Inlägg från: emliz |Visa alla inlägg
  • emliz

Fiskarna dör som flugor!

Hjälp! Jag är ny med akvarium och har ett stort (100l) till 11 barber och 2 slöjstjärtar. De är nya (mindre än 1 månad) och relativt små. Fick experthjälp i butiken så köpte allt hon rekommenderade. Byter vatten, matar, gosar med dom o allt det där men nu har 2 slöjstjärtar dött på en vecka! (Hade 4 från början, 2 svarta, 2 röd-vita)

Det är min dotters fiskar och hon är ju helt förstörd! (5 år). Den första hittade vi bara flytandes på ytan en dag. Enligt obduktionen efteråt visade den inga tecken på lossnad fjäll eller nåt annat. Bara död.

Den andra hittar vi igår strax efter dödsfallet. Den låg först och andades på botten helt orörlig o efter vi petat på den var den helt stilla, gled in i en sten och krockade, rörde sej inte så vi tog upp den. Den hade skadad ryggfena och hade fjällar ganska mycket!

De båda svarta har den senaste tiden legat gömda under en stock på botten och i bästa fall visats ute när maten kommit. Den andra svarta är annars pigg och social. Den röd-vita är som alltid, hungrig, pigg och social.

Vad kan det vara? Är vattnet giftigt eller är det någon sjukdom och isf smittar den?

Vill gärna undvika fler dödsfall då min dotter tvingar mej att begrava dom i trädgården och ha en liten ceremoni för dom. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Fiskarna dör som flugor!
  • emliz

Inlägget är allvarligt men gosa delen var lite överdriven kanske.

Japp jag köpte de växter hon rekommenderade och vi har pump, filter, lampa o tom. Värmeelement (fast det är ej ikopplat nu)

Hon som sålde till mej sa att guldbarber och slöjstjärtar går bra ihop men att vi ev skulle flytta fiskarna när dom väl blev stora.

Ok, kan jag ha matat dom för mkt? Dom får 2 ggr om dagen. Bytte vatten dagen innan sista fisken dog. Ska jag byta igen?

• emliz

Tack för alla svar! Jag har nu ställt om mataren på en gång om dagen och då mycket mindre mängd mat. Mina guldbarber har dock blivit jättefeta! Men dom har ju också växt på längden många av dom.

Jag har mycket gömställen åt dom, den svarta slöjstjärten gillar att ligga på botten under en stor trädstam medans den vitröda alltid simmar runt. Barberna gömmer sej sällan och om dom gör det är det bakom stammen.

Hur är det med ljuset? Kan dom dö av för mycket ljus? Innan hade jag lampan tänd från det att jag åkte till jobbet till det att jag kom hem = 12h! Nu låter jag det vara släkt till ca 17 och har det tänt till ca 23. Mycket roligare att ha akvariet tänt medans man är hemma tänkte jag. De får ju ändå ljus från solen.

Mina fiskar är lite konstiga. Så fort jag eller någon annan i min familj kommer in i rummet där akvariet står (i matsalen) så kommer alla fiskarna genast fram! Sätter man sej då framför akvariet och kollar på dom så simmar allihopa liksom cirkulerar framför mej där inne. Det är precis som om de vill se mej och är jätteglad? Drömmer Flyttar jag mej från ena sidan till andra så simmar de alla efter mej och samlas i en klunga framför mej igen. Och så håller dom på tills jag går. Och dom flyr definitivt inte när man knackar. Tvärtom, de kommer fram när vi knackar. Lite konstigt, men på så sätt är dom sociala :)

Vi har hällt i sånt medel du skrev om och vi lät karet stå i några veckor tomt innan vi köpte fiskar. Jag undrar om min fisk inte kan ha dött av stress från de andra fiskarna? Nu är det här bara en nybörjar teori så stoppa mej om jag har fel. Men en av de svarta fiskarna hade tre vita prickar på gälarna och när jag googlade så betydde det att "han" var pilsk. Kanske kan "han" ha jagat "hon som dog" för mycket? För det var först efter prickarna som dom började gömma sej. Innan dess var dom alltid framme.

Den svarta var dessutom alldeles skrynklig när den var död, gammal? Uttorkad?

• emliz
    Anonym (Plågeri) skrev 2015-08-06 01:44:30 följande:

De kanske inte gillar att leva i fångendom. Prova att förslava någon annan art kanske? Eller så kan du köpa lite prydnadssaker till din dotter och lämna levande varelser ifred bara för att ni vill ha något fint att kolla på.

Vilken onödig kommentar och vad förvånad jag är att du är anonym *sarkasm*
Svar på tråden Fiskarna dör som flugor!