Mr Obvious skrev 2015-08-15 12:10:03 följande:
Att tvätta allt är inte så noga när det gäller huvudlöss, för de överlever max 1-2 dygn utanför hårbotten, och de kan varken hoppa eller flyga. De kan bara krypa. Du kanske tänker på vägglöss?
Man ska förstås inte dela mössa, hårborste eller kam med någon som har huvudlöss.
Det går att bli av med huvudlöss genom luskamning, men man måste vara noggrann. Man ska inte räkna med att få bort alla ägg, så man måste kamma så ofta att kläckta nymfer inte hinner bli vuxna och lägga nya ägg. Det tar ca 9 dagar från nykläckt nymf till vuxen som kan lägga ägg. Om man gör perfekta luskamningar räcker det alltså att luskamma en gång i veckan, men det är smart att göra det lite oftare så att man någon gång kan missa en nymf utan att det gör något. Det tar ca 10 dagar från ägg till nymf. Man måste alltså hållla på tills man inte sett något på ca två veckor. Då är man lusfri.
Vägglöss är värre att bli av med. De bor inte på oss, utan kommer bara fram för att suga vårt blod, sedan gömmer de sig igen. De äter endast blod, men kan överleva minst ett halvår utan att äta.
Nä det är vanliga löss jag tänker på.
Jag kanske minns fel. Det var vid ett tillfälle barnen fick det på slutet av 1980-talet.
Har för mig att allt som man lutat sig emot skulle behandlas.
Fanns bara ett enda medel då. Tror det var 12 timmar det skulle sitta i håret.