• Gena

När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?

Anonym (TS) skrev 2015-08-17 06:25:00 följande:

Känner ni många som ska ha barn nu? Det jobbigaste är de som ska ha barn när jag skulle ha haft det, men jag fick ju MF.

I stort sett alla sonens dagiskompisar har fått syskon nu, varav ett är fött samma vecka som mitt barn var beräknat.

Tycker dagishämtningen är det som känns jobbigast av någon anledning, trots att jag inte känner de andra mammorna särskilt väl. Kanske är det just att det känns lite sorgligt att många av dem lärt känna varandra när de varit föräldralediga, vilket jag antagligen aldrig kommer att vara igen.
  • Gena
    Anonym (TS) skrev 2015-08-08 09:26:12 följande:

Vi har ett barn på 3,5 år som kom till på andra försöket. Vi var båda helt överens att ha 3-4 år mellan barnen, varför vi började försöka i vintras. Blev då gravid direkt, men fick missfall. Veckorna gick, blev gravid igen, men missfall även igen. 

Detta har tagit mig så oerhört hårt, främst för att "alla" frågar om syskon. Jag svarar att man inte kan bestämma när syskon kommer, men folk verkar verkligen inte fatta utan tjatar vidare om hur syskon är viktiga. 

Jag ångrar inte att vi inte började tidigare, men det stressar mig så då vårt barn bara blir större. Hon frågar själv varför hon inte har syskon, och det gör mig så himla sorgsen. Alla våra vänner har fått syskon till sina barn, medan vårt dröjer. Jag vet att alla inte ens får ETT barn, men alla har ju sin egen situation. Mina närmaste vänner är gravida nu, och det är knappt jag orkar att träffa dem. 

Finns det någon annan här i samma sits och vill prata? 

Min som som just fyllt fyra kom till på första IVF-försöket (vi gjorde IVF pga manlig infertilitet).  Men något syskon ser det inte ut som om han kommer att få.

Vi har gjort fyra hormonbehandlingar och dessutom en frysåterföring. Under en lång tid tänkte jag inte på annat än på menscykler och allt vad det var. Hundra tusen gick behandlingarna på. Till slut, sista behandlingen, när jag och min sambo bestämt att vi ger upp efter detta,  blev jag gravid! Men efter halva graviditeten gick fostervattnet och jag var tvungen att göra abort. Det var fruktansvärt, det absolut värsta jag varit med om.

Jag tycker också det är jobbigt med allt tjat om syskon, det är som om folk tror det är fritt fram att fråga, bara för att man lyckats producera ett barn.

Jag trodde s.k. "sekundär barnlöshet" skulle vara mindre påfrestande än vad det faktiskt varit. När sonen var nyfödd tänkte jag "vad skönt att slippa pressen nästa gång vi ska göra IVF", men dels så vet man ju hur fantastiskt det faktiskt är att bli mamma och dels så rör det ju inte bara mig och min sambo längre, utan även vår son. Jag vill så gärna att han ska ha ett syskon.

Vi har lagt ner det här med syskon i nuläget. Det finns ett embryo i frysen vi eventuellt ska sätta in. Men jag har lidit av extremt illamående under bägge graviditeterna. Första graviditeten gjorde inte så mycket, då låg jag bara och såg på TV, men andra graviditeten var väldigt jobbig, eftersom jag inte kunde leka och umgås med min son, utan mest längtade tills han skulle till dagis igen.
  • Gena
    Anonym (TS) skrev 2015-09-04 23:46:06 följande:
    Här har du en till, jag blev så himla ledsen. Satt på en middag när nån berättade det, så jag fick ursäkta mig ett tag för ett toabesök. Där satt jag, bara grinade. Otroligt roligt för dem, men för mig blev det bara ännu en påminnelse om vad jag och min familj inte har. Jag fick ju också två missfall, precis som du!! Alla ska verkligen ha barn i vinter/vår, och jag känner mig bara så bitter, ledsen och stressad, När är det vår tur? Och allas blickar på magen, vinglaset, vår dotter. 
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-09-04 23:13:20 följande:

Jaha. Ligger och gråter igen. Skulle ju inte tänka på det. Men så såg jag att Victoria väntar barn. Och det är ju superkul för dom!
    Men naturligtvis kan jag inte låta bli att tänka dels att vi fick vårt första barn samtidigt och dels (och det här är det jobbiga), att vi skulle ha fått barn nr.2 samtidigt om jag inte hade fått mitt andra missfall. Missunnar VERKLIGEN inte dom, men tanken på att behöva se bilder av hennes växande marsbebis-mage gör mej så ledsen.

Jag måste måste måste bli gravid igen snart.

Jag blev faktiskt genuint glad för hennes skull.  Det är för att jag misstänker att hon är en av oss helt enkelt. Brukar tycka det jobbigare med dem som föder barn på löpande band .

• Gena

Tack till "längtar" och TS som svarade mig när jag skrev i den här tråden för två veckor sedan.

Sedan dess har jag och min sambo satt in det sista embryot vi hade i frysen. Fick mens i förrgår. Ville inte skriva här förrän jag visste hur det skulle gå.

Jag och min sambo har nu bestämt att vi ger upp det här med syskon. Det har kostat så mycket energi under de år vi försökt. Det har varit så extremt påfrestande, särskilt det sena missfallet. Det var det absolut värsta jag någonsin varit med om.

Vi har ju ett fint och friskt barn, vilket är mer än vad många har. Så vi kommer inte att försöka med syskon något mer. Hade jag varit yngre (är över 40) hade vi kanske försökt adoptera, men just nu känns det som att vi nöjer oss med det vi har. Vilket inte är så lite.

Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?