Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Sörjer abort och familjemedlem berättar tidigt om graviditet

Hej! Ett tungt inlägg. Behöver ventilera.

Gjorde abort för några månader sedan. Jag och min kille hade träffats knappt två månader, det med en del hälsoskäl gjorde att vi tog beslutet om abort.

För mig har det här varit fruktansvärt tungt.

Jag har tidigare sagt att jag nog aldrig kommer skaffa barn. Har aldrig känt den längtan. Men sekunden barnmorskan sa att testet var positivt ändrades allt. Jag hade något inom mig. Jag kände att jag visst vill ha barn, frågan var dock om jag ville det nu.

Jag var inte långt gången, vi grät och velade en månad innan vi gjorde en abort.

Min partner, numera också sambo, stöttade mig på alla sätt.

Efter någon vecka kändes det rätt okej ändå, att det var rätt beslut och sorgen började lägga sig.

Men. 3-4 veckor efter aborten berättar min partners bror att de ska ha barn. Graviditeten var v 8, alltså rätt tidigt.

De fick veta först om att jag var gravid och har varit väl medvetna om hur dåligt vi har mått och hur jobbigt beslutet var. Ändå valde de att berätta tidigt.

Min fundering är om jag överreagerar?

Det här rev upp allt för mig. Jag började tvivla på vårt beslut och kände efter ett tag att jag ångrar aborten. Känner så ibland nu, ibland inte.

Men känner sådan ilska att de berättade tidigt om sin graviditet till en närstående som just gjort en abort. Tycker det är elakt och respektlöst. Varför inte vänta till kanske v 12 när de visste hur jobbigt vi haft det?

Jag känner mig hemsk som inte klarar av att umgås med dom. Känner mig som att jag förstör för hela deras familj för att jag inte orkar träffa dom. Det gör för ont. Min partner har pratat med sin bror om detta men jag har inte hört nåt om någon ursäkt. Kag tänker på det hela tiden, känner ren ilska. Känner mig dum. Känner sorg.

Är jag orättvis?

Gjorde de fel?

Hur ska man gå vidare?

• Svar på tråden Sörjer abort och familjemedlem berättar tidigt om graviditet
  • Anonym (Ledsen)

Jag vill verkligen vara glad för deras skull. Men det gör så ont. De visste hur dåligt vi mådde, menar inte att de ska skämma eller vara tysta, men kanske gett oss någon vecka till att bearbeta allt... Jag vet inte. Har samtalskontakt men kommer ingen vart med något. Skäms för att jag känner som jag gör...

• Anonym (Ledsen)

Dom visste att jag var knäckt, hur jobbigt det var, Alla skäl till aborten (sjukdomar mediciner), så nja de trodde inte att vi var trygga.

Ingen frågar hur jag mår, jag känner mig som en stor smutsig fläck som förstör all familjelycka och ska sopas under mattan på alla sätt.

De visste allt om mina psykiska besvär med mera men inte en enda gång frågat mig hur jag mår efter allt.

Min sorg ska inte lämpas över på dem, men ska någons lycka förbjuda

Min sorg?

Jag blir inte inbjuden till något, får inte frågan att följa med på middagar för att min partner knte vill att det sk bli "problem". Jag känner mig som problemet, vilket jag kanske är, önskar att jag behållt barnet och uppfostrat det själv, för ja, i efterhand ångrar jag mig.

Svar på tråden Sörjer abort och familjemedlem berättar tidigt om graviditet