    becka1989 skrev 2016-02-10 14:07:24 följande:

Fy vad man haft det bra innan, har sedan igår börjat springa på toan hela tiden haha, igår var jag säkert på toa 10gånger på 3timmar och två gånger inatt sen har det fortsatt hela tiden under dagen oxå känns som man precis vart på toa så måste man gå igen.

Tror jag börjat få foglossningar oxå kan inte sitta längre stunder utan att få ont.

Känner igen mig något enormt! Går i sömnen till toaletten hela natten känns det som :P
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

BF-lista: 

Linkken: 26.02 

S79: 28.02

LMG: 28.02

Irmisans: 06.03

Natalila: 23.03

Katten95: 26.03

Becka1989: 18.04

Oplanerad Mamma
  • Irmisans

12 dagar till BF och nu går det så långsamt så tiden snart går bakåt! Längtar verkligen efter förlossningen nu och att kunna ta på och av mina skor själv igen. Min mage är gigantisk nu och jag går in i grejer hela tiden. Är som jag skrivit tidigare överviktig så trodde inte att magen skulle bli så stor, men det blev den. Den var rätt liten fram till mitten av januari då den sköt i taket. Gick då också upp 9 kg på 15 dagar (trots att jag fortfarande kräks 5-8 gånger per dag) på grund av att magen blev super stor och hela jag super svullen. Så nu är det minst sagt obekvämt!

Kul att läsa att det verkligen närmar sig för de flesta nu, och att några redan fått! Tycker att tiden gått ganska fort ändå, trots att jag varit sjukskriven sedan augusti. Nu är det så nära!

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2016-02-25 12:59:28 följande:

Har hört från rätt många att bebisar kan ta någon lugnare dag och vila upp sig precis innan förlossningen sätter igång, kanske är det precis det din bebis gör. Hoppas på det! :)

Här är det min sista dag som gravid, en helt ofattbar tanke!! Otroligt många tankar i huvudet idag, men jag är säker på att de alla lugnar ner sig så fort liten är född. Ni får hålla tummarna för mig imorgon bitti, för då gäller det! :)

Stort lycka till imorgon! Häftigt att veta när bebisen kommer ;)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Ska göra glukosbelastning idag med 4 dagar kvar till bf... Svinnervös, wish me luck!

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2016-03-02 09:01:25 följande:

Hej på er!

Här är allt så underbart bra! Vi har fått komma hem med vår fantastiska lille son och det är verkligen en lycka som inte går att beskriva. Att man känner såhär starkt såhär snabbt för någon, det är otroligt!

Snittet gick jättebra, det var komplikationsfritt och min återhämtning har gått otroligt bra. Att stiga upp och börja röra sig första gången gjorde såklart ont och kändes väldigt konstigt, men jag var envis och ville röra mig mycket och det har absolut hjälpt. Så ifall någon av er måste föda med kejsarsnitt sen fast ni inte skulle vilja behöver ni inte vara rädda, det går hur bra som helst!

Glad för er skull som har detta fantastiska framför er ännu, jag hoppas ni alla får lika fina upplevelser som vi haft. Nu ska jag bara fortsätta njuta av mitt lilla mirakel!

Kram på er!

Grattis! Vad roligt att höra att allt gått bra och att ni kommit hem. Måste kännas helt fantastiskt! :D
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    LMG skrev 2016-03-06 00:04:48 följande:

Här gick det undan. 22.01 kom våran lilla tjej till världen :) hann inte ens med lustgas först jag fick krystvärkar

Grattis!!! Ha en underbar första dag tillsammans!
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

V. 40+1 och är inne på förlossningen pga. misstänkt havandeskapsförgiftnig. Efter att ha kräkts sedan juli så känns det dock helt ok att kroppen börjar protestera nu, den har kämpat bra. Så nu får jag se om det blir en igångsättning kanske, har ändå haft starka sammandragningar som bara blir värre i tre timmar nu så jag kanske hinner starta mig själv... Gash nu får bebisen komma!

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Natalila skrev 2016-03-09 13:52:25 följande:

Hur har det gått för dig?

Det har gått bra! Fick åka hem igår kväll och sen in i morses igen och så kom jag hem igen för en stund sedan. De har tagit massa prover och allt ser ok ut, förutom att jag är så svullen. Ska sättas igång på fredag, men de tror att jag kommer starta själv innan det så jag hoppas de har rätt! När de undersökte livmodertappen så var den nämligen mjuk, förkortad och påväg att börja öppna sig! Så ah hoppas det är dags snart! :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    safiia skrev 2016-03-09 18:15:20 följande:

Jag har också väldigt varmt hela tiden. Både nattetid och dagtid. Känns som om det blivit lite bättre nu de senaste veckorna dock.Härligt att höra! Och tänk att du har det över snart :)

Jag tycker det har börjat kännas psykiskt tungt nu :( är ledsen jämt och orkar verkligen inte må så här illa längre. Har fått vaginos dessutom. Tappen är fortfarande bara mjuk men inget mer har hänt :( är i och för sig bara 37+4 men hade hoppats och trott att det kommer igång tidigare. Nu är det kanske ändå inte så bra att det kommer igång innan vaginosen är behandlad.

Du får säkert höra det hela tiden, men jag säger det ändå, kämpa på! Det är skit tugnt mot slutet men man har ändå så lång tid bakom sig. Blir det för mycket så prata med din bm och förklara att du inte orkar mer! Man har rätt att säga det.

Hoppas verkligen att du blir bättre snart! Vissa säger ju att man ska passa på att njuta och att man kommer sakna att vara gravid. Jag fattar inget av det, men kommer däremot kanske sakna att jag aldrig mer kommer kunna skydda mitt barn från omvärlden på samma sätt som nu. Tryggare än den är i magen är den ju aldrig igen!
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Natalila skrev 2016-03-09 21:14:55 följande:

Jag har haft förvärkar i princip hela dagen, visste inte vart jag skulle ta vägen ett tag men de lugna ner sig. Hoppas de är dags för mig snart oxå :)

Hoppas hoppas!
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

22 h på förlossningen med värk med 10-2 minuter mellan värkarna på grund av igångsättning. Ingen medicinering just nu men har egna värkar så förhoppningsvis händer det något! Fått vänts så länge pga. att bebisen ej är fixerad och sjukhuset är överfullt... men men, är inte helt Slut än i alla fall :)

Oplanerad Mamma
  • Irmisans

34 timmar varav 10 mer aktiva! När de tog vattnet fick jag genast väldigt ont och fick ryggbedövning efter ca. 1h. Då var jag öppen 4 cm. Sedan sov jag mellan de mycket mjukare värkarna u ca. 1h och 15 min och när se kollade då var jag fullt öppen och hade två kanter kvar. Sedan var det 4 h kvar. Jag fick provkrysta först för bebisen låg så högt, sedan fick jag ligga och andas genom värkarna i ca. 40 min så kroppen tillslut nästan krystade utan mig. Då var det dags och 25 min senare, när de hade klippt mig lite och var påväg in med sugklocka så fick jag en ordentlig värk och lyckades få ner bebisen förbi blygbenet och huvudet halvvägs ut så det fick stå och spänna. Blev riktigt chockad! Två värkar senare kom bebisen ut! En liten knubbig kille som är det vackraste jag sett. Illamåendet har varit helt borta nu i 5 h trots att jag ätit så jag mår bättre än på många månader. Löjligt lycklig känner jag mig!

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    elin1987 skrev 2016-03-14 04:47:47 följande:

17:12 igår kom min lilla flicka till världen 9 dagar tidigt. 44 cm kort och 2110 gram liten. Blev ett akut snitt vilket jag är tacksam för :)

Grattis!!! Skönt att det gick bra :) Gissar att du njuter nu precis som jag!

Tack för alla grattishälsningar! Blir glad av varenda en för det är en så fin bekräftelse på att han äntligen finns här hos mig <3
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    LovisaC1982 skrev 2016-04-12 07:51:46 följande:

Hej! Här går det fort i svängarna, efter att ha blivit nekad att komma in på kontroll på torsdagen eftersom jag trodde att det var nåt på gång så löste min ordinarie barnmorska det på fredag och 4 timmar senare kom min lille kille med akut snitt. Det var en stor välmående kille som gömde sig där inne, 3455 g och 49 cm lång. Jag blev så nervös men vilken underbar personal, helt grym upplevelse. Vi mår bra men jag mår dåligt mentalt och ska be om hjälp för att hantera det som hände

Grattis till pojken! Hoppas du mår bättre snart och får bra hjälp :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Cissi90 skrev 2016-04-15 23:52:37 följande:

Vår tjej kom i morse kl 09 :) allt gick super fint! Hon är stor som tusan (4kg) inte konstigt jag har haft ont liksom.

Jobbigt med snittet, svårt att röra mig för att ta dottern och att kissa. Förutom det är jag så himla glad.

Grattis till flickan! :)
    Oplanerad Mamma
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?