mammamagi skrev 2016-05-09 09:18:24 följande:
Ja fy vad jobbigt det låter. Men vem är det som säger att det är okej att åka in när det är "3 minuter mellan varje värk"? Detta blir mitt tredje barn och jag kommer att åka in när (om...!) värkarna startar, det gjorde jag med vårt andra barn och de ville skicka hem mig efter ett tag men jag vägrade :) - alla är ju så olika med jag ser ingen anledning till att hålla på och vara hemma "onödigt" länge, jag vill vara nära barnmorskor och medicinsk vård eftersom man ju faktiskt inte har en aning om förloppet, det är ju så otroligt individuellt... Och transportera sig i en bil mitt i något slags jättetätt värkarbete, no thanks... Men jo just det, det jag tänkte skriva var: kan kanske sjukhuset hjälpa till med en svag dos värkstimulerande dropp? Det kanske man bara sätter in om det är medicinskt försvarbart vilket detta kanske inte är. Ta hål på hinnorna...? Jag tänker bara på att du ska liksom orka förlossningen också, och bebisen. Det finns ju trots allt bara en viss mängd ork både för bebis och för din livmoder att jobba. För om jag förstår rätt så beror de flesta akuta snitt på att bebis och/eller mamma inte har ork kvar. Vilket kanske är helt okej i så fall, det kan ju bara du känna. Men - med allt det sagt så tror jag också att det är rätt så vanligt med såna här typer av hela dygn innan det drar igång ordentligt.
Hur som helst - hoppas att det drar på med värkarna snart, lycka till!
Vi har 10 minuters bilfärd till förlossningen, men visst kan jag också tycka att vänta till 3 min mellan värkarna känns som att det är väldigt nära förlossning! Det är barnmorskorna på fl som ju som känt gärna vill att man stannar hemma så länge som möjligt, och det vill jag med visserligen men visst finns det en gräns :) till slut har man ju så ont att man inte klarar att vara hemma mer oavsett hur långt det är mellan värkarna. Tyvärr avtar mina värkar något under dagarna, de kommer fortfarande men inte lika regelbundet som på natten. Men de har blivit mer intensiva inatt och håller på mellan 1-1,5 minut. Däremot kommer de alltså inte så tätt. Men fortsätter det så här inatt igen med kraftiga värkar så undrar jag om jag inte kommer åka in, ringa först såklart men hade varit skönt att få bekräftat hur långt man kommit också. Nu har jag ju ingen aning om jag ens är öppen något eller inte. Oavsett så måste ju detta vara ett väldigt tydligt tecken på att det är nära åtminstone, man får försöka se det positiva i det hela.
Hoppas era förlossningar också startar snart!