• cosinus

Träna gravid ?

Jag har tränat massor under mina 4 graviditeter.

Det man ska undvika efter någon viss vecka är ju kontaktsporter. Där man kan råka att krocka. Fotboll och sånt.

Men annars, lyssna på kroppen. Känns det bra så är det ok.

Jag har sprungit, åkt skidor, kört spinningcykel (och vanlig cykel), simmat och styrketränat. Med första spelade jag även en del badminton till v 30 ungefär.

• cosinus
    Cissi90 skrev 2015-08-19 17:32:06 följande:

Har fått någon konstig oro för att springa.. Är gravid med första barnet och är så orolig att inte få behålla barnet (tack vare skrämsel historier som idioter berättat) och funderar på vilken träning som är "bäst" när man är gravid? Vad rekommenderar ni ?

Är jätte imponerad av dig cosinus! :)

Min barnmorska sa så här.

Ett friskt foster i en normal graviditet är i princip omöjligt att "vräka" om man inte gör riktigt riktigt dumma saker (kontaktsporter och/eller tar ut sig till vansinne typ ironman). Men så länge du lyssnar på kroppen och tränar normalt så är det ingen fara.

Men, om det däremot redan gått åt helvete, om man har ett missfall på G så kan naturligtvis löprundan göra så att det kommer igång. Men då hade det hänt iaf.

Jag hade aldrig klarat mina graviditeter med förståndet i behåll om jag inte fortsatt träna. Mådde bäst när jag fick bli lite varm i kroppen :)
Svar på tråden Träna gravid ?