Fiskarna dör som flugor!
Experthjälp i butiken? Om hon hade varit "expert" som du tillskriver henne så skulle hon inte rekommendera att slå samman barber med storfenade fiskar i SMÅ akvarium.
Jag fattar inte varför det finns personal på zoobutiker säger att det går bra att kombinera barber tillsammans med storfenade fiskar (slöjstjärtar, kampfiskar, slöjguppys etc) i SMÅ akvarium. Barber är fenbitare, och kan även i vissa fall även bita på fjäll. De kan vara riktigt jävliga, fast de är vackra.. Skall man ha barber tillsammans med storfenade fiskar så bör man ha stora akvarium med inte små akvarier på 150l eller mindre. Fast även om det inte var "bitandet" i sig som gjorde att de kolade utan det kan vara stressen som tog död på slöjstjärtarna då de försöker ju givetvis försöka komma undan sina angripare. Vilket försvårar i små akvarium och det ökar på stressnivån hos fisken. Så ja det går att ha barber och storfenade fiskar i hop i stora akvarium. Men inte i små akvarium.
Nej 100l akvarium är inte stort i sammanhanget. Jo jag vet att det låter stort men det är det faktiskt inte stort i akvarium sammanhang.. Jag själv vet detta då jag har själv haft 160l akvarium och även 220l akvarium samtidigt. Det var mycket mindre jobb med 220l akvariet. Ju större akvarium ju mindre jobb faktiskt. Även om 220l akvarium räknades till de s.k mellan akvarium.
Sedan detta med ljuset i akvariet.. Många låter sig luras av att "fönster", rummet och akvarieglaset, och vattnet är "transparent" och då borde ju man kunna få in solljus den vägen.
Jag skulle kunna lägga in en lång mycket tråkig förklaring om ljus brytningsindex tillsammans med avstånd i olika "medium" (ja det heter "medium" på det tjusiga språket som fysikerna använder sig av"). Så skulle du se hur mycket ljus som stjäls på vägen in till fiskarna och växterna på vägen mellan "utomhus" och fram till fiskarna och växterna, då det skall gå igenom FYRA olika medium.
I det vilda så handlar det bara om ett medium; vattnet.
Men jag kan ju säga så här.
Titta på skillnaden när du har fullt dagsljus med sol på dagen ute, tänd akvariet och jämför det med släkt akvarium. Så även om du tycker det är "roligare" att ha akvariet tänt när du är hemma så kan du ju ha det också även om det är tänt när du är borta. Du har levande varelse i akvariet så lägg ned "det är roligare" tänket och ha tänt akvariet dagtid oavsett om du är hemma eller inte.. Du har faktiskt levande varelser i vattnet du har. Inte döda ting. Och med tanke på att fiskarna vi har här kommer från tropikerna (eller är odlade från tropiska fiskar) så har de mycket ljus under längre tid än få fjuttiga timmarna du ger dem med ditt icke förnuftigare tänkande;
*"Mycket roligare att ha akvariet tänt medans man är hemma tänkte jag.".
* "De får ju ändå ljus från solen".
Du kan sätta in en timer så sköter timern tänd och släkt tiderna. Så kan du ju anpassa timern efter hur ni är VAKNA. Inte när ni är "hemma". Så om ni går upp kl 7:00 på morgonen så ställ timern på 7:00 släcks i stället vi 22-23:00 i stället.
Doppvärmaren skall alltid vara inkopplad. Den har en termometer som sköter när den skall starta upp värmen och när det är dags att stänga av värmen. Även på sommaren så får man tänka på att det inte värms upp så mycket utifrån. Här kommer det andra in ju mer vatten ju svårare är det att värma upp med "värmen runt om kring". Det blir en lien paradox här ( i akvarier sammanhang) ur uppvärmnings synpunkt så kan även "mickro akvarium" (70l eller mindre) bli svåra att hålla varma m.h.a den omgivande luften. En bra genomsnittlig temperatur är mellan 22-24 grader.
När du skall byta vatten i ett akvarium så bör du ha ett medel som tar bort kloret snabbt. Jo man har klor i kranvattnet. Har du även hårt vatten så skall du ha ett annat medel för detta med så att du mjukar upp vattnet. Inte alla fiskar som trivs i hårt vatten.
Bor du i Göteborg så har man mjukt vatten och då behövs inte "uppmjukningsmeddel".
Hur det är i din kommun kan du ju alltid googla.