Omöjligt att få lägenhet pga KFM?
Jag satt och funderade... Händer det att hyresvärdar tillåter En förstahandsuthyrning om man har obetalda skulder och betalningsanmärkningar? Dock aldrig några obetalda hyror på något håll.
Jag och min man söker lägenhet akut, även andrahands marknaden är svår då allting kostar för mkt. Just nu är det bara jag som jobbar, och vi får ut ca 13- 15000. Andrahands hyrorna ligger på mellan 9000 och 14.000 för ettor och tvåor här i Stockholm. Vi kan ej (även fast viljan finns) att flytta utanför Stockholm då familjen är den enda vi umgås med och det finns en väldigt stark relation mellan min man (och mig) o hans mamma och familj. Plus att bägge mina arbeten är här.
Senaste året har vi bott i en 24 kvm utan kök och betalat 6000 i månaden inkl el o bredband. Nu har vi blivit erbjudna att hyra en 2a i närområdet för 8000 kr och det är äckligt dyrt men finns ej många valmöjligheter. Om vi blir godkända (Wallenstam är kända för att vara lite svåra)
Min man är skuldfri, vi hat gemensamma lån som vi betalar av innan jag kan betala större belopp på mina skulder, och jag har skulder hos inkasso och KFM sen yngre dagar. Idag är jag skötsam och betalar allt i tid, är hellre utan mat än lämnar något obetalat. (Förutom mina skulder som ligger på hyllan så vi kan styra rätt ett i taget)
Tips på privata hyresvärdar som ej är så strikta sökes. Bostadsköer och liknande?
Om vi ej får denna lägenhet så blir man bostadslös, då kontrakten går ut i slutet av denna månad :/