Inlägg från: samanta1234 |Visa alla inlägg
  • samanta1234

fyra år men kan inte prata

Min stackars dotter är fyra år men kan inte prata som andra barn. Hon kan många ord men inte så många meningar.Rynkar på näsanJag blir orolig. När hon ppratar vi förstår inte vad hon säger, Bara några ord.

har ni tips

• Svar på tråden fyra år men kan inte prata
  • samanta1234
    Minza83 skrev 2015-08-08 23:20:04 följande:

Kollat hennes hörsel??

det har vi gjort. inget fel på hörsel
  • samanta1234
    Malima skrev 2015-08-08 23:34:57 följande:

Har ni ingen kontakt med bvc?logoped?
    Vad säger de på förskolan?

logoped tycker att vi ska prata med dottern på tecken språk,Rynkar på näsan
  • samanta1234
    En blå giraff skrev 2015-08-09 20:22:04 följande:

Ni behöver ju i så fall kontakt med en logoped. Ring BVC angående detta, det är viktigt att ni får hjälp så snart som möjligt. Man brukar ju gå på 4-årskontroll och då är det ju bl.a. talet man kollar. Men även det sociala. En viktig fråga är ju om barnet dessutom har problem att förstå talat språk, eller om det bara är uttalet som är problemet.

hon förstår vad vi säger men kan inte prata, hon kan bara, jag vill, jag ska sova,sitta,dansa,köpa,äta,leka,springa och några ord, det är inte tillräckligt
  • samanta1234
    Alisa skrev 2015-08-11 09:58:02 följande:
    Min son är sen i talet, dock bara tre år. Sedan vi började med stödtecken, alltså inte teckenspråk i vanlig bemärkelse där man bara tecknar utan man pratar också samtidigt, så har sonen börjat tala mycket mycket mer. Jag rekommenderar verkligen stödtecken! :)
    logopeden säger att jag och min sambo ska gå in på en sajt och lära oss teckenspråk först sedan prata med henne på teckenspråk. det är lite svårt men värt ett försök
Svar på tråden fyra år men kan inte prata