-
Missmissis: med tanke på att du är sjukskriven antar jag alltså att din chef redan vet om att du väntar barn? Jag är lite orolig att berätta för min chef,framförallt såhär tidigt.missmissis skrev 2015-10-13 11:02:35 följande:Lycka till idag. Synd inte sambon följer med som stöd för dig. Är så skönt att ha nån att hålla i handen och dela glädjen med. Kanske ngn annan kan?
-
Vad ligger ert sf-mått på? Mätte magen för första gången denna veckan (26+0). Ligger på 24cm och väntar en pojk!
-
Håller helt med dig! Det är pga alla frågor från andra som gör väntan jobbigast! :)SJLN skrev 2016-05-26 10:44:20 följande:
Vi verkar vara ett litet gäng som är kvar ändå
Jag tycker egentligen inte det är så farligt jobbigt att vänta än, det jag tycker är drygt är alla samtal, sms och så med frågan "är det något på gång än?"
Svarar alltid att jag inte känner någonting alls och att det nog är långt kvar. Nu är ju det inte helt sant men om jag berättar om mensvärk och sammandragningar blir väl tjatet ännu värre ^^
Det bästa är att bara vänta så att både bebis och kropp är redo, inte försöka skynda på och stressa!
Jag har gått +10 dagar nu men har inga direkta komplikationer så det fungerar. Blir igångsatt på tisdag om jag vill. Men hoppas att något händer innan dess så man slipper bli igångsatt! Längtar så! -
Jaa, finns ju både för och nackdelar med att sättas igång. Det kan ju gå för fort ELLER dra ut på tiden, göra barnet för stressat och resultera i akutsnitt. Förstår att du oroar dig, jag går i precis samma tankar. Men allt kan ju gå bra också, precis som du säger!SJLN skrev 2016-05-26 13:23:02 följande:Ja jag är lite rädd för att behöva bli igångsatt. Jag förstår ju att de aldrig hade satt igång folk om det var farligt men jag har fått för mig att en igångsättning inte kommer bli nå bra för mig. Hade två MA innan denna graviditet och då har det inte funkat med medicinsk abort utan har blivit skrapning båda gångerna, så jag får för mig att en igångsättning skulle sluta i snitt. Så behöver det inte alls bli men jag hoppas verkligen att det kommer igång av sig självt
har du fått tid för igångsättning redan? Eller vet du bara ändå att det är då du får bli igångsatt om du vill?
Jag har fått tid för igångsättning tisdagmorgon. Har bestämt mig för att åka in och se om något är på gång, och efter det se hur jag gör beroende på resultatet. Jag blir lite smånojig över att barnet kanske inte mår bra efter +14 dagar. De vill ha koll på mig/barnet varje dag ifall jag struntar i igångsättningen.
Barnmorskan på MVC vägrade rekommendera antingen igångsättning/vänta. De vågar nog inte säga nått..
Jag håller tummarna för oss att det kommer naturligt denna vecka! -
Det låter som ett riktigt skräckscenario! Tack för info.TriciaN skrev 2016-05-26 21:33:12 följande:
Tjejer för er egen skull så vänta inte pga igångsättning. Min förlossning med sonen började i för sig av sig själv men kom inte igång ordentligt förrän jag fick hjälp. Det visade sig med UL (fast jag åkt in på eget intiativ) att jag hade inget fostervatten. Det hade avdunstat när jag gick över tiden pch moderkakan hade slutat fungera som den ska. Vilket ledde till en förlossning sittandes på en stol med 3 slangar i kissen i 18 timmar. Så gå inte mer än 14 dar över tiden. Jag gick 12 dagar över tiden men det finns inte allt de kan kolla med UL.
Gud, man velar fram och tillbaka...
Jag ska inte in på någon koll alls, förrän vid eventuella igångsättningen på tisdag..! Har då gått BF +14/15. -
Hur känns det i era magar under nätterna när ni legat på samma sida ett tag?
Om jag legat på tex vänster sida men vaknar för att jag måste vända mig så gör det ont och blir extremt besvärligt (se knubbsäl).
Magen "hänger" ju liksom åt det håll jag legat åt och det är asjobbigt att få med magen, det gör ont och tar nästan stopp.
Jag misstänker att det är bebis som sträckt ut sig under tiden och han flyter ju inte längre med lika bra där inne så att säga hehe.
Tror ni det kan det betyda att han är jättestor dessutom? Har ju gått över +14 idag.
Bara jag inte behöver oroa mig över fostervattnet... -
Tråkigt att det gör ont men skönt att det verkar fullt normalt då :)SJLN skrev 2016-05-30 09:30:53 följande:Jo det känner jag igen, det gör liksom ont i magen att vända på sig på natten. Antagligen för att bebisen lagt sig ordentligt till rätta och inte alls är redo för en vändning.
14 dagar över, är det dags för igångsättning nu då? Eller vill du avvakta?
Imorgon efter kontrollen bestämmer jag mig om igångsättning. Får se vad läkaren rekommenderar. Ser allt bara bra ut så väntar jag helst någon dag till. -
Man kan få så dumma kommentarer från folk så man undrar vad de tänker med ibland haha. Framförallt skräckscenarier om förlossningar. Vad ger det mig liksom?SJLN skrev 2016-05-30 11:13:45 följande:Låter vettigt själv blev jag varnad av grannen här om dagen. Hans fru hade gått över 14-15 dagar med deras son och när han väl föddes vägde han fem kilo, så han tyckte inte att jag skulle gå över så länge. Nä men tack för varningen, då trycker jag på knappen här som får förlossningen att starta med en gång...? gaah, det här med att gå över hade ju inte gjort någonting om det inte vore för allt tjat från alla runt omkring.
Sägs väl att viktuppgången är 150-200 g/vecka. Barnmorskan kan väl även uppskatta vikten? -
Hade också alltid något slags stöd under magen tidigare i graviditeten, men nu är det inte till nån nytta längre. Är mest ivägen och trycker, då blir inte bebis glad!Tausen skrev 2016-05-30 11:14:16 följande:
Jag sov med en mjuk kudde under magen som jag flyttade med mig när jag vände mig.
Om ni är nyfikna på hur det startade för mig så var jag rätt aktiv på fm, sen var jag jätteledsen av olika anledningar och låg och vilade mig när värkarna började, kanske runt 18. Rätt svaga, men återkommande (som jag haft tidigare ). Vågade inte hoppas, men bestämde mig för att inte gå och lägga mig då jag var rädd att de skulle stanna av...försökte varva halvliggande läge med att sitta och gå omkring. De var ganska oregelbundna. Först var 6.e minut rätt länge, sen plötsligt var 3.e, sen 8.e... sen ökade de i styrka (men fullt hanterbara) och vi bestämde oss för att åka in och kolla. Var bara öppen nästan 2 cm - men 5 timmar senare var han född. Var skönt att det gick fort - men gjorde mycket ondare och jag gjorde klassikern - skrek att jag inte ville... haha. De kollade inte hur öppen jag var utan lät mig typ styra själv. När jag fick epidural kom krystvärkarna väldigt nära inpå, så fick klara mig mest på lustgas (som dock gjorde mig väldigt illamående denna gång och de fick ha den på väldigt lågt). Fick du 2 små stygn innuti så klarade mig bra.
Lycka till alla nu!!!!
Låter som en helt okej förlossning! Skönt att det gick fort och att du dessutom klarade det med bara två små stygn. Grattis! -
Har sedan imorse haft värkar. Ungefär med 11 minuter mellanrum och de varar i ca 1 minut. Har även dröjt upp till 20 minuter ett par gånger idag..
Fick en hinnsvepning imorse, dock osäkert om hon fick till det riktigt. Hade redan då känt av värkarna under ctg.
Osäker på vad det är för värkar/sammandragningar - de gör ont långt ner, man känner sig typ bajsnödig. Kan knappt röra mig under tiden, gör för ont!
Känns dumt att ringa när det är 11 minuter mellan. Har en ny tid på torsdag (då 42+2) eftersom allt såg bra ut imorse. -
Är där på 10-15 minuter så det är smidigt för vår del! Det låter jobbigare för dig, minst sagt!Pell skrev 2016-05-31 17:10:25 följande:Beror ju på hur långt du har till BB? För oss med långt dit har jag för mig att bm sagt 10min. Men ring och prata med dem.
Svårt att veta vad som är värkar och sammandragningar tycker jag. Men försökte förklara för bm idag hur det kändes igår (och en gång idag) det liksom spänner uppifrån och så vandrar det ner över magen. Vill typ hålla andan när det kommer. Hon sa det var värkar men väldigt oregelbundet.
Var även tvungen att fråga mer om att bli igångsatt på kollen på BB 41+5. Hon sa ju sist att man kan få bli igångsatt om man vill men en vän fick inte utan var tvungen att vänta av princip typ till 19dagar över. Så bm sa att de på BB vill inte sätta igång om det inte finns skäl till det (dåliga värden osv) men typ att det ska man kunna få bli.. Men de vill inte.
Jag vill inte åka fram och tillbaka (närmare 14mil enkel väg) för koller med bara någon dags mellanrum.. Och bm sa att tyvärr så bryr de sig inte om avstånden heller utan de typ skakar på huvudet åt en.
Så hoppas dessvärre på lite lagomt dåliga värden när det är dags för kollen på BB, pallar inte nöjesåka på vägomläggningen flera ggr. Fast allra helst får pyret titta ut redan ikväll men det lär den inte göra. Så junibebis lär det bli här med.
Håller med, svårt att veta vad som är vad. Men jag har i princip haft noll känningar fram till idag. Lite tryck nedåt på kvällarna - men nu gör det rejält ont alltså. Måste vara värkar. Magen får en konstig form samtidigt och känns som jag ska kissa ner mig.
Ringde förlossningen nu men hon tyckte det var för tidigt att åka in. Bara att bita ihop, men shit vad ont det kommer göra sen!! Börjar bli nervöst.
Hoppas du får bli igångsatt om du helst vill det, jag tackade dock nej till det idag. Det var inget de rekommenderade heller för den delen. -
Det blev nästan ett majbarn - 1 juni kl 06 kom lille Max men först nu som jag har nån ork att ens skriva.
Urakutsnitt efter värkar en hel dag + 6h kämpande på förlossningen. Var helt öppen när beslutet togs, han var stressad och kom inte neråt.. 6 minuter från beslut till snitt.
Hemsk förlossning och därefter tråkig tid på neonatalavdelningen.. han är dock helt friskförklarad som tur är!
Äntligen hemma men här blir det inte mycket sömn alls. Hoppas att allt blir bättre grattis till allihop! -
Tack! Ja jag har ju ingenting att jämföra med men det har varit jättejobbigt! Dessutom var det platsbrist på sjukhuset så vi fick flytta runt på avdelningar varje natt medan Max bevakades på neonatal. Riktigt dålig förlossning och man tänker mycket. Den första tiden är ju inget man vill missa av många anledningar - så det är riktigt synd. Kunde bara amma där några gånger, men nu är vi hemma och allt blir bättre och bättre. Både psykiskt och fysiskt. Huvudsaken är ju att allt gick bra så får försöka glömma det dåliga!SJLN skrev 2016-06-11 11:40:09 följande:Stort grattis till lille Max! Men vad tråkigt med en sån förlossning. Inte nog med att det slutar med snitt utan att först behövt kämpa en hel dag med värkar. Jag tänker att det blir dubbelt upp att återhämta sig ifrån då. Hur mår du nu?