Inlägg från: SJLN |Visa alla inlägg
  • SJLN

BF maj 2016

Liverbird91 skrev 2016-05-30 09:21:19 följande:

Hur känns det i era magar under nätterna när ni legat på samma sida ett tag?

Om jag legat på tex vänster sida men vaknar för att jag måste vända mig så gör det ont och blir extremt besvärligt (se knubbsäl).

Magen "hänger" ju liksom åt det håll jag legat åt och det är asjobbigt att få med magen, det gör ont och tar nästan stopp.

Jag misstänker att det är bebis som sträckt ut sig under tiden och han flyter ju inte längre med lika bra där inne så att säga hehe.

Tror ni det kan det betyda att han är jättestor dessutom? Har ju gått över +14 idag.

Bara jag inte behöver oroa mig över fostervattnet...

Jo det känner jag igen, det gör liksom ont i magen att vända på sig på natten. Antagligen för att bebisen lagt sig ordentligt till rätta och inte alls är redo för en vändning.

14 dagar över, är det dags för igångsättning nu då? Eller vill du avvakta?
  • SJLN
    Liverbird91 skrev 2016-05-30 10:53:45 följande:

Tråkigt att det gör ont men skönt att det verkar fullt normalt då :)

Imorgon efter kontrollen bestämmer jag mig om igångsättning. Får se vad läkaren rekommenderar. Ser allt bara bra ut så väntar jag helst någon dag till.

Låter vettigt själv blev jag varnad av grannen här om dagen. Hans fru hade gått över 14-15 dagar med deras son och när han väl föddes vägde han fem kilo, så han tyckte inte att jag skulle gå över så länge. Nä men tack för varningen, då trycker jag på knappen här som får förlossningen att starta med en gång...? gaah, det här med att gå över hade ju inte gjort någonting om det inte vore för allt tjat från alla runt omkring.
  • SJLN
    Liverbird91 skrev 2016-05-30 12:37:21 följande:

Man kan få så dumma kommentarer från folk så man undrar vad de tänker med ibland haha. Framförallt skräckscenarier om förlossningar. Vad ger det mig liksom?

Sägs väl att viktuppgången är 150-200 g/vecka. Barnmorskan kan väl även uppskatta vikten?

Nej precis, det hjälper ju knappast ^^ ja anledningen till att deras son var så stor är ju mer genetisk än på grund av att hon gick över 14 dagar, men folk är ju som de är.

Ja finns det anledning att tro att man väntar ett ovanligt stort barn kan man ju få göra tillväxtultraljud, men bara att man gått över tiden är ju ingen anledning till oro
  • SJLN
    Tausen skrev 2016-05-30 11:14:16 följande:

Jag sov med en mjuk kudde under magen som jag flyttade med mig när jag vände mig.

Om ni är nyfikna på hur det startade för mig så var jag rätt aktiv på fm, sen var jag jätteledsen av olika anledningar och låg och vilade mig när värkarna började, kanske runt 18. Rätt svaga, men återkommande (som jag haft tidigare ). Vågade inte hoppas, men bestämde mig för att inte gå och lägga mig då jag var rädd att de skulle stanna av...försökte varva halvliggande läge med att sitta och gå omkring. De var ganska oregelbundna. Först var 6.e minut rätt länge, sen plötsligt var 3.e, sen 8.e... sen ökade de i styrka (men fullt hanterbara) och vi bestämde oss för att åka in och kolla. Var bara öppen nästan 2 cm - men 5 timmar senare var han född. Var skönt att det gick fort - men gjorde mycket ondare och jag gjorde klassikern - skrek att jag inte ville... haha. De kollade inte hur öppen jag var utan lät mig typ styra själv. När jag fick epidural kom krystvärkarna väldigt nära inpå, så fick klara mig mest på lustgas (som dock gjorde mig väldigt illamående denna gång och de fick ha den på väldigt lågt). Fick du 2 små stygn innuti så klarade mig bra.

Lycka till alla nu!!!!

Kanske är det som är lösningen alltså, att inte gå och lägga sig. För det stannar ju alltid av över natten. ^^ Samtidigt vill jag inte vara för trött under förlossningen heller, för det är ju absolut inte säkert att det går lika snabbt som det gjorde för dig. Fast jag har inte så kraftiga förvärkar heller så det funkar säkert inte för mig ändå.

Låter som en väldigt bra förlossning ändå
  • SJLN

Jag kommer hinna få väldigt mycket gjort om det här ska fortsätta dra ut på tiden. Jag har varit ledig i en vecka och började med att bara vila, behövde verkligen det efter att ha jobbat ända till en vecka före bf. Men sen har vi haft loppis, jag har bakat, jag har lagat punkan på cykeln (efter tre år...) och bytt cykelkedja, satt upp gardinstänger på övervåningen (bara bott i huset i ett och ett halvt år utan gardiner uppe liksom) och imorgon tänkte jag ta och lasera utemöblerna om det inte kommer någon bebis. Går jag över mer kanske jag till och med kan slipa cykelstyret och lacka om det. Jag har verkligen tur som är så pass pigg att jag orkar hålla på och fördriva tiden annars hade jag nog blivit galen på riktigt av alla sms och samtal där lite random folk undrar om det kommit någon bebis.

Vad gör ni andra för att få tiden att gå?

• SJLN
    Pell skrev 2016-05-30 22:28:45 följande:

Underbart att du får så mycket gjort, en annan orkar inte ens beställa mörkläggningsgardinerna.... (Ska göra det ikväll- ohållbart då dottern tror det är morgon vid 00 och därmed är vaken till 04.......... Två nätter i rad nu)

Börjar på få sammandragningar men typ 7på hela dagen är inte mycket att hurra för. Dock rädd att vi ska vara hemma för länge. Måste iväg innan långt innan krystvärkarna (36min tog det sist enligt förlossningsjournalen, sen att allt totalt från vattenavgång tog närmare 24h är en annan femma). Vi har närmare 2h bilfärd till BB (med vägomläggningar). Så känner mig lite smått nervös.

Fy så jobbigt att ha så långt till förlossningen. Vi bor i grannstaden och tar oss till förlossningen på 20 minuter ungefär, om vi inte skulle bli tvungna att åka precis vid fyra en vardag för då tar det nog upp emot 40 minuter. Men det känns ändå rimligt, är inte så rädd att behöva föda i bilen liksom. Men på två timmar kan ju mycket hinna hända. Förstår verkligen att du är nervös över det.
  • SJLN

Nu kom det lite blodig slempropp på toalettpappret, vet att det kan dröja även efter att slemproppen gått men det måste ju betyda att det händer något i alla fall

• SJLN

Hann sova en timme ungefär innan jag vaknade av värkar. Fortfarande ganska långt emellan men jag tror att de är The real deal så att säga. Och fy fan vad ont det gör, redan nu!

• SJLN

Det blev en liten bebis igår åkte in vid halv sju på morgonen då jag hade så ont att jag inte stod ut längre, jag hade nog trott att vi skulle klara oss hemma längre än så men icke. Hade värkar ungefär var femte minut när vi åkte in och jag var öppen 3-4 cm så vi fick stanna. Jag ville ha EDA med en gång men fick snällt vänta på ett tätare värkarbete. Fick dock lustgas så länge uppställd på max. Två timmar senare var det dags för koll av tappen som då var öppen 4cm. Inte mycket som hänt med andra ord. Men jag fick EDA då och sen gick det undan, från 4cm till fullt öppen på runt två timmar. Efter det tog det tid igen, hon arbetade sig sakta men säkert neråt men vi fick avsluta med hjälp av värkstimulerande dropp. 17.39 sa det plötsligt plopp (ja barnmorskan blev lite överraskad och fick springa fram för att ta emot) och ut kom en till synes fullt frisk tös. 52cm lång och 3860 gram tung. Nu väntar vi på att få träffa en barnläkare innan vi får åka hem men tid för sånt fanns först runt klockan tio

Två spyor, bajs och en hel del ytliga stygn och ändå känner jag mig väldigt nöjd. Trodde verkligen jag skulle tycka det var fruktansvärt att bajsa på mig men det kom ju inga mängder och just där och då spelade det ingen roll

• SJLN
    TriciaN skrev 2016-06-01 06:21:27 följande:

Grattis :) hur många dagar gick du över tiden :)

Tack fyra dagar över tiden kom hon. Så det blev inte så länge som jag trodde.
  • SJLN
    Pell skrev 2016-06-03 06:27:38 följande:

Fort gick det här. Lilltjejen (4150g 52lång - hade aldrig trott hon skulle va så stor)

Tre värkar sen gick vattnet 00:20 ringde vi blev bedda att vänta (eftersom värkarna typ försvann) Värkarna Kom tillbaka snabbt och med 5min så ringde igen vid 01:30/01:40 så vi packade ihop och for. Framme på parkeringen utanför BB började huvudet komma ut, (hade alltså krystvärkar i bilen)

Och hon kom i byxorna 03:40 nere på akuten.. Så glad att vi hann fram för det tig en stund innan hon skrek.

Oj så bråttom hon hade! Känns det okej trots att det gick så snabbt? Grattis!
  • SJLN
    Pell skrev 2016-06-03 10:03:38 följande:

Jo allt gick bra, såhär i efterhand är jag glad att det gick fort (hann inte börja spy- förra gången var fruktansvärd på så vis)

Ja ingen hit med värme och höggravid så könner med er som är kvar, dessvärre är jg fortfarande svullen om fötterna, antar att det tar lite längre tid att bli av med vattnet i kroppen på sommaren än på vintern

Mina fötter är mer svullna nu än vad de var innan förlossningen ^^ Jag var inte speciellt svullen innan men nu har jag får små korvar till tår och skorna går knappt på.

Skönt att slippa spy, själv kräktes jag både i början och i slutet. Kunde inte kissa så de tappade blåsan på mig men iom kräkorna fanns knappt något där. Blev tappad på 2,5 dl totalt på typ 8 timmar, och då drack jag massor och fick dessutom en liter vätskedropp. Så kräkorna hade jag ju gärna klarat mig utan ^^
  • SJLN
    HonanHöna skrev 2016-06-04 15:55:03 följande:

Äntligen är våran lilla tjej här :) 12.25 kom hon. 3030g och 47 lång. En pytte bebis!! Önskar att era ska komma nu också!

Men åh så liten.^^ Stort grattis!
  • SJLN

Grattis jag_1987!

Ja vi har ett namn. Trodde aldrig vi skulle hitta på ett så fort men direkt när hon var ute låg jag där och tänkte att hon ser ut som en Ella, men det kändes inte riktigt rätt så jag sa inget till sambon. Men då säger han plötsligt Bella - och det kändes helt rätt! :) vi hade en lång lista med namn vi funderade på men Bella stod inte med på den ^^

• SJLN
    Ruter skrev 2016-06-06 05:43:32 följande:

Äntligen kom våran tjej. Fick värkar vid 22 tiden och kom in till förlossningen 01, var då öppen 9 cm.och kl 02.30 föddes hon på BF+9. 4260 gram och 55 cm lång.

En så stor tjej, grattis! :)
  • SJLN
    Liverbird91 skrev 2016-06-09 01:21:40 följande:

Det blev nästan ett majbarn - 1 juni kl 06 kom lille Max men först nu som jag har nån ork att ens skriva.

Urakutsnitt efter värkar en hel dag + 6h kämpande på förlossningen. Var helt öppen när beslutet togs, han var stressad och kom inte neråt.. 6 minuter från beslut till snitt.

Hemsk förlossning och därefter tråkig tid på neonatalavdelningen.. han är dock helt friskförklarad som tur är!

Äntligen hemma men här blir det inte mycket sömn alls. Hoppas att allt blir bättre grattis till allihop!

Stort grattis till lille Max! Men vad tråkigt med en sån förlossning. Inte nog med att det slutar med snitt utan att först behövt kämpa en hel dag med värkar. Jag tänker att det blir dubbelt upp att återhämta sig ifrån då. Hur mår du nu?
  • SJLN

Och vi fick en Bella :)

Ja det verkar ha blivit många flickor

• SJLN

Mitt avslag luktar också illa men det luktar väldigt svagt så jag känner mig inte orolig. Men luktar ditt starkt alltså? Har du feber eller mår dåligt på något vis? Infektion i livmodern kan ju bli väldigt farligt väldigt snabbt men är det bara lukten skulle jag inte vara allt för orolig.. men ring bb eller 1177 och hör för säkerhets skull.

Amningen går bra här men Bella är kass i magen. Vet inte än vad som ger henne diarré men jag hoppas det går över av sig självt. Jobbigt om det är mjölkprotein och jag måste börja äta mjölkfritt..

jag_1987 skrev 2016-06-14 23:05:40 följande:

De har gått en vecka efter fl och mitt avslag försvann nästan efter 4 dagar sen började dt komma igen som typ klumpar och nu har ja typ fyllt två nattbindor bara sådär vid två tillfällen.. Dessutom luktar avslaget avlopp.. Så sjukt vidrigt.. Är detta normalt tro?

De är ju mitt andra barn och minns inte att första va så men då hade jag druckit hallonbladste länge inna fl de fgjorde ja tyvärr inte nu för ja ville se om de va skillnad. Då hade ja avslag typ 9 dagar luktfria.

Amningen har inte heller fungerat mjölken värkar va för tunn då hon vill tutta hela tiden och grät väldigt mkt så de blir ett ersättningsbarn av nr 2 med vilket knte gör mig något då första är frisk och glad tjej men kan ändå känna att ja hade velat amma lite mer än en vecka.. Sammtidigt är de väldigt skönt att sambon kan ta henne med.. Hur går ammningen för er?

• SJLN
    jag_1987 skrev 2016-06-16 09:48:16 följande:

Nej då ja mår bra annars bara att de kommer en liten flod i bindan och de är då de luktar.. Har ingen smärta feber eller så!.. Men ska prata med barnmorskan i dag vi har tid med henne i dag!

Längtar tills de är över de går i vågor fram och tillbaka vissa dagar mer andra mindre...

Diarre är väl som de ska vara? Dom är ju lösare i magen fram tills fast föda om ja inte minns fel från första.. Tror inte du behöver oroa dig sålänge bebis inte skriker för mkt!

Ja alltså löst ska det ju vara men hon bajsar vatten. Ibland kommer det lite krämigare bajs med små gryn i men oftast är det alltså som kiss. Eftersom hon går upp i vikt och inte verkar ha ont i magen så är det ingen större fara men det fräter ju i rumpan på henne, och det kommer nytt hela hela tiden så det är svårt att hålla rent. Vi kan oftast inte ens få på en ny blöja innan hon bajsar igen. Sjukt frustrerande när man står där vid skötbordet och är inne på blöja nummer tre och hon skiter ner den också innan man ens fått på den..
  • SJLN

Vi hade också en riktigt bra natt inatt hon sov 21.30-01.45 upp för ny blöja och amning

2.30-6.00 upp för ny blöja, amning, ny blöja igen och mer amning

7.00-9.30 och sen gick vi upp.

Det innebär alltså att jag fått sova typ åtta timmar totalt inatt. Det var riktigt skönt vill jag lova

Svar på tråden BF maj 2016