Inlägg från: grebdinl |Visa alla inlägg
  • grebdinl

BF maj 2016

Jag har läst och hoppat fram och tillbaka i er tråd och bestämde mig för att göra ett inlägg. Jag plussade imorse och är nog fortfarande lite chockad! Det är inget som vi planerat och massor av tankar snurrar i skallen. Det är första barnet och något vi pratat om att vänta med då vi har en långresa bokad i april. Hur göra med den? Hur berätta för gubben? Så många tankar som cirkulerar! Senaste mensens första dag var 13 augusti och har försökt räkna ut och kommit fram till att jag kan vara i vecka 6, stämmer det? Jag tog ett test då jag insåg att mensen uteblivit + att bröstvårtorna är otroligt ömma. Jag fick ett plus med en gång, jag kan fortfarande inte riktigt ta in det!

• grebdinl
    mydevotion skrev 2015-09-22 13:40:28 följande:

Hej och grattis! Jag är i 6+0 idag och min mens första dag var 8/8:) så din uträkning kan stämma! När jag var gravid med vårt första barn så åkte vi till Thailand i 3 veckor (mellan v 12-15). Det gick fint, så det ska inte vara några problem att resa. Prata bara med BVC innan såklart!!:)

Vilken känsla med första grattis-hälsningen! Grattis till dig med, vad spännande med ett syskon! :)

Känns som att jag drömmer men testet övertygar mig varje gång om att det faktiskt är sant! Nu vill jag bara få hem gubben så att jag kan berätta. Vill verkligen inte ta det över telefon. Resan är något vi sett fram emot och bokade tidigt. Men att resa i v 33-35 med långa flygtider, går det? Jag har som sagt ingen aning, detta är helt nytt för mig! Enligt flygbolaget har de som policy att från v 36 är endast 4 timmars flygning ok. Att du reste i v 12-15 känns säkrare. Åh, så många funderingar som behöver svar!
  • grebdinl
    grebdinl skrev 2015-09-22 14:41:56 följande:

Vilken känsla med första grattis-hälsningen! Grattis till dig med, vad spännande med ett syskon! :)

Känns som att jag drömmer men testet övertygar mig varje gång om att det faktiskt är sant! Nu vill jag bara få hem gubben så att jag kan berätta. Vill verkligen inte ta det över telefon. Resan är något vi sett fram emot och bokade tidigt. Men att resa i v 33-35 med långa flygtider, går det? Jag har som sagt ingen aning, detta är helt nytt för mig! Enligt flygbolaget har de som policy att från v 36 är endast 4 timmars flygning ok. Att du reste i v 12-15 känns säkrare. Åh, så många funderingar som behöver svar!

Nu när chocken lagt sig och vi båda fått ta in nyheten så känns det bra. Resan går att omboka och är ingen big deal. Allt känns bara så spännande! Men hur göra nu? Ska jag kontakta barnmorskan på en gång? Herregud jag känner mig verkligen som en gröngöling :)
  • grebdinl

Är det fler som använder sig av NaturalCycles app? Enligt den ska jag idag vara i 4+3 men i en annan 6+1. Jag har inte använt NaturalCycles på flera veckor. Är den mer tillförlitlig trots att jag inte tempat på bra länge? Ringde barnmorskan imorse för inskrivning, ska dit om 1,5 vecka. Hon sa att jag gått sex fulla veckor nu. Vilken app ska jag tyda? Men, spelar väl egentligen inte så stor roll, får ju tids nog veta ändå ;) Intressant att höra hur fler tänker :)

• grebdinl
    Sajocawa skrev 2015-09-25 15:33:13 följande:

Alltså Natural Cycles vet väl när du hade ägglossning så den kan ju inte ha fel.

Andra appar skriver du väl bara in din senaste mens men det behöver ju inte alls stämma, det är inte alla som har en klassisk 28 dagars-cykel.. Du kan ju själv se i NC när du hade ägglossning, det är ju bara att räkna själv då :)

Tänkte då jag inte tempat på bra länge, kan den ändå veta när jag hade ägglossning? Äsch, bara en liten petitess ;)
  • grebdinl
    Sajocawa skrev 2015-09-25 20:10:11 följande:

Jaha, trodde att det vara va efter ägglossning /plusset som du inte tempat så mycket. Hm, men när tempade du senast? Har den sista ägglossningen (efter din senaste mens) blivit utsatt på grafen? Annars gissar jag på att den tror du blev gravid på ägglossningen innan dess och då stämmer det ju inte :) släng upp en bild på grafen om du vill att jag ska kolla på den :)

Sist jag tempade var 17e juli så det är ju ett tag sedan. Enligt appen ska befruktning ha skett 8/9. Om allt går som det ska så får vi ju förhoppningsvis veta på ultraljudet :) Bara intressant hur de kan visa så olika! Så antingen är det en maj eller en juni bebis som väntas :)
  • grebdinl
    Sajocawa skrev 2015-09-26 15:38:32 följande:

Jaha okej.. Då låter det som att den bara räknat ut något snitt för när du borde ha haft äl som inte alls behöver stämma.

Skulle du göra något tidigt ultraljud?

Hoppas på en majbebis då ;) oavsett om barnen är så värda den eviga väntan så väntar man ju hellre lite kortare tid :p

Då hoppas jag på det för ser hellre en bebis kring 18e maj än 1a juni ;) Vi ska till barnmorskan 7/10 för inskrivning, har för mig att ultraljud endast sker kring v 16-20. Först då har några vänner fått göra i alla fall. Vet inte hur de resonerar kring att göra ett tidigare, jag får kolla med barnmorskan. Känns så sent eller ja långt bort att göra först om minst 10 veckor! Då det är första graviditeten så läser jag ALLT och blir bara rädd för att man ska upptäcka först då ett MA. Eller kan man på något sätt kräva för att få göra tidigare? Gör Landstinget såna undantag?

Hade du fått göra ett ultraljud redan eller hur var det? Vi börjar ju vara några stycken här nu så svårt att hålla koll ;)
  • grebdinl
    Anonym (Mks) skrev 2015-09-26 17:28:08 följande:

Innan ni plussade, hade ni en ljusrosa flytning nån dag innan BIM? Kändes det precis som att mensen var påväg att rinna till? Eller hade ni ingen sådan känsla alls?

Jag hade en ljusrosa flytning vid tiden jag trodde att mensen skulle komma. Sa till sambon några dagar senare att jag tyckte det var konstigt att jag bara hade mens en dag. Dröjde någon dag till när då bröstvårtorna började ömma och att jag hade en helt annan mensvärk. Tog ett test då jag tänkte att mensen kommer väl som vanligt när man får svar på tal att det är negativt MEN då jag fick ett plus med en gång så förstod jag ingenting! Chockad granskade jag testet flera gånger, haha :)
  • grebdinl

Tips mot illamående mottages tacksamt! Att öppna kylskåpet, tanken på vissa maträtter, stekos från kött triggar illamåendet. Det håller i sig hela dagen men får ändå i mig lite mat, har än inte kräkts (tack!!). Det hör väl vackert till en graviditet ;) men någon kanske har ett superknep :)

• grebdinl
    Tallbarr12 skrev 2015-09-27 12:57:23 följande:

Tänk bara på att man inte ska köra bil med postafen i kroppen. Använde det första graviditeten och funkade jättebra (bortsett från helt galen trötthet som biverkning) men bilpendlar denna gången, så får låta bli...

Bra att veta, bilpendlar jag med så då funkar tyvärr inte postafen.
  • grebdinl
    Tallbarr12 skrev 2015-09-27 12:59:39 följande:

För min del hjälper det att äta i princip konstant, ca 1 gång i timmen. Börjar med nyponsoppa och salta kex innan jag går upp och sen snäll mild mat resten av fm. Då klarar jag av mat med lite mer lukt frampå em...

Olika saker funkar för olika människor, man får nog prova sig fram och se vad som funkar bäst för en själv!

Tack, jag ska prova att äta mindre och oftare. Hoppas det underlättar :)
  • grebdinl
    tvetalan skrev 2015-09-27 12:00:57 följande:

Ni som är illamående, vilken vecka började det?

Jag plussade i tisdags (idag v. 6+3) och efter det har illamåendet kommit.
Svar på tråden BF maj 2016