• Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej!

Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

topaz.
    27 år
    Bf 10/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

Roxie
    28 år
    Bf 6/2

Mlady
    24 år
    Bf 12/4

• Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • miillaw
    Nils-Eric skrev 2015-07-31 15:40:52 följande:

Har en kompis som precis flyttat från Märsta så det har jag faktiskt koll på, även om jag inte alls har bra koll på Sthlm :)

Jobbigt med kollegor som blir nyfikna när man inte riktigt vill berätta än.

Jag har ungefär samma dilemma inför min jobbresa, men där är bara en från mitt jobb som ska med.

Jag kommer försöka köra på "vitt år" eller att jag går på diet. Jag kan inte ställa in min resa eftersom det är en jobbresa, men där är samtidigt fester inplanerade.

Jag får vl dricka alkoholfritt och vara glad ändå :) Hoppas att han inte märker något!

Det syns inte alls än så det borde fungera hoppas jag...

Jag vill gärna vänta med att berätta till någonstans runt vecka 12. Har inte planer att berätta för någon mer än en vän (och det har sina anledningar då jag behöver råd angående en specifik situation). Just nu är det bara jag och sambon som vet!

Hur tänker ni andra? 

• miillaw
    Nils-Eric skrev 2015-07-31 15:40:52 följande:

Har en kompis som precis flyttat från Märsta så det har jag faktiskt koll på, även om jag inte alls har bra koll på Sthlm :)

Jobbigt med kollegor som blir nyfikna när man inte riktigt vill berätta än.

Jag har ungefär samma dilemma inför min jobbresa, men där är bara en från mitt jobb som ska med.

Jag kommer försöka köra på "vitt år" eller att jag går på diet. Jag kan inte ställa in min resa eftersom det är en jobbresa, men där är samtidigt fester inplanerade.

Jag får vl dricka alkoholfritt och vara glad ändå :) Hoppas att han inte märker något!

Det syns inte alls än så det borde fungera hoppas jag...

Jag vill gärna vänta med att berätta till någonstans runt vecka 12. Har inte planer att berätta för någon mer än en vän (och det har sina anledningar då jag behöver råd angående en specifik situation). Just nu är det bara jag och sambon som vet!

Hur tänker ni andra? 

Jag vill berätta men samtidigt inte för risken att något händer under de närmaste veckorna. Tror nog att jag väntar ett par veckor iaf. Så att det inte vore något spöktest jag tagit. :P Men kluven hur jag ska göra med kollegorna. Berättar jag för dem vill jag ju berätta för familjen innan och kryssningen med jobbkollegorna är nästa helg.. Vet inte om kollegorna går på att jag äter något så jag måste avstå eller annan orsak. Och vill ju verkligen inte att chefen ska få veta ännu..
  • IceIce
    Nils-Eric skrev 2015-07-31 15:42:32 följande:

Usch. Det lät inte som att du har haft det lätt. Skönt ändå att det börjat vända! Hoppas att det håller i sig :)

När var du på ditt första ultraljud och hur ser det ut med besök för dig? Du som ligger lite längre fram!

Tack! Det hoppas jag med :)

Jag var på första UL vecka 9, eftersom jag hade en pytteliten blödning och BM sa att det då är bra att kolla så att allt ser OK ut. Det såg jättebra ut, och nu har jag en liten video på knodden! Tyckte också det var skönt att ha fått bekräftat med UL att allt är bra innan man börjar berätta för folk. Efter det kändes det OK att berätta för föräldrar och närmaste tjejkompisen.

Mitt nästa besök är inbokat v 18 (mitten på september) för UL (det som kallas RUL, rutinultraljud) och efterföljande diskussion och prover. Men jag har också ringt/mailat BM ett par gånger under de senaste veckorna med frågor.

Hur har det sett ut för er andra, ska ni vänta till RUL eller har/ska ni ta ett tidigare ultraljud?
  • IceIce
    miillaw skrev 2015-07-31 15:50:16 följande:

Jag vill berätta men samtidigt inte för risken att något händer under de närmaste veckorna. Tror nog att jag väntar ett par veckor iaf. Så att det inte vore något spöktest jag tagit. :P Men kluven hur jag ska göra med kollegorna. Berättar jag för dem vill jag ju berätta för familjen innan och kryssningen med jobbkollegorna är nästa helg.. Vet inte om kollegorna går på att jag äter något så jag måste avstå eller annan orsak. Och vill ju verkligen inte att chefen ska få veta ännu..

Jobbet ska jag vänta med till minst 4 månader, så att man verkligen vet att allt är bra... Hade "tur" så att illamåendet inföll under min semester, så att det inte märktes något på jobbet,

Efter vecka 7-8 kändes det OK för mig att berätta för mina föräldrar + lillebror, det kändes bra att få råd från mamma, och jag vill nog ändå ha deras stöd om något skulle gå fel. Men den timingen är väldigt individuell, beror ju på vilken relation man har med dem.

Vad gäller mina vänner så är jag nu i v. 12/13 sugen på att börja berätta, kanske inte för alla men en handfull minst!
  • Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-07-31 16:07:03 följande:
    Tack! Det hoppas jag med :)

Jag var på första UL vecka 9, eftersom jag hade en pytteliten blödning och BM sa att det då är bra att kolla så att allt ser OK ut. Det såg jättebra ut, och nu har jag en liten video på knodden! Tyckte också det var skönt att ha fått bekräftat med UL att allt är bra innan man börjar berätta för folk. Efter det kändes det OK att berätta för föräldrar och närmaste tjejkompisen.

Mitt nästa besök är inbokat v 18 (mitten på september) för UL (det som kallas RUL, rutinultraljud) och efterföljande diskussion och prover. Men jag har också ringt/mailat BM ett par gånger under de senaste veckorna med frågor.

Hur har det sett ut för er andra, ska ni vänta till RUL eller har/ska ni ta ett tidigare ultraljud?
    Jag ringde direkt när jag visste att jag var gravid (3 positiva test i rad) och bokade tid för första besöket. Hade läst mig till att det skulle vara i vecka 8 - 12, och jag är ledig från jobb i slutet på vecka 10 och ville boka in det när jag var ledig så jag slapp ta det med chefen. 
    Vet inte så mycket mer än att jag ska dit då. Känner mig ganska "lost", trots att jag trodde att jag hade ganska bra koll. Vad har jag att förvänta mig? Något annat jag bör ringa och fråga om/boka in? 

Jag vill verkligen försöka vänta med att berätta till vecka 12, men det kommer bli svårt!
  • Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-07-31 16:11:17 följande:
    Jobbet ska jag vänta med till minst 4 månader, så att man verkligen vet att allt är bra... Hade "tur" så att illamåendet inföll under min semester, så att det inte märktes något på jobbet,

Efter vecka 7-8 kändes det OK för mig att berätta för mina föräldrar + lillebror, det kändes bra att få råd från mamma, och jag vill nog ändå ha deras stöd om något skulle gå fel. Men den timingen är väldigt individuell, beror ju på vilken relation man har med dem.

Vad gäller mina vänner så är jag nu i v. 12/13 sugen på att börja berätta, kanske inte för alla men en handfull minst!

Jag vill mer än gärna berätta för min familj. Jag är väldigt nära dem. 

Skulle något gå fel skulle jag ändå berätta då för att få stöd i sorgen.
    Men samtidigt så vill jag vänta... kluven där. Känns som man "ska" vänta. Samtidigt känns det större att berätta när man är längre fram och det börjar synas och så.
    Jag vet inte!?

• Joni
    Nils-Eric skrev 2015-07-31 12:07:24 följande:

Hej!

Vad kul att vi är flera :) Var är du inflyttad ifrån? Själv är jag skåning!

Vecka 17. Så spännande! Vet ni könet än? Eller ni kanske inte vill veta? :)
    Hur har din graviditet varit fram till nu?

Är orolig för det här med illamående. Ska åka på jobbresa om lite drygt en vecka och ska vara borta i tre veckor. Är i vanliga fall väldigt åksjuk och det har redan blivit värre... är rädd att jag inte ska kunna prestera :S

Var bor du? Själv bor jag söder om söder, gröna linjen :)

Vilka likheter vi har, är inflyttad från Halland och bor också söder om söder på gröna linjen :)

Vi ska på rutinultraljudet om ca 2,5 vecka och vi vill absolut veta om det går. Känns som det blir så mycket verkligare om man kan föreställa sig det i alla fall :)

Förutom de veckorna av illamående och extrem trötthet som var rätt jävliga så har jag mått kanon. Skulle knappt tro att jag var gravid om det inte var för att magen spänner ibland.

Jag är också väldigt åksjuk i normala fall, vet inre om det påverkar illamående under graviditeten. För mig hjälpte postafen otroligt bra. Testade även sea-band, svårt att säga om de hjälpte då jag mest tyckte det var jobbigt att ha något åtsittande på handlederna så jag tog av dem hela tiden.

Det är ju bara att försöka och hoppas att det funkar, är ju inte ens säkert att du blir illamående :)
  • Nils-Eric
    Joni skrev 2015-08-02 08:27:32 följande:
    Vilka likheter vi har, är inflyttad från Halland och bor också söder om söder på gröna linjen :)

Vi ska på rutinultraljudet om ca 2,5 vecka och vi vill absolut veta om det går. Känns som det blir så mycket verkligare om man kan föreställa sig det i alla fall :)

Förutom de veckorna av illamående och extrem trötthet som var rätt jävliga så har jag mått kanon. Skulle knappt tro att jag var gravid om det inte var för att magen spänner ibland.

Jag är också väldigt åksjuk i normala fall, vet inre om det påverkar illamående under graviditeten. För mig hjälpte postafen otroligt bra. Testade även sea-band, svårt att säga om de hjälpte då jag mest tyckte det var jobbigt att ha något åtsittande på handlederna så jag tog av dem hela tiden.

Det är ju bara att försöka och hoppas att det funkar, är ju inte ens säkert att du blir illamående :)
    Så kul :) 

Åh vad spännande. 2,5 veckor går ju fort! Vart går du? Jag funderar på Mama Mia på söder :) 

Du tog postafen alltså? Jag läste på Fass.se och det står "i samråd med läkare" och att man inte ska ta fler än nödvändigt typ. Blev lite avskrämd.
    Idag ska jag åka buss i 6 h... får se hur det går :-P
    Är redan illamående på tunnelbanan
  • IceIce
    Nils-Eric skrev 2015-08-01 12:00:48 följande:

Jag ringde direkt när jag visste att jag var gravid (3 positiva test i rad) och bokade tid för första besöket. Hade läst mig till att det skulle vara i vecka 8 - 12, och jag är ledig från jobb i slutet på vecka 10 och ville boka in det när jag var ledig så jag slapp ta det med chefen. 

Vet inte så mycket mer än att jag ska dit då. Känner mig ganska "lost", trots att jag trodde att jag hade ganska bra koll. Vad har jag att förvänta mig? Något annat jag bör ringa och fråga om/boka in? 

Jag vill verkligen försöka vänta med att berätta till vecka 12, men det kommer bli svårt!

Låter som att du är som jag och vill ha mycket info :) Viktigt att då hitta en barnmorska där kemin mellan er är bra och hon kan svara på frågor.

Jag hade ett litet introsamtal vecka 7, och sen fick jag komma tillbaka vecka 9 för att ta alla prover. De tar blod+urinprov för att se så att alla ens värden är bra (järn, hormoner, etc i blodet, och i urinprovet kollar de efter bakterier) samt blodtryck.

Vi valde att göra ett NIPT test också, och det erbjuder inte vår barnmorska, så jag fick hitta en annan klinik här i Stockholm som gör det. NIPT är liknande kub-testet men säkrare. Det är inget måste när man är <35 och nte har några andra riskfaktorer, och det är rätt dyrt eftersom landstinget inte betalar, men jag ville vara på den säkra sidan så tänkte att det inte skadar.

Ser allt bra ut efter de första proverna har man egentligen ingen kontakt fram till v 18-20 då det är dags för RUL och uppföljning. Men jag har som sagt hört av mig en del ändå, förstagångsförälder som man är... Hoppas allt går bra på första besöket! :)
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-08-02 08:47:24 följande:
    Så kul :) 

Åh vad spännande. 2,5 veckor går ju fort! Vart går du? Jag funderar på Mama Mia på söder :) 

Du tog postafen alltså? Jag läste på Fass.se och det står "i samråd med läkare" och att man inte ska ta fler än nödvändigt typ. Blev lite avskrämd.
    Idag ska jag åka buss i 6 h... får se hur det går :-P
    Är redan illamående på tunnelbanan smile4.gif
    Jag går på mamma Mia söder och tycker än så länge att det känns kanon. De utför ultraljud själva vilket är ett plus samt att de har läkare som kommer dit varje vecka om man behöver träffa en. På inskrivningen bokade min barnmorska in alla tider så jag behövde inte fixa med något :) smidigt att det ligger på ens egna linje också :)

Min barnmorska rekommenderade postafen och jag försökte alltid känna efter först om jag verkligen behövde ta en tablett och inte bara tog de i "förebyggande" syfte. Du kan ju alltid ringa till sjukvårdsupplysningen, men om du googlar lite så ser du att det är många gravida som äter postafen :)
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)