• NalaForever

Glasskål, Olagligt?

Jag har i MÅNGA år velat ha en Guldfisk i en Glasskål
    (vet tyvärr inte hur många liter det är nu, ska mäta senare)

Och för bara någon dag sen så fick jag äntligen hem min Glasskål som jag har haft hos min förälder. Glasskålen har tidigare bara använts som "hem för yngel" alltså har det bara varit fiskyngel i den tills dom blivit stora nog att bli förflyttade till ett större Akvarium (450 L)

Men har kollat runt att det är Olagligt att ha fiskar i en Glasskål (Alltså oavsett fiskart, så måste Akvariet vara minst 40 L)

Stämmer verkligen detta? 

För just nu står Glasskålen tomm utan fiskar i, men har en Marimo i den (en boll av mossa)

• Svar på tråden Glasskål, Olagligt?
  • Fjärilslarv

Kolla på jordbruksverkets hemsida.

• Anonym (fishy)

Felet med med en glasskål är dels att den troligen är för liten, 40 liter är minsta volym som är lämplig om det inte är en fiskart som passar särskilt i små akvarier.

Ett annat problem är formen. En rund skål gör att vattenytan blir mindre än i ett rektangulärt och därmed svårare att syresätta. Dessutom gör den runda formen att det inte finns skyddade sidor på samma sätt som ett fyrkantigt som står emot en vägg.

• Anonym (Lilla jag)

Anledningen till att det är olagligt är formen.

Strl är helt ok för mindre fiskar. Dock blir guldfiskar upp till 40 cm långa så det är inte speciellt snällt att ha dom i ett så litet akvarium oavsett form.

• NalaForever
    Anonym (Lilla jag) skrev 2015-07-21 13:43:37 följande:

Anledningen till att det är olagligt är formen.

Strl är helt ok för mindre fiskar. Dock blir guldfiskar upp till 40 cm långa så det är inte speciellt snällt att ha dom i ett så litet akvarium oavsett form.

Både jag och sambon tänkte efter, och guldfisk/slöjstjärt mm är för stora för skålen (hur fint de än blivit)
    Men sen har jag tänkt på Guppy och Neontetror. :)
  • Venne

4 liter vatten att leva i tills de dör? Jag kan inte reglerna men det låter som tortyr.

• NalaForever
    Venne skrev 2015-07-21 15:07:51 följande:

4 liter vatten att leva i tills de dör? Jag kan inte reglerna men det låter som tortyr.

Jag trodde den va större än 4 L. De blir nog att börja samla på Marimos ist :P
  • Ruh

Hur stort ska räkor ha då? Finns pyttesmå räkor man kan ha i kar. Körsbärsräkor om jag inte minns helt tokigt :)

• NalaForever
    Ruh skrev 2015-07-21 15:17:15 följande:

Hur stort ska räkor ha då? Finns pyttesmå räkor man kan ha i kar. Körsbärsräkor om jag inte minns helt tokigt :)

vad jag fattade så ska dom ha 15 L
  • NalaForever
    Anonym (lm) skrev 2015-07-21 15:19:14 följande:

Vem bryr sig i lagen?

Vadå menar du?

För enligt lagen så mår inte fiskarna bra av att bo i akvarium som är mindre än 40 L
    (självklart beror det på vad för fisk) 

• Ruh
    NalaForever skrev 2015-07-21 15:20:22 följande:

vad jag fattade så ska dom ha 15 L

Stod på Wikipedia 4-8 L för några få räkor. I minsta laget, men de funkar. Om man bara har 2-4 funkar de.
  • NalaForever
    Ruh skrev 2015-07-21 15:25:46 följande:
    Stod på Wikipedia 4-8 L för några få räkor. I minsta laget, men de funkar. Om man bara har 2-4 funkar de.
    Menar du då att jag kan ha 2-4 räkor i Fiskskålen? :)
  • Ruh
    NalaForever skrev 2015-07-21 15:31:58 följande:

Menar du då att jag kan ha 2-4 räkor i Fiskskålen? :)

Ja, tror det inte är något problem.
  • Anonym (kosf)

sniglar kan du köpa också! finns fina sniglar.

• NalaForever
    Ruh skrev 2015-07-21 15:55:18 följande:
    Ja, tror det inte är något problem.
    Tack så mycket för ditt tips! Händer de att jag köper räkor så lägger jag upp bilder ;) <3
  • Ruh
    NalaForever skrev 2015-07-21 16:31:12 följande:

Tack så mycket för ditt tips! Händer de att jag köper räkor så lägger jag upp bilder ;) <3

Det var så lite! :) ja vad kul!
  • Anonym (Lilla jag)

10 liter för räkor tycker jag man ska ha. Även små räkor blir ett par cm. Sen är uu alla räkor/småfisk tropiska fiskar vilket betyder att de vill ha runt 24-25 grader för att trivas vilket det aldrig blir utan värmare. Sen bör man ha en pump som hjälper till med rening och syre. Mitt tips är att köpa ett riktigt akvarium om du vill ha räkor/fisk. Skålen kan du använda som bålskål eller nåt liknande.

• NalaForever
    Anonym (Lilla jag) skrev 2015-07-21 22:08:08 följande:

10 liter för räkor tycker jag man ska ha. Även små räkor blir ett par cm. Sen är uu alla räkor/småfisk tropiska fiskar vilket betyder att de vill ha runt 24-25 grader för att trivas vilket det aldrig blir utan värmare. Sen bör man ha en pump som hjälper till med rening och syre. Mitt tips är att köpa ett riktigt akvarium om du vill ha räkor/fisk. Skålen kan du använda som bålskål eller nåt liknande.

Så länge vi bor här kommer jag aldrig att kunna skaffa ett "riktigt" akvarium.
    Då vi ev ska flytta runt jul så kommer jag att skaffa mig ett akvarium då :)
Svar på tråden Glasskål, Olagligt?