• Hurto

3 månader som somnar inte utan amning

Jag har en liten tjej som precis blivit 3 månader som i princip aldrig somnar utan amning. De få gånger hon somnat utan amning är när hennes pappa eller mormor bär och vaggar - medan hon gråter.

Jag har försökt få henne att somna i vagn, men när hon är less på vagnen skriker hon tills att jag tar upp henne och då somnar hon ibland i famnen. Lägger man ner henne i vagnen efter att hon somnat så vaknar hon och skriker, även om hon fått sova i 5 minuter eller 20.

Somnar hon till amning vaknar hon till och vill äta mer. Lägger jag ner henne vaknar hon ALLTID. Sover hon på mig så vaknar hon av att hon blir svettig.

Hur i hela världen ska jag göra för att hon ska få sova bättre och inte vilja ha bröstet varje timme!? (Har försökt med olika nappar, snuttefilt, gosedjur helt utan lycka).

Har du haft det likadant? Kom med tips, metoder eller berätta när det blev bättre för er. Behöver ett ljus i tunneln ????

• Svar på tråden 3 månader som somnar inte utan amning
  • Lena

Det blir bättre med tiden. Hon vill vara nära. Stå ut ett tag till bara.

• Annelie 76

Hon är tre månader så det är inte jättemycket att göra. Skaffa en bärsjal och lär dig amma i den så kommer ditt liv bli lite enklare. Sen är det mest att acceptera och hoppas det blir bättre med åldern.

• minerva123

Båda mina barn var/är sådana. Har du testat bärsjal eller sele? Mina har somnat gott i bägge, speciellt utomhus. Vagn somnade äldsta i för första gången vid 7 månader. Yngsta (nu 5 månader) har somnat i vagnen ett par gånger men mest av misstag och absolut inget jag kan räkna med att han gör. Amning/sova i famn eller sjal/sele är det som gäller för all dagsömn. I detta nu när jag skriver detta har han sovit snart en timme i min famn, snuttandes mellan varven. Det är både mysigt och jobbigt samtidigt eftersom man blir så låst, men samtidigt vet jag att tiden går så himla fort. Men testa sjal eller sele, det är mitt bästa tips!

• Ellie

Samma här. Det var omöjligt att lägga ner dottern förutom på nätterna när hon sov bättre. Jag sov i sängen bredvid henne under dagsvilan vilket gjorde att hon kunde sova upp till tre timmar ibland. Det blev bättre vid 4 månader och då möjligt att gå ifrån sängen efter ca 10 min. Tyvärr sover hon bara 45 min i taget, men det är ibland möjligt att söva om för en ny 45 min-period direkt efteråt om jag går in och lägger mig bredvid henne precis innan hon vaknar. Hon är snart 5 månader nu, och jag väntar mig att hon skall sova längre stunder på egen hand snart.

• Alexi

Sluta försök. I den åldern blir allt lättare för både dig och bebis ju mindre du försöker krångla med henne. Låt henne sova i ditt knä. Men ha inte henne helt naken hud mot hud för då blir det väldigt svettigt.

Hon kommer lära sig sova på annat sätt senare!

• Monkii

Min lille var likadan, började sova själv vid 9 mån.

Se till att ha nåt att äta/göra när bebisen sover i famnen.

• Anonym (well...)

Du har ju vant henne med att få somna genom amning liksom... varför skulle hon byta bort det frivilligt? Mina väninnor ligger med barnen sugandes halva nätterna (barnen är stora mellan 1-2 år).
    Sluta helt enkelt att amma henne o börja ge ersättning eller stå ut.

Svar på tråden 3 månader som somnar inte utan amning