Inlägg från: KEPTAK |Visa alla inlägg
  • KEPTAK

BF maj 2016

Nmm skrev 2016-01-15 18:59:25 följande:

Hej tänkte kolla med er vilken vagn ni skulle rekommendera, brio happy duo eller Emmaljunga city Cross (fasta hjul på båda). Vi bor på landet, grusväg. Skulle helst vilja ha en bugaboo donkey men tror att svänghjulen kan bli ett problem på grusväg/vinter.? Eller har ni tips på annan bra barnvagn ?

Hej! Jag går mycket på grusväg och vi ska inom två år flytta ut på landet. Jag har också läst att det är just de två som funkar bäst på grusväg och i lite ojämn terräng. Svängbara hjul rekommenderas inte även om de flesta går att låsa. Vi köpte en begagnad Emmaljunga city cross i lördags. Vi var hos en som handlar med begagnat och hon hade även Brio happy. Men brio'n var tyngre. Emmaljungan är väldigt lätt och smidig. Annars är de ganska lika varandra.
  • KEPTAK

Hej!

Jag är ny här. Förstföderska med BF 5 maj. Det är så spännande och vi längtar.

Vi har inte köpt så mycket än, tre plagg har vi varav ett har vi fått och det är i större storlek (6 månader tror jag). I lördags köpte vi barnvagn så nu längtar vi ännu mer (har den ståendes i vardagsrummet så ser den ju varje dag).

I går var jag hos bm och när jag sa att min sambo hade känt sparkar utanpå magen för 4-5 veckor sen för första gången blev hon förvånad. Jag har moderkakan högt upp i framvägg. När kände er partner sparkar första gången?

Det ska bli kul att följa andra med BF maj 2016!

Kram

• KEPTAK

Tack allihopa!

TriciaN: Jag kände själv utanpå i början på vecka 19+ (så det blev visst mer än 4-5 veckor som jag skrev först, är nu i vecka 26+, så det är ju 7 veckor sen, jisses vad tiden går) och sen sambon någon vecka efter. Min sparkar mycket neråt precis som din men även mycket uppåt och mycket åt sidorna. Det verkar vara en riktig "sparkis". 

SJLN: Haha, ja det där känner jag också igen. Så fort sambon lägger handen upphör rörelserna. Han la ansiktet mot en gång och då sparkade den i kinden på honom.

Callo: Vad kul! Då är vi nära varandra. Ja, det var lite konstigt att hon blev så förvånad. Jag gick ner 25 kg innan jag blev gravid men har en del fett kvar och lös hud på magen så kanske var det därför hon blev förvånad.

• KEPTAK
    Planritning skrev 2016-02-03 12:24:36 följande:

Hej gravidkompisar!

Länge sedan jag skrev här nu :) Ser att ni pratar vagnar m.m. superroligt! Vi köpte (fick pengar av bebis farmor) en bugaboo Cameleon 3, jag hade köpt ett limited edition tyg till innan själv :) Får man fråga hur mycket ni lagt ner på era vagnar? Här har man haft sådan tur så bebis mormor (det är hennes första barnbarn som hon längtat efter) köpt bilstol och skötväska och häromdagen ville farmor med och shoppa babygrejor som hon ville betala för(!). Så vi har ganska mycket redo redan som står och väntar i bebisens rum.

Jag tycker tiden går för långsamt nu! Det är fortfarande nästan 3 månader kvar för mig. Vad gör ni för att få tiden att gå fortare?

Får man fråga hur mycket ni gått upp i vikt? Jag har redan gått upp ca 14kg i v28 allt som allt :( Jag var dock smal innan men barnmorskan sa i början att jag inte borde gå upp mer än ca 16 kg sammanlagt och det verkar jag ju inte kunna hålla. Jag har ätit mycket frukt, gör ni det med? Tänker om fruktsocker är lika farligt som vanligt socker?

Det är så kul att börja tänka på vad man ska köpa till bebisen. Vi köpte barnvagn för 1,5 vecka sen. Vi valde en begagnad då vi ska flytta ut på landet (lervägar och maskiner) och inte vill ha en ny vagn som vi känner att vi behöver vara rädda om. Vi gav 2000 för den inklusive regnskydd, åkpåse, liggdel och sittdel. Det är en Emmaljunga city cross, använd till ett barn och ser ut som ny, även däcken.

I helgen fick vi veta att blivande farfar (också första barnbarn) ville köpa en vagn, men det är ju för sent så han får köpa ett babyskydd istället. Och blivande morfar ska köpa bärsele. Skönt att ha andra som vill köpa saker så man slipper alla kostnader. Första barnet behöver ju mycket.

Jag tycker också det går långsamt nu men det är så spännande! På söndag blir det en tripp till Gekås, Ullared för att handla massa bebissaker.

I vecka 26+0 hade jag gått upp 14,1 kg och det känns mycket tycker jag när man läser om andra. Men jag gick ner 25 kg innan jag blev gravid och som många säger är det lätt att gå upp igen efter att man har gått ner och det märker jag. Jag måste äta mer för att få i mig det vi behöver och jag kan inte träna lika mycket. Men det är inget jag mår dåligt av bara det inte går helt överstyr. Jag försöker äta nyttigt, jag vet vad bra mat, och röra på mig så jag gör vad jag kan.

Fruktsocker är som vanligt socker men det blir inte de mängderna när man äter frukt (om man inte dricker den) samtidigt som frukt innehåller massa vitaminer, så det ska du inte tänka på. Men äter du massvis kanske du ska fundera på att byta ut något till grönsaker.
Svar på tråden BF maj 2016