• lindalinaa

Min dotter har svårt att bajsa, tips?

Min dotter, 3 snart, har alltid varit trög i magen men nu är det extremt och har varit hela sommaren... Provade på bvc's inrådan att börja ge lactulos och hon har fått det 10 ml varje kväll i sin välling, upplevde att det blev liiite bättre men inte helt.

Hon bajsar alltså små harlortar och är väldigt trög så allt kommer inte på en gång heller utan man får byta ganska många gånger, ibland kan de gå flera dagar innan hon bajsar, hon säger att hon är bajsnödig men det kommer inget.

Har även fått ge henne microlax vid ett par tillfällen så att jag vet att hon får tömma tarmen emellan åt...

Nu gick jag över från majs till fullkornsvälling för någon vecka sen för att se om det skulle hjälpa, icke.

Nu har det gått igen flera dagar sen hon bajsa och jag överväger att ge microlax :(

Ska såklart ta kontakt med BVC igen men någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Min dotter har svårt att bajsa, tips?
  • Daltonify
    lindalinaa skrev 2015-08-12 19:34:55 följande:

Min dotter, 3 snart, har alltid varit trög i magen men nu är det extremt och har varit hela sommaren... Provade på bvc's inrådan att börja ge lactulos och hon har fått det 10 ml varje kväll i sin välling, upplevde att det blev liiite bättre men inte helt.

Hon bajsar alltså små harlortar och är väldigt trög så allt kommer inte på en gång heller utan man får byta ganska många gånger, ibland kan de gå flera dagar innan hon bajsar, hon säger att hon är bajsnödig men det kommer inget.

Har även fått ge henne microlax vid ett par tillfällen så att jag vet att hon får tömma tarmen emellan åt...

Nu gick jag över från majs till fullkornsvälling för någon vecka sen för att se om det skulle hjälpa, icke.

Nu har det gått igen flera dagar sen hon bajsa och jag överväger att ge microlax :(

Ska såklart ta kontakt med BVC igen men någon som varit med om samma?

Hur reagerar magen när du ger "naturliga" grejer som sätter fart på magen? Ex katrinplommon, övermogen banan, päron ?
    Med vänlig hälsning,
  • Emmsan26

Vi ger våran 2,5 åring movicol just nu.o så undviker vi bröd o pasta så gott det går.

• lindalinaa
    Daltonify skrev 2015-08-12 20:42:16 följande:
    Hur reagerar magen när du ger "naturliga" grejer som sätter fart på magen? Ex katrinplommon, övermogen banan, päron ?
    Med vänlig hälsning,
    Det är ingenting som hjälper, hon äter inte katrinplommon men däremot purén som finns vid barnmaten och hon kan smälla i sig hur mycket som helst, även vanliga plommon.
    Försöker ge henne sånt som ska få igång magen men de är inget som hjälper :/
  • lindalinaa
    Emmsan26 skrev 2015-08-12 20:50:00 följande:

Vi ger våran 2,5 åring movicol just nu.o så undviker vi bröd o pasta så gott det går.

Jag ville ha movicol men det är receptbelagd och läkaren ville inte skriva ut utan rekommenderar istället lactulos... Men det hjälper ju inte så ska ringa imorrn och begära det..
  • Trippelmamma76

Nu har du ju redan slutat med majsvälling men håll upp med allt som har stoppande effekt, som tex majs, ris etc. Prova att ge henne en eller ett par teskedar messmör per dag. Koka egen puré på torkade aprikoser (och vatten, koka mjukt och kör i mixer. Kan frysas i istärningsfack tex) och ha någon matsked på hennes frukost. Det viktigaste är väl annars att hon dricker mycket vatten. En rolig mugg eller flaska kanske om det behövs?

• Ellie

Du kan börja med att öka dosen Laktulos till 15 ml. Ge det någon vecka och se om det har effekt. Annars är nästa steg att få recept på Movicol (eller Forlax - smakar bättre).
    Har hon blöjor? Det bästa för tarmen är att sitta ner och bajsa, på potta eller toalett (med pall så att benen kommer upp lite). Var inte rädd för att ge microlax (föredrar dock resulax).
    Barnmagar har tendens att bli förstoppade av mycket fibrer (till skillnad från vuxna magar), men lösare av fett och olja.

• lindalinaa
    Trippelmamma76 skrev 2015-08-12 21:24:11 följande:

Nu har du ju redan slutat med majsvälling men håll upp med allt som har stoppande effekt, som tex majs, ris etc. Prova att ge henne en eller ett par teskedar messmör per dag. Koka egen puré på torkade aprikoser (och vatten, koka mjukt och kör i mixer. Kan frysas i istärningsfack tex) och ha någon matsked på hennes frukost. Det viktigaste är väl annars att hon dricker mycket vatten. En rolig mugg eller flaska kanske om det behövs?

Inga problem att dricka vatten under dagen, messmör äter hon tyvärr inte, och som sagt massa frukt och puréer men hon är fortfarande lika hård i magen :(
  • lindalinaa
    Ellie skrev 2015-08-12 21:40:14 följande:

Du kan börja med att öka dosen Laktulos till 15 ml. Ge det någon vecka och se om det har effekt. Annars är nästa steg att få recept på Movicol (eller Forlax - smakar bättre).
    Har hon blöjor? Det bästa för tarmen är att sitta ner och bajsa, på potta eller toalett (med pall så att benen kommer upp lite). Var inte rädd för att ge microlax (föredrar dock resulax).
    Barnmagar har tendens att bli förstoppade av mycket fibrer (till skillnad från vuxna magar), men lösare av fett och olja.

Hon använder blöja än men går med trosor på dagen om vi bara är hemma eller så men vill inte alla dagar superförkyld kissa på toa/potta, håller sig hellre in i de absolut sista.
    Bajsa på toa/potta vill hon heller inte då det tar alldeles för lång tid och den tiden orkar hon inte sitta och trycka.. Här snackar vi alltså allt från 10 till 45 min, när hon har blöja brukar hon gå iväg när hon vill bajsa och de är alltså den tiden ca som hon försöker och trycker..
  • Emmsan26

Ja gör det. Förstoppning låter kanske inte som världens grej men det kan ju ge fruktansvärda konsekvenser:(

• Trippelmamma76

Ang messmör, så fick vi rådet att blanda det i ersättningen/vällingen. Om hon dricker något du kan smyga ner det i? Eller blanda med något gott?

Svar på tråden Min dotter har svårt att bajsa, tips?