Inlägg från: FruLundmark |Visa alla inlägg
  • FruLundmark

BF maj 2016

Jag vill oxå vara med! Är egentligen lite orolig för att belysa att jag är gravid, de har inte gått så bra tidigare. Jag och maken har försökt i drygt 2 år och vi har ett MF och ett MA bakom oss. Går detta vägen blir det vår första så vi hoppas och håller alla tummar och tår! :) Går det inte denna gång så blir det en utredning för oss.

Jag hade ÄL den 2/9 och 11/9 plussade jag (9 dagar efter ÄL & på BIM-5).. Enligt NC så är jag beräknad till 26 maj 2016. Har tagit säker 10 tester av olika slag sen första plusset och än så länge verkar allt gå framåt. Just idag är jag i v.5 (4+6).

Vi har haft ordentliga kontroller och uppföljningar på GYN både första och andra gången jag plussade. Denna gången ska det bli samma sak, men eftersom att vi samtidigt upplever alla tester och vul som stressande så ska vi vänta lite till innan vi kontaktar vår bm på GYN. Vi vill gärna att den lilla ska ha växt såpass att vi kan se hjärtslag i alla fall :)

Grattis till alla er som plussat! :)
    Och jag beklagar och lider verkligen med er som fått MF, vet hur ont det gör! :(

• FruLundmark
    Cherryay skrev 2015-09-22 20:17:50 följande:
    Snabb fråga, inte alls viktigt iofs men ändå, hur kan du vara i v 4+6 om bf är 26 maj? Jag har bf 25 maj och är i v 4+5, bara därför jag undrar...
    Bra fråga! :P Kan kanske ha och göra med hur lång ens cykel är? Min är ganska lång, ligger mellan 30-35 dagar. De enda jag vet är det NC har sagt i appen utifrån den dagen jag blev befruktad :)

En annan gravid-app säger den 24/5 utan någon vidare information. Men jag litar dock lite mer på NC då den har lite mer och bättre koll på mig :D
  • FruLundmark
    Sajocawa skrev 2015-09-22 20:25:48 följande:
    Natural Cycles räknar annorlunda än andra uträkningar.. Enligt vem/vad är du i v 4+5? Går du in på någon annan hemsida kan du säkert också få upp att du är både i 4+4 och 4+6. Kanske blir missvisande när det är olika överallt så man inte vet vilken man ska lita på, men jag anser att NC borde va säkrast att lita på då den vet exakt när ägglossning skedde. Jag blev också gravid med NC :)
    Missade att de hade kommit ett svar redan :) Sånt som händer..

Kul att de är fler som blivit gravid med NC ^^
  • FruLundmark
    Redoförnytt skrev 2015-10-17 20:04:09 följande:

Nån mer som inte kan borsta tänderna?

Jag får kväljningar när jag försöker borsta hörntänderna!!! ;)

Samma här! :/ Det är en pina att borsta tänderna.. :(

Har jag tur så leder de bara till kväljningar men några gånger har jag rent varit tvungen att kräkas (ursäkta) vilket inte är roligt :(
  • FruLundmark
    Cherryay skrev 2015-10-17 21:58:19 följande:

Tips till alla som inte riktigt kan borsta tänderna, komplettera med munskölj, helst någon antibakteriell från Apoteket! Mycket lättare att få hål under grav. och syran när man kräks fräter dessutom på tänderna... Så, munskölj is the shit! :)

Jo, men det är inte alla gånger det funkar att ha munskölj i munnen utan att de kommer kväljningar följt av kräkningar. Man gör så gott man kan. Tur som var så får man de att funka, men det är ju inte trevligt på något vis att borsta tänderna :P
  • FruLundmark
    Liidich skrev 2015-11-17 06:27:42 följande:

Är det någon mer som har sitt första ultraljud den 28/12? :)

Det är inte mitt första då, utan mitt 5:e ^^ Den 28/12 har vi RUL :D
  • FruLundmark

Är det någon mer än jag som sover som en kratta? :/ Jag är i v16 och sover riktigt dåligt. Kan inte somna i vettig tid, oftast blir de mellan 03-07 någon gång, och när jag väl somnat så vaknar jag typ 1 gång i timmen/varannan timme :/ och allt som allt får jag 4-5 timmars sömn per natt.. :( Riktigt frustrerande..

Någon som har/har haft samma och har några tips att ge? :)

• FruLundmark
    Pell skrev 2015-12-11 20:12:20 följande:

Hur går det för er? Mår ni bra?
    Själv längtar jag till måndag (rul) och vad gäller mående så är det svajigt, kräks fortfarande några ggr/v (hatar det verkligen!!!).

Ja, det går framåt. Är i vecka 17 nu och jag mår ungefär samma lika som för några veckor sen. Mår nästan ständigt illa, kräks någon gång i veckan. Kräkningarna blev bättre efter att jag blev inlagd för dropp, tacka gudarna för det. Har väldigt ont i fogarna och får till och från kraftiga yrsel-/svimningsattacker, sista var jag så nära att svimma att jag började krampa! Riktigt obehagligt. Har fått order att vila och ta de lugnt. Är sjukskriven och har varit det sen drygt v. 8. Har väldigt svårt att njuta av graviditeten, tyvärr. Men då man känner pyret röra sig så får man lite ljusglimtar av glädje i alla fall :)

Jag förstår dig verkligen när det kommer till kräkningarna! Det är hemskt. Hade mer än gärna sluppit det. Vad kul med RUL på måndag, vi har inte vårt förens mellandagarna och de känns som en evighet bort :P
  • FruLundmark
    SJLN skrev 2015-12-13 12:18:31 följande:

Vecka 16+1 här, eller 17+1 enligt BM. Hur stor bör min livmoder vara nu? Jag har två MA bakom mig så lite på grund av det oroar jag mig över typ allt ^^ Jag vet att bebis fortfarande lever, dels känner jag lite rörelser någon gång ibland sådär och dels har jag en doppler som jag lyssnar på hjärtat med någon gång då och då. Men jag får för mig att livmodern är för liten.

Det står i nån app att den nu ska vara stor som en bebis huvud och i nån graviditeter på nätet har jag sett en bild där livmodern går en bit ovanför naveln! Jag tror verkligen att jag bara nojar mig i onödan men livmodern går i alla fall upp till ett par centimeter under naveln, och ligger mer åt vänster. Låter det okej tycker ni?

Bortsett från mina nojor så mår jag i alla fall rätt bra. Ont av foglossning och trött då jag knappt kan sova men mår inte illa i alla fall

Du ska absolut inte oroa dig. Livmodern är olika från person till person. Det beror på hur den ligger osv. Jag är i v.17 (16+4 idag) och när BM klämde på min mage i torsdags så sa hon att min livmodern nådde precis till naveln, hon sa även att allt är väldigt individuellt hur livmodern växer och att man absolut inte ska vara orolig om man ligger under eller över de gravid-apparna säger :)
    Jag har också MA och MF i bagaget så jag vet att det är lätt att oroa sig i onödan, men försök att slappna av och njuta när du känner det lilla livet röra sig ;)
  • FruLundmark
    SJLN skrev 2015-12-13 18:31:35 följande:
    Då är vi ganska lika långt gångna då ja BM har ju inte kollat hur min livmoder ligger utan det är bara jag själv som klämt lite så det kan ju mycket väl vara så att jag inte känner rätt också, jag har ju lite fett i vägen ^^ men jag längtar otroligt mycket efter ultraljudet nu, vill bara få veta att allt ser okej ut! Bara 15 dagar kvar..
    Min BM klämde på min mage och kollade i samma veva som vi lyssnade på hjärtslagen :) Nä, de är inte lätt att försöka känna själv, sen hänger ju allt på hur livmodern ligger och hur den växer :)

Jag längtar också! Ni har RUL den 28/12?, har jag räknat rätt då? :) Vi har den 29/12 ^^ Ska bli spännande att få veta vem som bor där inne :)
  • FruLundmark
    SJLN skrev 2015-12-13 19:50:10 följande:
    Jag har inte fått varit dit och kolla hjärtljud och sånt än, har första tiden sen inskrivningen först efter ultraljudet. Hon menade på att de flesta frågor kommer efter ultraljudet så vi skulle vänta tills dess ja du har räknat helt rätt, den 28e är det ÄNTLIGEN dags. <3

Har du barn sen tidigare eller blir det ditt första också? :)
    Okej.. Jag har haft hur många träffar som helst med min BM. Dock har jag mått fruktansvärt dåligt, har varit inlagd vid ett tillfälle och har ett undertryck som bråkar med mig så vi har varit in många gånger för blodtryckskontroll. Min BM är så fantastisk för hon föreslog att lyssna på hjärtljud just pga vår historia för att lugna all oro. Så vi har lyssnat i alla fall 2ggr än så länge. Sen har vi finaste BM på gyn som tar in oss för UL om vi är minsta lilla oroliga eller nervösa. Så fram till v.13 hade vi sett den lill* 4ggr ;)

Det ska verkligen bli spännande med RUL, ska ni ta reda på vem den lill* är som bor där inne eller vill ni bli överraskade? :D

Det är vår första, äntligen blev de vår tur efter 2 års försökande och bara MA & MF :( Känns helst underbart! <3 Är det er första också?
  • FruLundmark
    SJLN skrev 2015-12-14 06:14:23 följande:
    Oj, det låter som att du haft en riktigt jobbig start på graviditeten. Men skönt att du har en så bra BM jag har bara träffat min en gång hittills så jag har inte direkt hunnit bilda någon uppfattning om henne än.

Nej vi har inte tänkt att vi ska titta vad det blir, än så länge är jag faktiskt inte så intresserad av könet utan vill mer bara veta att den mår bra men sen kanske jag blir alldeles för nyfiken när vi väl är där och i så fall så tittar vi nog ändå. Ni då?

Japp, första barnet här med. Och vi har turen att "bara" ha ett år och två MA i bagaget
    Jo, och lika jobbigt är det än då illamåendet fortfarande håller i och har såna problem med att jag får såna svimnings-/yrselattacker. Känns trist att må dåligt och ha svårt att njuta. Men igår kände jag den första svaga lilla sparken så då vart allt helt helvete värt det <3

Synd att det ska vara så olika på BM och vart i landet man håller till :/ Jag hade förmodligen varit mer nojig och orolig om jag inte hade haft så bra BM & läkare runt mig. Får jag fråga vart i landet du håller till? Alltid kul att knyta kontakt med de som ska ha barn i så nära anslutning till sig själv :D

Vi ska ta reda på kön. Både jag och maken är för nyfikna för att kunna hålla oss i 9 månader ^^ Jag förstår att er första prio är att se att pyret mår bra! Ni har inte gjort nå UL alls? Tänkte har man haft besvärligt så brukar man kunna få hjälp och stöttning med tidiga UL osv. Det fick vi och de har varit guld värt. Men förmodligen så hänger väl de på vart man bor.

Vad kul att hitta en till som väntar sin första! :D Det är inte så bara, tyvärr. Alla gånger är de ju inte hur länge man försökt utan hur många gånger man ska lyckas slås ner innan man får bli lycklig av ett litet liv. Jag kunde känna mig relativt trygg ändå med att ha ett MA & ett MF i bagaget för BM vi har på gyn hon sa att blir det "fel" en gång till och det inte tar som de ska så skulle vi få en utredning. Så jag är bara glad att vi slapp det och att de faktiskt blev 3:e gången gilt för oss <3
  • FruLundmark
    Lisa88 skrev 2015-12-14 13:42:05 följande:
    Undrar samma sak, var och är fortfarande med i en Fb-grupp när jag väntade vår son, har haft såå mycket nytta av den. Hade verkligen velat vara med i en Majmammor grupp..
    Hoppet är de sista som överger en..
    Jag hade också velat vara med! De skulle vara guld om någon av de som håller i grupperna kunde hojta till här igen :D
  • FruLundmark
    Lisa88 skrev 2015-12-14 19:19:56 följande:
    Sök: Maj mammor 2016
    Hoppet är de sista som överger en..
    Tack snälla :D
  • FruLundmark
    SJLN skrev 2015-12-14 22:10:21 följande:
    Jo men kvinnokliniken har varit väldigt hjälpsamma så jag har fått komma in på två tidiga ultraljud, ett i vecka 6+5 och ett i vecka 8+6 tror jag det var. Bebis var exakt så stor som han skulle (han=önsketanke ) så efter det tyckte de att jag kunde vänta till RUL. En väldigt lång väntan men jag är glad att jag fick se en levande bebis där i början, de andra graviditeterna stannade av i vecka 5+ någon gång så det var ju skönt att se att jag tagit mig förbi det.

Ja jag bor i Borlänge, men går hos BM i Falun då jag jobbar där. Du då?

Ja att vänta ett år på att få till en lyckad bebis är ju inte så länge egentligen. men att vara gravid ett halvår av det året för att sedan få sina drömmar krossade, det är ju desto värre. Skönt att veta att pyret lever än den här gången, jag är otroligt tacksam för min doppler ^^
    Det är ju bra, att man fått lite hjälp och att man fått se de lilla pyret kliva över den "magiska gränsen" från där man haft MA'n :) Jag fick UL i vecka 9, 11 & 13. Hade fått mer om jag hade velat men kände att vi klarade oss från vecka 13 till vecka 19 då vi har RUL. Men BM få spec.mödra/gyn sa att var vi minsta lilla oroliga så var de bara höra av sig så fick vi komma in igen :) Det har varit skönt att veta, tror att de är lite de som gjort att man kunnat släppa oron och kunna fokusera på annat. Du tror/hoppas på en han? Spännande att se om du har rätt ;) Jag har en magkänsla som säger att vi väntar en han, så ska bli kul och se om jag har rätt ;D De är ju liksom 50/50 :D

Okej, jag bor långt norr ut, i Piteå faktiskt :D

Precis, det är inte alltid hur länge man försökt utan snarare all smärta som väntan/förhoppningarna osv åstadkommer då allt grusas :/ De kan jag tänka mig, dopplern inbringar ju lugn mitt i all oro & oro är inte bra i längden. Så skönt att kunna få lite lugnare emellanåt :)
  • FruLundmark
    SJLN skrev 2015-12-15 06:20:55 följande:
    Ja alltså det spelar egentligen ingen roll om det blir en pojke eller en flicka, men det finns så otroligt många flickor i min släkt så det hade varit så himla kul med en liten pojk. ^^ kollar man alla kusiner och så har de fått nio flickor och en pojke hittills.
    Nä, så länge det är en frisk bebis så spelar det ingen roll :)
    Men jag förstår vad du menar! På min sida är majoriteten tjejer så en pojke är önskad från flertalet håll av släkten, men på makens sida finns de knappt nå flickor så svärföräldrarna tycker att de kan komma en liten tös :D Får väl se vad det blir i slutändan :)
  • FruLundmark
    Snelson skrev 2016-01-02 20:31:39 följande:
    Vi köpte en vagn förra veckan! Det blev en brio happy med lufthjul. Vi hittade en på blocket från -14 med sittdel och hårdlift, precis som vi ville ha. Det var ett bra pris så därför slog vi till redan nu. Vi bor på landet och åker aldrig kollektivt och går sällan i små butiker. Därför passar den oss perfekt :)
    Vi har också tittat på den, blir nog att köpa den ny (har hittat till bra pris på nätet då jag inte hittar den begagnat i närheten).. Den verkar bra för oss då den fungerar bra i olika terränger :D
  • FruLundmark
    Snelson skrev 2016-01-02 23:11:42 följande:
    Ja den verkar faktiskt riktigt bra. Vi fick med en adapter till Brio primo babyskyddd också som man sätter på vagnen. Det hade vi inte tänkt köpa till om vi hade köpt nytt men den tidigare ägaren till vagnen hade haft god användning av det.
    Okej, skönt att få med allt :D Vi har tänkt köpa adaptern och just det babyskyddet också, kommer nog att användas flitigt då man far och handlar osv medan plutten är mini-liten <3
  • FruLundmark
    Pell skrev 2016-01-04 11:05:19 följande:

Fy tusan.. Någon annan som fortfarande kräks???

Jag kräks ibland :( Blev massor bättre för mig efter att jag fick dropp, då minskade kräkningarna drastiskt även om illamåendet fortfarande hänger kvar :(
  • FruLundmark
    Pell skrev 2016-01-24 22:23:23 följande:

Här var det tomt.

Hur mår ni? Har ni börjat köpa allt som behövs? Själv ska jag kolla efter babyskydd i dagarna tror jag. Liksom få det överstökat.

Skickar in ansökan om graviditetspenning också så snart jobbet fyllt i sin blankett. Hoppas det går igenom så jag får vara ledig från 15/4.

Här har jag börjat må dåligt igen. Konstant illamående och kräkningar lite nu och då.. Har börjat gå ner i vikt igen och foglossningarna är helt hemska! Kan knappt gå, sitta eller ligga :( Hur mår du?

Vi ska också kolla på babyskydd nu i dagarna och nästa månad blir de att inhandla vagn :) Resten tar vi eftersom..
Svar på tråden BF maj 2016