Hjälp! Behöver tips på "snäll" somna-själv metod 1-åring!
Hej alla kloka föräldrar på Familjeliv!
Har läst massa svar och inlägg men nu blivit medlem och behöver er hjälp. Min 13-månaders tjej vill inte somna i sin spjälsäng själv. sedan ett tag tillbaka är det enda som funkar att bara sitta med henne i famnen efter kvällsmaten och vagga och sjunga tyst till sömns och sedan smyga ner henne i spjälsängen och hoppas att hon inte vaknar. Detta tär på hela familjen och tar hela kvällarna. Hon somnar sedan 7 månader tillbaka hur fint och lugnt som helst utomhus själv i sin vagn på dagen, som om hon förknippar vagnen med att nu är det sova som gäller. Försöker man lägga henne ner efter nedvarvning, pussar, kramar "god natt gumman, nu ska du sova" och så vidare och smyga ut så ställer hon sig bara i sängen och ropar efter oss, skriker och till sist gråter. Känns fel att tvångslägga ner henne igen och lämna henne hysteriskt gråtande. Jag och min man har den uthållighet som krävs för att hitta en bra rutin - kan gärna lägga ner henne 1000 ggr, men vi vill INTE lämna henne gråtandes. Sitter man ner bredvid spjälsängen och nynnar/är tyst/vaggar med vyssanlull tassarna verkar hon tro att man får lov att leka, hon ställer sig och håller låda och till slut skriker.
Jag vill ha en snäll sömnmetod som innebär att jag inte behöver lämna min tjej skrikandes och eller gråtandes. Tassmetod verkar ej funka eftersom hon vägrar ligga still i sängen, hon bara stretar emot och ställer sig upp. Välling och gröt har vi testat om vartannat, ingen skillnad. Att lägga till och ta bort lurar på dagen gör ej skillnad, inte heller att lägga senare. Har läst Elisabeth Pantleys somna utan gråt, inget för oss.
Förutsättningarna är följande i övrigt:
- mörkt i rummet, mycket svaga nattlampor, snuttefilten, gossedjur och napp, vi bor i lägenhet så hon kan höra oss inte långt bort, läst inför nattningen, ordentligt trött vid läggning, ammar inte längre.
Det största problemet för min del är att hon inte får en chans att "böka" sig till sömns/ligga och snurra lite och filosofera, eftersom hon ställer sig direkt. I vagnen på dagen kan hon ligga länge och prata för sig själv och flaxa, men är nöjd och somnar till slut. Jag vill helt enkelt att hon ska få ro att ligga ner och somna själv.
Är tacksamma om ni som känner igen er/har tips och tricks eller uppmuntrande ord tar er tid att svara!
Kram!