Inlägg från: Anonym (Mutti) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mutti)

Hjälp! Behöver tips på "snäll" somna-själv metod 1-åring!

Tålamod. Det låter som ni gör helt rätt. När ni sitter bredvid spjälsängen efter att ha nattat/sjungit, var lite "tråkiga". Inget kul ska hända även om hon bökar runt. Det kommer att ta tid, men det tar kortare tid för varje kväll. Ni ska självklart inte lämna henne gråtande, det brukar lösa sig om man sitter bredvid och håller handen. Det kan ta flera timmar i början, men efter ett tag går det fortare.

Många säger att man ska ligga bredvid, men alla barn somnar faktiskt inte fortare av det. Vill ni att hon ska somna om ni sitter bredvid är det bara att ha tålamod, sitta bredvid och sjunga etc som ni gör i början, men ha tålamod och sitta tysta den tid det tar.

• Anonym (Mutti)

Vänta ut henne. Som sagt det kan ta många timmar i början. Efter en vecka skulle jag gissa att ni är nere på 20 minuter.

• Anonym (Mutti)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-08-22 21:51:16 följande:

Varför är det så viktigt att hon ska klara att somna själv vid ett års ålder? Det gör inte min tvååring. Jag tänker att det är naturligt att inte vilja bli lämnad själv så vi ligger bredvid tills hen somnat. (Och ja, det tar väääldigt lång tid ibland, och ja, vi har fler barn)

De flesta barn kan somna tryggt själva. För små barn tar vanor tid att ändras, men det betyder inte att ena sättet är sämre än det andra, bara att övergången tar tid. Ett par dagar till ett par veckor kan det ta att lära nya vanan att somna i spjälsäng, och detta kan ske utan skrik och gråt, men barnet kommer att böka omkring, och första dagarna kan det ta flera timmar. Sedan kan det räcka med nattningsritual med hålla handen i ett par minuter, så sover barnet sedan. Det är inte frågan om att lämna barnet ensamt i rummet om barnet vill ha närhet vid insomningen, utan att det ska ligga i sin säng. Men många barn somnar tryggt själva också så föräldern kan gå ut ur rummet.

När barnet sedan vant sig är den stora vinsten att barnet somnar tryggt i sin egen säng, kan lättare somna om om det vaknar till på natten, man får tid till syskonen och och sin partner och blir en mindre utsliten familj.
Svar på tråden Hjälp! Behöver tips på "snäll" somna-själv metod 1-åring!