• kvs

En del näthat är tydligen OK?

Psykologistuderande skrev 2015-07-29 18:12:03 följande:
    Micromat; det finns en skillnad och den ligger i att hata uppåt eller att hata neråt i hierarkin. Som kvinna, som hatar män, hatar du uppåt. Kvinnor är underordnade män vilket i sig är grunden till feminismens kamp, att uppnå en total jämlikhet. Som rasist hatar du människor av annan härkomst, människor som är i minoritet i vårt samhälle och som homofob hatar du också en redan utsatt minoritetsgrupp. Där har du, enligt min åsikt, skillnaden.

Däremot kan jag anse att det finns ett stort problem i att gruppera människor som så ofta görs numera; man talar om män som en enda homogen grupp, om muslimer på samma sätt och tillskriver dessa grupper vissa egenskaper - när det kommer till hat; negativa egenskaper. Personligen håller jag med; hat är aldrig okej - att näthata/mobbas och dylikt är inte okej men jag ser ändock skillnaden när en underordnad person/grupp gör det mot en överordnad person/grupp.

/Linda
    Vem säger att kvinnor är underordnade? Gör du det? Tycker feminister det? Är det en objektiv sanning? Utveckla gärna hur du kom fram till att kvinnor är underordnade, exempel vore fantastiskt bra.

Överlag är problemet med "sparka uppåt"-mentaliteten att det är enormt subjektivt vem som är underordnad/överordnad. Det hela har en tendens att urarta i någon form av lynchmob vilket kanske inte är helt optimalt.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?