• Jag8710

Löss

Hej hej.

Jag vet inte om jag har satt denna fråga på rätt ställe men jag hoppas på svar ändå.

Jag pratade med min tjejkompis idag och blev lite fundersam. Hon har en dotter på 5 år och duschar henne ganska ofta nu när det är varmt, sällan med barn schampo men ändå en dusch.

Men nu har hon hört från 2 andra av sina kompisar att ju renare ett barn är desto större chans finns det att dottern får löss.

Jag har ALDRIG hört talas om detta och jag har en dotter på 9 och en son på 6 år.

Så nu till min fråga. Stämmer detta? Eller är det bara ett påhitt? Har testa söka lite överallt om info men har inte hittat någon information. Tycker bara det låter väldigt konstigt. Ledsen för ev strulig text men jag hoppas ni hänger med ändå :)

• Svar på tråden Löss
  • Frontline

Trams stämmer inte ett dugg...
    Löss har absolut inget att göra med hygien så det spelar ingen roll om man duschar 100 gånger om dagen eller 1 gång i veckan...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mr Obvious

Är det huvudlöss (hårlöss) du menar?
    I så fall spelar det ingen roll hur ren man är.

Blir barnet drabbat kan jag rekommendera luskamning enligt de instruktioner som finns. Vi har även använt en elektrisk luskam typ Robicomb med framgång. Den dödar lössen utan kemikalier.

• Jag8710

Då var de som jag misstänkte. Rent skit snack.. Jag hade mina misstankar om de men tänkte att jag kolla här en extra gång ;)

Dottern har inte löss nu alltså utan det är bara mammans kompisar som snackar skit.

Tack för svaren :D

• Bestemor

Har också hört det om renare hår, mindre risk för löss. Stämmer inte.

Lånas det mössor och kammar och barn som lutar huvuden mot varandra kan ju få löss.

Fast det går väl inte löss förrän till vintern?

Inte alla vintrar heller för den delen.

Mina barn är vuxna nu. En gång fick min son löss i skolan. Då var han omkring 9 år. Min dotter fick det då (2 år)

Hon gick hos dagmamma. Inga barn där fick det

Inte jag heller.

• Butterscotch
    Bestemor skrev 2015-08-14 09:17:23 följande:

Fast det går väl inte löss förrän till vintern?

Löss går hela tiden, särskilt vanligt att det blir lössepidemier i början av terminerna. Mina barn hann gå hela två dagar nu innan de kom hem med löss. Jag blir så trött... många föräldrar tror att det räcker att kamma igenom håret lite grann med luskam men man ska vara riktigt noga om man ska lyckas få bort alla löss. Bäst att behandla med oljebaserat lusmedel direkt om man är osäker på om man klarar av att kamma bort dem. 
  • Bestemor
    Butterscotch skrev 2015-08-14 09:22:17 följande:

Löss går hela tiden, särskilt vanligt att det blir lössepidemier i början av terminerna. Mina barn hann gå hela två dagar nu innan de kom hem med löss. Jag blir så trött... många föräldrar tror att det räcker att kamma igenom håret lite grann med luskam men man ska vara riktigt noga om man ska lyckas få bort alla löss. Bäst att behandla med oljebaserat lusmedel direkt om man är osäker på om man klarar av att kamma bort dem. 

Usch vad jobbigt. Jag kommer än idag hur jobbigt det var när barnen fick löss.

Precis allt skulle tvättas.

Fast räcker det inte att man kammar med luskam och kontrollerar sina barn varje dag?

Man ser ju äggen, om det finns några och i så fall behandla barnet med något medel?
  • Mr Obvious
    Bestemor skrev 2015-08-15 11:01:42 följande:
    Usch vad jobbigt. Jag kommer än idag hur jobbigt det var när barnen fick löss.

Precis allt skulle tvättas.

Fast räcker det inte att man kammar med luskam och kontrollerar sina barn varje dag?

Man ser ju äggen, om det finns några och i så fall behandla barnet med något medel?
    Att tvätta allt är inte så noga när det gäller huvudlöss, för de överlever max 1-2 dygn utanför hårbotten, och de kan varken hoppa eller flyga. De kan bara krypa. Du kanske tänker på vägglöss?
    Man ska förstås inte dela mössa, hårborste eller kam med någon som har huvudlöss.

Det går att bli av med huvudlöss genom luskamning, men man måste vara noggrann. Man ska inte räkna med att få bort alla ägg, så man måste kamma så ofta att kläckta nymfer inte hinner bli vuxna och lägga nya ägg. Det tar ca 9 dagar från nykläckt nymf till vuxen som kan lägga ägg. Om man gör perfekta luskamningar räcker det alltså att luskamma en gång i veckan, men det är smart att göra det lite oftare så att man någon gång kan missa en nymf utan att det gör något. Det tar ca 10 dagar från ägg till nymf. Man måste alltså hållla på tills man inte sett något på ca två veckor. Då är man lusfri.

Vägglöss är värre att bli av med. De bor inte på oss, utan kommer bara fram för att suga vårt blod, sedan gömmer de sig igen. De äter endast blod, men kan överleva minst ett halvår utan att äta.
  • Bestemor
    Mr Obvious skrev 2015-08-15 12:10:03 följande:

Att tvätta allt är inte så noga när det gäller huvudlöss, för de överlever max 1-2 dygn utanför hårbotten, och de kan varken hoppa eller flyga. De kan bara krypa. Du kanske tänker på vägglöss?

Man ska förstås inte dela mössa, hårborste eller kam med någon som har huvudlöss.

Det går att bli av med huvudlöss genom luskamning, men man måste vara noggrann. Man ska inte räkna med att få bort alla ägg, så man måste kamma så ofta att kläckta nymfer inte hinner bli vuxna och lägga nya ägg. Det tar ca 9 dagar från nykläckt nymf till vuxen som kan lägga ägg. Om man gör perfekta luskamningar räcker det alltså att luskamma en gång i veckan, men det är smart att göra det lite oftare så att man någon gång kan missa en nymf utan att det gör något. Det tar ca 10 dagar från ägg till nymf. Man måste alltså hållla på tills man inte sett något på ca två veckor. Då är man lusfri.

Vägglöss är värre att bli av med. De bor inte på oss, utan kommer bara fram för att suga vårt blod, sedan gömmer de sig igen. De äter endast blod, men kan överleva minst ett halvår utan att äta.

Nä det är vanliga löss jag tänker på.

Jag kanske minns fel. Det var vid ett tillfälle barnen fick det på slutet av 1980-talet.

Har för mig att allt som man lutat sig emot skulle behandlas.

Fanns bara ett enda medel då. Tror det var 12 timmar det skulle sitta i håret.
Svar på tråden Löss