• Cissi90

Träna gravid ?

Hej allihop! Jag sitter med frågor och tankar kring att träna som gravid.

Är just nu hemma sjuk, 5e veckan och väldigt sugen på att träna så fort Jag är frisk. Vad säger ni om det? Hur kan man träna som gravid? Speciellt när det är så tidigt..

• Svar på tråden Träna gravid ?
  • Cissi90

Har fått någon konstig oro för att springa.. Är gravid med första barnet och är så orolig att inte få behålla barnet (tack vare skrämsel historier som idioter berättat) och funderar på vilken träning som är "bäst" när man är gravid? Vad rekommenderar ni ?

Är jätte imponerad av dig cosinus! :)

cosinus skrev 2015-08-19 17:27:42 följande:

Jag har tränat massor under mina 4 graviditeter.

Det man ska undvika efter någon viss vecka är ju kontaktsporter. Där man kan råka att krocka. Fotboll och sånt.

Men annars, lyssna på kroppen. Känns det bra så är det ok.

Jag har sprungit, åkt skidor, kört spinningcykel (och vanlig cykel), simmat och styrketränat. Med första spelade jag även en del badminton till v 30 ungefär.

• Cissi90
    fjanten skrev 2015-08-19 17:35:36 följande:

Jag är gravid med första och brukar simma "vanligt" 1-2 ggr/vecka, och gå vattengympa för gravida en gång i veckan. Så går jag även gravidyoga, men det känns mer som avslappning och andning än träning ;) Promenader som det är lite tempo i kan du ju köra med om det inte känns ok att springa!

Jag själv brukade löpträna 3-4 gånger/vecka, men jag tycker inte riktigt det känns bra nu efter att (precis som du) ha hört skrämselhistorier :(

Låter ju underbart med yoga! Visst kan man träna vanlig yoga så länge det inte är bikramyoga? Ja promenader får nog bli mer min grej tror jag..vill träna men just det där som är tyngre som spring, lyfta vikter osv känns så osäkert? Kanske lättare vikter, promenera och yoga? Har så mycket funderingar!
  • Cissi90
    cosinus skrev 2015-08-19 18:08:10 följande:

Min barnmorska sa så här.

Ett friskt foster i en normal graviditet är i princip omöjligt att "vräka" om man inte gör riktigt riktigt dumma saker (kontaktsporter och/eller tar ut sig till vansinne typ ironman). Men så länge du lyssnar på kroppen och tränar normalt så är det ingen fara.

Men, om det däremot redan gått åt helvete, om man har ett missfall på G så kan naturligtvis löprundan göra så att det kommer igång. Men då hade det hänt iaf.

Jag hade aldrig klarat mina graviditeter med förståndet i behåll om jag inte fortsatt träna. Mådde bäst när jag fick bli lite varm i kroppen :)

Ja samma här, vill liksom röra på mig :) tror jag ska sätta igång med lite lugnare träning som yoga och promenader för att se om kroppen vill ha mer eller inte :) vill liksom röra på mig haha
  • Cissi90
    Mijjan skrev 2015-08-19 18:56:11 följande:

Träna som du brukar men successivt lite mjukare. Undvik hopp och spring om du får ont i fogarna bara! och kontaktsporter som det redan sagts. Jag har haft turen att kunna träna stora delar av graviditeten och det har hjälpt mig mycket både psykiskt och fysiskt! Lycka till!

Tack så mycket! Skönt att höra att många ändå kunnat träna under gradiviteten. Ska träna igen så fort jag blivit frisk igen :)
  • Cissi90
    Oscli skrev 2015-08-19 20:35:29 följande:

Jag tränar som vanligt men tar inte ut mig till 110% på varje pass. Jag går på indoor walking och dans. Har även fått ett styrketräningsprogram av en pt på gymmet som är anpassat för gravida för att stärka baksida lår, rygg, skuldra mm. Övningar jag kan göra hela graviditeten även med stor mage :) Cyklar ibland också. Jag blir tokig om jag inte kan träna så jag vill hålla igång så länge det går!

Skönt att höra och dessutom få lite tips! Ska nog också kolla PT blandat med promenader, lätt styrka och yoga pass.
    Lisa_1986 skrev 2015-08-19 21:43:32 följande:

Jag är i v 29 imorgon. Tränar ca 3 gånger i veckan. Cirkelfys, skivstångspass osv. Cyklar de dagar jag inte tränar till jobbet ca 2 mil sammanlagt fram och tillbaka. Börjar en salsakurs den 13 september. Mår mkt bättre av att träna, fysiskt och psykiskt.. Har läst på mkt om träning under graviditet. Jag undviker övningar för de raka magmusklerna, utfall och explosiva lyft ovanför huvudet (lilla frivändningen och militärpress) har dragit ner på tempo och vikter.

Tack för du berättar :) skönt att man faktiskt kan hålla sig aktiv!
    Kristallflinga skrev 2015-08-20 04:55:34 följande:

Har tidigare gymmat väldigt hårt, men tunga vikter. Är nu gravid igen efter missfall i Maj. Vet dock inte om jag vågar fortsätta träna? Min kropp är van vid det och jag mår otroligt bra av det. Men vågar inte riskera ett missfall till..ska träffa barnmorskan idag så får se vad hon säger om det hela!

Hej! Läs vad de tidigare skrivit <3 var lugaren bara med träningen, slappna av och ät ordentligt :) summerat lite haha. Kan tänka mig din oro men försök ta det lugnt oxh träna på ! Jag ska göra det :)
  • Cissi90
    Mamma till prinsessor skrev 2015-10-05 02:28:42 följande:

Om man inte tränat innan graviditeten. Vad ska man tänka på när man börjar nu. V5 bara. Har gymkort som aldrig används längre. Tränade aktivt fram till för 3 år sedan.

Jag har fått tips att börja lugn. Spring inte på bandet utan gå istället i rask takt/lugn och lätta vikter för armarna.

Även att använda sig av PT som kan hjälpa till när en är gravid :)
  • Cissi90

Hej igen allihop!

Gravid vecka 14.

Nu har jag sysslat med yoga ett tag och gått på gåband.. Men mår otroligt illa varje gång jag tränat och det håller i sig hela dagen/kvällen sen. Idag styrketränade jag väldigt lätt och illamåendet är kvar.

Tips?

Svar på tråden Träna gravid ?