Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Måste jag göra abort

Hej alla där ute.

Jag är gravid i V.10.

Nu är det så att jag inte vet om jag vågar behålla barnet. Har haft två riktiga fyllor mesans jag har varit gravid.

Först i V.8 och nu i V.10.

Har druckit ganska mycket dom två gångerna och blivit väldigt berusad. Är det någon där ute som har varit i samma sits? Hur mycket skada kan det tagit?

Har pratat med en barnmorska, men fick inget svar mer en att hon inte vet.

Så nu vet jag inte om jag ska behålla eller göra abort. Men det lutar åt abort vågar nog inte riskera något

• Svar på tråden Måste jag göra abort
  • Anonym (Orolig)

Hej tack för ni har tagit er tid att läsa och svara.

Ja som ni säger så finns det ju en risk att något kan hända när jag har drickigt ganska mycket.

Och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag har gjort så det blev något fel på barnet. Så det måste väll bli en abort.

Känns så tungt bara att göra en abort, vet inte hur jag kommer klara det efter.

Men känns inte som jag har så mycket val.

• Anonym (Orolig)

Jo absolut förstår vad ni menar.

Det jobbiga är ju som sagt att både jag och kille vill ju behålla barnet nu, men jag vågar inte på grund av alkoholen jag drickigt.

Så det känns inte något bra, bara och känns väldigt tungt det här beslutet, men ska ringa sjukhuset i morgon och boka abort.

• Anonym (Orolig)

Absolut jag vet att jag kan få pratade någon och få stöd. Men det ändrar inte på hur jag känner för barnet och att det har intagits alkohol. Kommer kännas lika tungt endå. Och angående kille så är det inte så att jag tycker det känns jobbigt med abort för att han vill ha det. Det är ju för jag tycker det känns tungt. Har sagt att vi båda vill ha barnet det vill vi ju. Men att han stöttar i alla beslut.

• Anonym (Orolig)
    maengs skrev 2015-08-02 13:14:14 följande:

Ursäkta om jag lät påstridig eller nåt. Tyckte bara det kändes så tragiskt att du känner att du behöver ta bort ett barn som du egentligen vill ha. Kram

Känns sköt med ett mera positivt svar :) det här är det svåraste jag har varit med om vet verken ut eller in. Vill inte göra abort utan vill ha barnet men samtidigt vill jag inte riskera att det blir något fel på barnet. Känns som jag aldrig kommer kunna bestämma mig, vill ju bara veta att barnet är okej men det kommer jag ju aldrig kunna veta innan.
  • Anonym (Orolig)
    maengs skrev 2015-08-02 13:55:19 följande:

Men egentligen kan man aldrig veta hur framtiden blir. Du kanske trillar på magen i vecka 35 och barnet får en skada av det eller ens barn kan ju få en svår sjukdom vid ett års ålder. Det kan du aldrig veta och du vet inte om det tagit skada av alkoholen eller inte. Det enda du vet är att ditt barn lever, det lever och växer där inne och om du behåller det så visst det kan hända att massa hemska saker men då är ni ju tillsammans och kan möta framtiden tillsammans. Jag tycker liksom inte att du ska ge upp innan ni liksom ens fått chansen att försöka. Förstår du hur jag menar? Måste leka med min fyraåring nu men jag kollar tråden igen ikväll. Kram

Ja jag ringde sjukvårdsupplysningen nys oxå, för att fråga hur det va med att drickigt alkohol dom två gångerna. Och hon sa, att det är ganska vanligt att många kan dricka alkohol vid några tillfällen i början (för att han inte vet) och chansen är väldigt liten att något skulle hända Om man festat två gånger. Alkohol skador är vanligare om man dricker ofta och hela graviditeten och att jag inte borde oroa mig, och behålla om jag vill det. Men inte dricka något mera nu.
  • Anonym (Orolig)

Ååå vad härligt att höra, att allt har gått bra för er :) känns lite lugnare nu.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (J) skrev 2015-08-02 21:04:33 följande:

De flesta upptäcker ju graviditeten i vecka 4-5 och det är då "ganska vanligt" att dricka tills dess. Vecka 10 är en helt annan sak, då är fostret längre fram i utvecklingen och risken för skador är större.

Jo visst är det så, berätta vilken vecka jag va i nu och vilka vecka jag hade drickigt i. Och hon trodde inte det va nån fara. Många kan ha oregelbunden mens och inte veta om något förres senare.
  • Anonym (Orolig)

Tack för alla svar och rådd :) känns skönt att få lite åsikter och inte sitta och fundera själv, blir helt knäpp av det

• Anonym (Orolig)
    Anonym (J) skrev 2015-08-02 21:04:33 följande:

De flesta upptäcker ju graviditeten i vecka 4-5 och det är då "ganska vanligt" att dricka tills dess. Vecka 10 är en helt annan sak, då är fostret längre fram i utvecklingen och risken för skador är större.

Jo visst är det så, berätta vilken vecka jag va i nu och vilka vecka jag hade drickigt i. Och hon trodde inte det va nån fara. Många kan ha oregelbunden mens och inte veta om något förres senare.
    Loriyana skrev 2015-08-02 20:43:12 följande:

Jag drack i början av min graviditet, jag visste inte om att jag var gravid (använde kondom)

Hur som helst, jag var givetvis orolig över att jag KANSKE hade skadat barnet. Däremot visste jag 100 procent att en abort inte bara skulle skada utan även döda...och ännu värre, det skulle ske medvetet. Jag skulle då medvetet VÄLJA att skada mitt eget barn bara pga RiSKEN att mitt barn inte var "perfekt"

Nu har jag en underbar åttaåring som jag inte kan tänka mig livet utan. Och nej, hon är inte perfekt (ingen alkoholskada dock) men jag älskar henne över allt annat ändå.

Vilken vecka drack du i?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Arg) skrev 2015-08-02 23:08:23 följande:

Om du super när du är med barn, är du inte värd ett barn. Sorry men sanningen är hård ibland!

Det är inte så att jag skulle sitta och supa om jag va gravid och hade bestämt mig för att behålla det. Utan vi hade bestämt oss för en abort och har då levt som vanligt under sommaren och semestern, där av att jag har festat till det två gånger. Men vi har mera och mera vant oss vi tanken och känner att vi skulle vilja behålla barnet. Där av jag startade den här tråden för att se om nån annan hade drickigt alkohol i dom veckorna. Om vi kan behålla barnet eller om det är försent nu på grund av att jag inte levt som gravid.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Information först) skrev 2015-08-03 09:39:59 följande:

På 70-talet var det vanligt att man drack alkohol som vanligt de första veckorna så då borde en hel generation vara alkoholskadad. Jag tror risken är liten att ditt barn tagit skada faktiskt. Ta reda på fakta innan du bestämmer dig.

Jo har försökt få tag på fakta men har inte fått något bra svar tycker jag. Pratat med barnmorska, hon sa att det va farligare tidigt typ V.5-6. Pratar med sjukvårdsrådgivningen och abort/gyn klinik men fått ganska luddiga svar. Så försöker ta reda på så mycket fakta som möjligt
Svar på tråden Måste jag göra abort