En del näthat är tydligen OK?
Psykologistuderande skrev 2015-07-29 18:12:03 följande:
Micromat; det finns en skillnad och den ligger i att hata uppåt eller att hata neråt i hierarkin. Som kvinna, som hatar män, hatar du uppåt. Kvinnor är underordnade män vilket i sig är grunden till feminismens kamp, att uppnå en total jämlikhet. Som rasist hatar du människor av annan härkomst, människor som är i minoritet i vårt samhälle och som homofob hatar du också en redan utsatt minoritetsgrupp. Där har du, enligt min åsikt, skillnaden.Däremot kan jag anse att det finns ett stort problem i att gruppera människor som så ofta görs numera; man talar om män som en enda homogen grupp, om muslimer på samma sätt och tillskriver dessa grupper vissa egenskaper - när det kommer till hat; negativa egenskaper. Personligen håller jag med; hat är aldrig okej - att näthata/mobbas och dylikt är inte okej men jag ser ändock skillnaden när en underordnad person/grupp gör det mot en överordnad person/grupp.
/Linda
Överlag är problemet med "sparka uppåt"-mentaliteten att det är enormt subjektivt vem som är underordnad/överordnad. Det hela har en tendens att urarta i någon form av lynchmob vilket kanske inte är helt optimalt.