• Johan70

Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!

Sluta snåla, kasta pengarna i sjön!

Ingen behöver tigga i Sverige. Vi har ett skattefinansierat socialsystem här i landet som innebär att ingen behöver vara utan pengar till livets nödtorft. Om jag ger pengar till en tiggare, så får tiggaren pengar två gånger om från mig, dels via skatten och dels via allmosan.

Folk kommer att tigga så länge folk ger dem pengar när de tigger. Eftersom ingen behöver tigga i Sverige, finns det ingen anledning att ge dem pengar. De får gå till socialkontoret precis som alla andra som inte får ekonomin att gå ihop. Det är ju det vi betalar skatt för.

Jag skäms när jag ser folk ge pengar till tiggarna; vet de inget om hur vårt samhälle fungerar? I stället borde man visa dem vägen till socialkontoret. Jag blir ledsen och nästan rädd när tiggarna kommer fram och aggressivt kräver att jag skall ge dem pengar.
  • Johan70
    Anonym (inte en spänn) skrev 2015-07-27 04:38:57 följande:
    De har inte rätt till socialbidrag i Sverige. Eventuella bidrag till deras försörjning är Rumäniens ansvar, inte vårt. Det enda bidrag jag skulle kunna tänka mig att ge, är kostnaden för en envägs bussbiljett tillbaka till Rumänien. Over and done with. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jo, alla som befinner sig lagligt här i landet har rätt till akut hjälp. (Sedan kan de bli återbetalningsskyldiga, men det är en annan sak.)
Svar på tråden Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!