Inlägg från: Snelson |Visa alla inlägg
  • Snelson

BF maj 2016

Fialooop skrev 2015-10-14 16:30:21 följande:

Kub på tisdag! Ngn annan som gjort/ska göra det?

Jag ska göra kub. Lämnar blodprov på inskrivningen 22 okt och ultraljudet blir 4 nov. Ser redan fram emot det och samtidigt lite nervöst.
  • Snelson
    Fialooop skrev 2015-10-15 09:36:04 följande:

Har längtat sedan jag bokade tiden. Men nu börjar nerverna komma. Hur gammal är du? Jag är 26 år och min sambo är 27. Vi valde att göra det privat eftersom man inte erbjuds kub förens efter man fyllt 33 i Skåne :)

Jag är 27 och mannen 31. Här i kalmar län erbjuds alla gravida göra kub gratis. Jag har inga riskfaktorer som jag känner till... :)
  • Snelson
    Fialooop skrev 2015-10-15 22:43:05 följande:

Vad skönt :) konstigt egentligen att det inte ser likadant ut överallt. Men men :) bokat tid ännu? Jag är 26 och min sambo 27 (det skrev jag kanske innan). Har inte heller några riskfaktorer egentligen som jag känner till :)

Ja det är lite konstigt att det kan skilja sig så mycket. Jag bokade tid nu i veckan och det blir 4/11, är då i v 12+4. Har inskrivning nästa torsdag (v10+5). Jag blir lite orolig ibland eftersom jag inre har så mycket symtom längre. Mardrömmen vore ju om man inte ser något på ultraljudet... det är lite därför jag inte vill vänta till RUL i v18-20.
  • Snelson
    Cecilia20160513 skrev 2015-10-15 21:52:02 följande:

Hej!

Följer era inlägg och min bf är 13 maj. Mitn första graviditet

Och är så orolig över allting.

Men jag undrar om ni har gått upp i vikt?

Ser ni någon förändrig på magen eller när gör man det?

Kram på er alla!

Hej jag är också gravid med första barnet, bf 13 maj :) Känner du av mycket symtom? Jag mådde mycket illa fram till v8 men sen har alla symtom försvunnit. Är bara sjukt trött hela tiden.

Jag har ett bmi på 33 och har gått ner från 99 till 96kg sedan hälsosamtalet i v 6.
  • Snelson
    Cecilia20160513 skrev 2015-10-17 08:28:11 följande:

Åh va skoj med samma dag!:)

Jag har inte mått illa alls mycket, mest av lite mat os. Jag är väldigt trött hela tiden. En del humörsvängmingar:) och så är ja frusen av mig. Är det i vanliga fall också men nu extremt.

Okej, jag har gått upp ett kilo. Trodde de skulle bli mer eftersom jag inte mått illa.

När har du inskrivning?

Det är roligt att höra hur andra mår, man märker ju hur olika det är :)

Jag har inskrivning nu på torsdag 22/10. Är i vecka 10+5 då. När har du inskrivning?
  • Snelson
    fair skrev 2015-10-21 01:33:28 följande:

Hej hörni!

Jag har inte läst tråden på ett tag men vill bara säga att allt är bra hos mig. Är i v 10+2 idag (tisdag för det är över midnatt ;P) och mår alldeles för bra. Trots två vul/ul känns det fortfarande overkligt, ska vi verkligen få en bebis till? !

En fråga jag har, är det någon fler som upplever extraslag/dubbelslag på hjärtat? Jag får även hjärtrusning ibland... Nu är jag rätt förkyld med mycket hosta så jag vet inte om det är pga det eller om det är graviditeten??

Skulle bli glad över svar då jag haft det varje dag i en vecka och igår flera gånger! Börjar känna mig lite orolig faktiskt....

Hej! Jag är i v 10+4 och jag mår också jättebra, känner inte alls mycket symtom men hoppas allt är bra. Har inte gjort något ul ännu...

Jag har haft en del hjärtklappning och enligt min app från gravid & baby är det helt normalt. Beror på att blodvolymen ökar i kroppen och då slår hjärtat extraslag ibland för att kompensera.

Jag är också väldigt förkyld nu med mycket hosta, har känt av en del hugg i magen när jag hostar och nyser. Har du känt så?
  • Snelson
    fair skrev 2015-10-21 13:48:09 följande:

Jag får alltid hugg långt ned i magen när jag hostar eller nyser så länge jag inte krummmar ihop mig eller böjer upp ett ben. Det är ligamenten som gör ont och drar!

Ok skönt att höra att det inte är något farligt eller onormalt :)
  • Snelson
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-03 16:14:43 följande:

Idag har vi träffat pyret.. Den mår bra o allt såg fint ut..!

Åh så fin! Vi har varit idag! Allt såg bra ut, var lite svårt för barnmorskan att mäta nackspalten då bebisen låg uppochner men till slut gick det :) fick låga värden på Kub också! Nu som först kan jag glädjas åt graviditeten fullt ut, har inte vågat hoppas innan man sett ett hjärtslag... Blev dessutom framflyttad två dagar vilket inte är fel :)
  • Snelson
    josselitoo skrev 2015-12-27 22:05:57 följande:

RUL imorgon. Känner inget och är i 18+3... Håller tummarna samtidigt som jag är så nervös så jag vill kräkas

Jag gjorde mitt Rul för en vecka sedan, då i v 19+4 och hade inte känt någonting. Det visade sig att min moderkaka är i framkant och att jag har en bakåtlutad livmoder. Det var alltså inte alls konstigt att jag inte känt något. Den senaste veckan har jag börjat känna lite bubbel/pirr som jag antar är fosterrörelser... lycka till imorgon det kommer säkert gå jättebra! Är ju en fröjd att få se bebisen :)
  • Snelson
    TriciaN skrev 2016-01-02 11:30:54 följande:

Har ni börjat titta på vagnar? Vilken är eran favorit?

Vi köpte en vagn förra veckan! Det blev en brio happy med lufthjul. Vi hittade en på blocket från -14 med sittdel och hårdlift, precis som vi ville ha. Det var ett bra pris så därför slog vi till redan nu. Vi bor på landet och åker aldrig kollektivt och går sällan i små butiker. Därför passar den oss perfekt :)
  • Snelson
    FruLundmark skrev 2016-01-02 23:02:43 följande:

Vi har också tittat på den, blir nog att köpa den ny (har hittat till bra pris på nätet då jag inte hittar den begagnat i närheten).. Den verkar bra för oss då den fungerar bra i olika terränger :D

Ja den verkar faktiskt riktigt bra. Vi fick med en adapter till Brio primo babyskyddd också som man sätter på vagnen. Det hade vi inte tänkt köpa till om vi hade köpt nytt men den tidigare ägaren till vagnen hade haft god användning av det.
  • Snelson
    Hajarna skrev 2016-01-05 16:12:22 följande:

Hej tjejer :) har ni tecknat gravidförsäkring? Isåfall vilken??

Hoppas ni alla mår bra.

Jag har försäkrat mig hos folksam. Jag jämförde olika och tyckte den lät bra. Dessutom har jag och mannen huset, bilen och oss själva försäkrade genom dem sedan tidigare. Det är verkligen en djungel men jag tycker de flesta gravidförsäkringar är väldigt lika. Det blir nog svårare sedan när man ska välja barnförsäkring...
  • Snelson
    SJLN skrev 2016-02-08 15:14:32 följande:

Jag ska till barnmorskan och mäta sf mm. för första gången imorgon så återkommer med mitt mått då.

Men kan övervikt påverka sf-måttet? Alltså kan det bli missvisande? Någon som vet?

Jag frågade min bm sist om magens form/storlek innan man blev gravid påverkade sf måttet ochdet gjorde det inte. Det är ju livmodern man mäter och inte magen i sig.
  • Snelson
    Maj2016 skrev 2016-04-17 07:50:52 följande:

Vecka 37 idag :), imorgon har jag tagit första dagen som ledig inför förlossningen.. Känns konstigt att gå och lämna barn på skolan för att sen gå hem och vara själv ett tag.. När gick / går ni hem från jobbet? Väntar mitt sjätte barn och börjar få förvärkar (äntligen) fått tryck neråt och känner att snart äntligen är det på g ;)

Jag jobbade sista dagen i fredags så nu blir det lite vila och förberedelser :) är i v 36+3 idag! Jag har haft en och annan förvärk men ingenting regelbundet alls. Magen har dock sjunkit rejält så det är skönt att känna sig lite mer mobil än innan.
  • Snelson
    Krickelin med Naemi skrev 2016-04-27 07:30:41 följande:

Dax för BM imorgon. Nu har jag haft pinvärkarna och mensvärk i dagar. Jag har öppnat mig minst 4cm och all slempropp är ute. Det får gärna vänta men om det ska hålla på så här så kommer jag lessna. Jag har ju företaget som jag inte kan ta ledigt ifrån :-/.

Får starkare värkar så fort jag gör nåt och när jag sitter med mina vetekuddar får jag "skita-på-mig-reflexer" (ursäkta, haha) Så ingen lindring direkt.

Trots allt detta så veeet jag att det lätt kan ta 4v till, min kropp förbereder sig alltid för att vara helt startredo innan förlossningen så att det går fort. Men irriterande är det.

Usch jag hoppas det lugnar ner sig lite så att du hinner känna att du är mer "redo" eller att det passar sig bättre. Hur vet du att du är öppen 4cm? Då är man ju i aktiv förlossning?!

Jag känner igen det där du beskriver med "skita-på-mig-reflex" :) Den senaste veckan har jag haft en del sammandragningar och molande värk men nu har det ändrat karaktär lite sedan igår. Får kraftigare sammandragningar och även ett tryck bakåt, som att jag måste på toaletten... kanske är på g då?
  • Snelson

Jag har troligtvis åkt på en svampinfektion! Totalt dum som inte fattat att det är det jag har haft, har gått med problemen en vecka iallafall. Är i v 40+4 idag och nu hoppas jag att förlossningen inte sätter igång innan jag behandlat bort svampen. Någon av er andra som haft svamp under graviditeten? Fick diagnos genom telefon idag av mvc, utan undersökning. Hon sa bara att jag skulle köpa något receptfritt på apoteket. Köpte Canesten vaginaltablett och kräm. Såg sedan att man ska undvika krämen vid graviditet. Ringde då läkemedelsupplysningen men han kunde inte ge något svar på vad jag skulle använda.

Jag som trott att det var delar av slemproppen som kommit men det har visst varit konstig flytning... Vill inte att bebisen ska födas och få torsk!?!

• Snelson
    Pyret13 skrev 2016-05-16 09:18:18 följande:

Inatt kom vår "lilla" tjej 52cm 4kg till världen bf +9 dagar. Det gick ungefär lika fort som med storasyster från 3cm till att hon var ute ca 2h 45min. För min del räckte det med lustgas.

Nu ska vi sova lite. Lycka till ni som har det framför er.

Grattis till er ;)
  • Snelson
    hundenhubbe skrev 2016-05-20 15:55:53 följande:

Har ju de senaste två dagarna haft en överaktiv bebis i magen som borrat sig ner och gjort illa mig rejält mellan benen i flera timmar om dagen. Idag har hon varit coollugn, har inge ont alls och hon har som rört sig mer segt än vilt. Men varit mkt stilla! Lugnet före stormen?

Känner så väl igen mig i det du beskriver. Bf+9 idag och i flera dagar har bebisen varit väldigt aktiv. Idag på fm blev jag väldigt orolig då den inte hade rört sig sedan igår kväll på samma sätt som tidigare. Kände liksom av svepande rörelser men väldigt svaga och lugna. Jag testade med att dricka kallt vatten, vila, buffa och allt men nej det som behövdes var att åka bil med hög musik - då kickade det igång och nu är det mer rörelser än igår. Så skönt men man blir  ju så orolig!

Jag hoppas det var lugnet före stormen, att den liksom vilar upp sig lite. Gjorde hinnsvepning i onsdags, var då öppen 2-3cm och därefter har slemproppen kommit i omgångar.

Hoppas vi får våra bebisar snart! :)
Svar på tråden BF maj 2016