• lindalinaa

Min dotter har svårt att bajsa, tips?

Min dotter, 3 snart, har alltid varit trög i magen men nu är det extremt och har varit hela sommaren... Provade på bvc's inrådan att börja ge lactulos och hon har fått det 10 ml varje kväll i sin välling, upplevde att det blev liiite bättre men inte helt.

Hon bajsar alltså små harlortar och är väldigt trög så allt kommer inte på en gång heller utan man får byta ganska många gånger, ibland kan de gå flera dagar innan hon bajsar, hon säger att hon är bajsnödig men det kommer inget.

Har även fått ge henne microlax vid ett par tillfällen så att jag vet att hon får tömma tarmen emellan åt...

Nu gick jag över från majs till fullkornsvälling för någon vecka sen för att se om det skulle hjälpa, icke.

Nu har det gått igen flera dagar sen hon bajsa och jag överväger att ge microlax :(

Ska såklart ta kontakt med BVC igen men någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Min dotter har svårt att bajsa, tips?
  • Ellie
    lindalinaa skrev 2015-08-12 22:05:21 följande:
    Hon använder blöja än men går med trosor på dagen om vi bara är hemma eller så men vill inte alla dagar superförkyld kissa på toa/potta, håller sig hellre in i de absolut sista. Bajsa på toa/potta vill hon heller inte då det tar alldeles för lång tid och den tiden orkar hon inte sitta och trycka.. Här snackar vi alltså allt från 10 till 45 min, när hon har blöja brukar hon gå iväg när hon vill bajsa och de är alltså den tiden ca som hon försöker och trycker..
    Försök få henne att i alla fall sitta ner (på huk eller liknande) när hon bajsar, eftersom det är lättare att tömma då. Står hon upp så kniper hon antagligen allt hon kan för att hålla allt inne (ofta pga rädsla att det skall göra ont). Många förstoppningsproblem blir bättre när man skippar blöjan (har själv en 3-åring som vägrar bajsa på toa/potta så vet hur det är). Med mer laktulos eller movicol så kommer det gå snabbare att trycka ut allt, så kanske hon har bättre tålamod då.
  • Neiti75

När jag var liten så kokade alltid mamma vatten och hade lite i botten på pottan - den varma ångan gör att ringmuskeln slappnar av lättare och tar bort lite av smärtan som man kan känna om man är väldigt hård.

Att massera magen kan också hjälpa till att "bli nödig" och motivera till att sitta en stund.

• verrron

Vi har fått höra av våran barnöverläkare att laktulos ofta ger ont i magen och fastighet som biverkan. Vi fick rådet att ge forlax istället. (Finns forlax Junior men den är för svag för 10-åringen )

Min 10-åring har mkt problem m förstoppning och har haft sen bebis.

Vi ger upp till max 5 påsar forlax (vuxenvarianten) per dag. Ibland funkar det inte med bara forlax en så då brukar vi få ge 10 droppar av nån olja som också är bra mot förstoppning som jag nu inte minns namnet på.

Vi kör även med mkt rörelse som kan göra att magen kommer igång. Även äts ibland hela linfrön till frukost.

Jag skulle alltså försöka locka till mer rörelse samt byta ut laktulosen till forlax. Även att försöka sitta på huk vid bajsning.

Hoppas det blir bättre snarast!!

• elyse

Kiwi?

Har ni testat magmassage, som på en bebis?

• Kgb777

Hej! Har en son som har haft stora förstoppningsproblem. Vi gav också lactulos först, men tyckte inte att det funkade så bra. Han fick mest gaser i magen, då skrev en barnläkare på barnmedicin ut movicol junior, vilket funkat extremt mkt bättre. Jag har själv köppt vuxen movicol till mig någon gång ( receptfri) och har då jämfört innehålls förteckningen på våra påsar och den enda skillnaden jag hittar är att vuxenpåsen innehåller dubbelt så mycket av allt. En vuxendospåse= 2 barndospåsar. Kanske finns någon annan skillnad också, men ingen jag har kunnat se, men kanske ändå säkrast att diskutera det hela med läkare innan. Mitt råd är att försöka att skaffa något bulkmedel typ movicol så snart som möjligt. Ju längre tid de går förstoppade och har ont när de bajsar ju längre kommer de ihåg det och det blir en blockering tex när man ska sluta med blöja. Ångrar själv att jag inte började tidigare med movicol till min son istället för att försöka med movicol o kiwis och han bajsade bara ändå ca var 4 de dag. Lycka till!

• pigglet

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi !!
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag

Kallpressad rapsolja
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor

Konserverad fruktcoctail 

• lindalinaa

Har börjat ge rapsolja i vällingen och tror fasen de hjälper :) har dock bara gett två kvällar i rad men nu har hon också bajsat ordentligt två dagar i rad, köpte även Katrinplommonjuice som hon får dricka av.

Tack för alla tips :)

• isolande
    lindalinaa skrev 2015-08-15 17:17:38 följande:

Har börjat ge rapsolja i vällingen och tror fasen de hjälper :) har dock bara gett två kvällar i rad men nu har hon också bajsat ordentligt två dagar i rad, köpte även Katrinplommonjuice som hon får dricka av.

Tack för alla tips :)

Skönt att höra.

För vår stora som hade förstoppning hjälpte bara Movicol Junior som vi blandade i vällingen (smakar inget). Lactulos gav  vi i mängder men hon var lika trög i magen ändå.

Hoppas verkligen det löser sig (i dubbel bemärkelse Skrattande) för er dotter. Inget kul alls det där...
  • isolande
    isolande skrev 2015-08-24 13:24:07 följande:
    Skönt att höra.

För vår stora som hade förstoppning hjälpte bara Movicol Junior som vi blandade i vällingen (smakar inget). Lactulos gav  vi i mängder men hon var lika trög i magen ändå.

Hoppas verkligen det löser sig (i dubbel bemärkelse Skrattande) för er dotter. Inget kul alls det där...
    Tillägg: Vi gav dotter Movicol varje dag i ett halvår ungefär. Allt släppte när hon började bajsa på potta/toa. Efter det har det varit noll problem.
Svar på tråden Min dotter har svårt att bajsa, tips?