Nils-Eric skrev 2015-08-01 12:00:48 följande:
Jag ringde direkt när jag visste att jag var gravid (3 positiva test i rad) och bokade tid för första besöket. Hade läst mig till att det skulle vara i vecka 8 - 12, och jag är ledig från jobb i slutet på vecka 10 och ville boka in det när jag var ledig så jag slapp ta det med chefen.
Vet inte så mycket mer än att jag ska dit då. Känner mig ganska "lost", trots att jag trodde att jag hade ganska bra koll. Vad har jag att förvänta mig? Något annat jag bör ringa och fråga om/boka in?
Jag vill verkligen försöka vänta med att berätta till vecka 12, men det kommer bli svårt!
Låter som att du är som jag och vill ha mycket info :) Viktigt att då hitta en barnmorska där kemin mellan er är bra och hon kan svara på frågor.
Jag hade ett litet introsamtal vecka 7, och sen fick jag komma tillbaka vecka 9 för att ta alla prover. De tar blod+urinprov för att se så att alla ens värden är bra (järn, hormoner, etc i blodet, och i urinprovet kollar de efter bakterier) samt blodtryck.
Vi valde att göra ett NIPT test också, och det erbjuder inte vår barnmorska, så jag fick hitta en annan klinik här i Stockholm som gör det. NIPT är liknande kub-testet men säkrare. Det är inget måste när man är <35 och nte har några andra riskfaktorer, och det är rätt dyrt eftersom landstinget inte betalar, men jag ville vara på den säkra sidan så tänkte att det inte skadar.
Ser allt bra ut efter de första proverna har man egentligen ingen kontakt fram till v 18-20 då det är dags för RUL och uppföljning. Men jag har som sagt hört av mig en del ändå, förstagångsförälder som man är... Hoppas allt går bra på första besöket! :)