Inlägg från: skepparbarn |Visa alla inlägg
  • skepparbarn

BF maj 2016

Nunit skrev 2015-09-17 20:14:15 följande:

Hej. Hoppar in här i gruppen ????

Jag gjorde ett FET den 4/9 och har fått positivt och fått bf den 22/5 enligt kliniken ????

Fick MF i mars i v6 så är lite små nojig att det ska sluta som då.

Har en dotter som är 7, men har lixom glömt hur det är att va gravid ????

Grattis, vad kul! :) 

Jag var gravid till april i år men har redan glömt haha

• skepparbarn
    myownworstenemy skrev 2015-09-18 15:29:01 följande:

29 år. Väntar första barnet. BF 24:e maj. Hoppas att allt ska gå bra!

Fick idag tid till inskrivning i vecka 9+3. Det känns lite sent. Samtidigt är det kanske skönt när man väl har varit där eftersom det är närmare vecka 12.

Gör man alltid VUL på inskrivningen? Jag antar att de på något sätt säkerställer att fostret lever i alla fall?!

I mitt län får man först efter vecka 12 så det är tidigt :)

I få landsting görs VUL i samband med själva inskrivningen men oftast inte, utan man får vänta till KUB/NUP eller RUL :) De gör inget särskilt förutom väger dig och tar olika blodvärden och kollar urinprov.
  • skepparbarn
    myownworstenemy skrev 2015-09-18 16:24:33 följande:

Ok, så de kollar att man är gravid genom urinprov? Hade hoppats på något lite mer komplicerat. ;)

Tror det men vet inte :) Du kanske kan be om ett eller ringa själv till gyn. De utför sällan det på MVC. Jag får den 9e oktober men det är bara en av många kontroller eftersom det gick fel för oss med förra barnet. Annars brukar de inte göra utan särskilda skäl :) Men det finns ju privata mottagningar också som man betalar själv
  • skepparbarn
    Majorie skrev 2015-09-18 18:39:38 följande:

Tack! <3Stort lycka till! 8+1, då kommer du få rätt ok UL-bilder tror jag. Mina var bara sudd. :)

På mina ul förra graviditeten var han en ostkrok i 9+4 :) Med ert litet hjärta och anlag tilk vevade fötter
  • skepparbarn
    Granskog skrev 2015-09-21 08:04:09 följande:

Hej! Jag måste hoppa in i tråden nu fast jag inte är säker på att jag är gravid. Hade ÄL nångång mellan 8-10.9 och efter det har jag haft klara grav.symptom. Jag väntar och väntar på att jag ska få ta test! Har haft långsam matsmältning, förstoppning, dov mensvärk nästan varje dag och nu senaste dagarna har jag även börjat känna av i korsryggen. Dessutom har min hy i ansiktet blivit otroligt fet och jobbig och jag får lätt kräkreflexer av saker ja inte reagerat på förut?? När fick ni de första symptomen? Och när tog ni test?? Räknade ut att OM jag är gravid (vilket jag vill tro efter hur jag mår) så kommer det bebis någon av sista dagarna i maj 2016 (eventuellt början av juni)

Det finns en tråd som heter BIM September. Där finns fler som inte fått plus.

:)
  • skepparbarn
    LN2015 skrev 2015-09-23 14:39:37 följande:

Hej, jag måste bara få fråga- Vad är de ALLA är så oroliga för?? Vi har inte berättat till någon och är i vecka 9, men de är inte för att "om de skulle hända något"... utan bara för att chocka dom lite att vi är så långt på väg när de väl får veta. Min önskan är att kunna hålla de hemligt/osynligt till jul Men iaf, om man får MISSFALL (hatar alla förkortningar) är de ju för att något inte är som de ska, de går inte att påverka, och jag kan tycka att detta är helt fantastiskt att kroppen stöter bort något som inte är okej. Då får man ju vänta till nästa gång de är aktuellt att bli med barn och hoppas att allt fungerar. Jag har verkligen inte kämpat för att bli gravid utan jag har nyss blivit övertygad om att jag vill ha en till. Har en dotter på 3 år nu. Efter henne har jag blivit gravid 2 gånger, ena gången med minipiller och andra slarvat med p-piller. Då kändes absolut inte okej med en till, nu tror jag att de blir mysigt och kul. Jag tycker förresten många stressar med att skaffa massa barn, sen sitter dom där med två ungar och de finns ingen tid för att uppvakta sin partner eller göra något kul, han lessnar och de tar slut. Min mardröm. Jag tar mig alltid tid för min partner!

Har aldrig haft missfall. Hade hellre haft det än att få se i vecka 20 på RUL att bebisen har en skada på centrala nervsystemet så han inte kan överleva graviditeten. Men det är bara jag. Och får vi missfall får vi börja om och för oss tar det tid. Har man inte kämpat för en graviditet eller förlorat en så tror jag inte man kan ifrågasätta en annans oro heller 
    :)
  • skepparbarn
    LN2015 skrev 2015-09-23 16:06:23 följande:
    Jag hade också hellre fått missfall än få ett sjukt barn som inte kan leva ett normalt liv...
    Ett normalt liv är väl ganska abstrakt.. Jag arbetar med funktionshindrade och sjuka barn/vuxna, och det är få av dem som har en annan uppfattning av livet än vad du och jag har. Jag skulle hellre haft ett barn än inget alls?
  • skepparbarn
    Krumilur123 skrev 2015-09-27 21:30:01 följande:

Hej!

Försökte få tillträde till en av dom hemliga FB grupperna. Tydligen är det fullt och man kan inte komma med. Är det fler som vill ha FB grupp? :)

Jag tycker ju helt klart att det är smidigare!

Jag är med i en av de stora med 63 medlemmar. Jag tycker personligen det är för mycket så om du gör en ny får du gärna bjuda in mig :)
  • skepparbarn
    MakeitHappen skrev 2015-10-08 06:39:48 följande:

Vilken vecka gjorde ni tidigt  VUL?

Jag blev inbokad på ett tidigt UL.. På plats sa min BM att det blir i vecka 8.... Men när jag kom hem och räknade själv så fick jag det till vecka 11...

(går in i vecka 9 idag).

Nästan så jag vill boka in ett privat VUL.. :)

Hon tar de tider som finns lediga antagligen. Och var glad för v 11! Då får du se mer av en bebis än i v 8 nör den ser ut som en ostkrok bara ;) Det är bara 2 veckor kvar. Håll dig tills dess. Det är värt det.
  • skepparbarn
    MakeitHappen skrev 2015-10-08 06:39:48 följande:

Vilken vecka gjorde ni tidigt  VUL?

Jag blev inbokad på ett tidigt UL.. På plats sa min BM att det blir i vecka 8.... Men när jag kom hem och räknade själv så fick jag det till vecka 11...

(går in i vecka 9 idag).

Nästan så jag vill boka in ett privat VUL.. :)

bifogar och ser om det funkar :))

Förra gången gjorde jag i vecka 9 och blev aningen besviken över hur lite man såg... den hör gången ska jag iväg på tisdag i 8+0 men eftersom jag får flera så spelar det ingen roll. Ska på i v 12 och 15, 17 och 20 också.
  • skepparbarn
    MakeitHappen skrev 2015-10-08 17:31:24 följande:

Jag tror jag kommer får fler tider sen med pga mina två missfall tidigare...

Vad vare du bifogade? det funkade inte iaf..

Hoppas det. Jag har aldrig fått missfall så håller tummarna att det inte är så den hör gången heller. Bifogade skillnaderna på UL i vecka 8 oxh 11 :) Men den ville visst inte med
  • skepparbarn
    MakeitHappen skrev 2015-10-09 05:18:42 följande:

Nej det är inget jag önskar någon att gå igenom!

nej ibland vill det inte gå som en själv vill.. men jag har googlat lite på det så såg lite skillnad iaf :)

men det känns bara som en evig väntan.. 2 veckor till

Nej det förstår jag.

Vår son dog i v 22 pga missbildningar så vi ska få göra massa för att se om bebis har samma. Men det syns tidigast i vecka 15 om möjligt, men säkrast i vecka 20. För tidigt kan ge missvisande resultat . Så för mig spelar det ingen roll hur många tidiga vi får egentligen. Det är det i vecka 20 man väntar på och herrejösses vilken tid det är dit.. Efter jul. Suck.

Hoppas allt är bra med er bebis i alla fall. Det tror jag starkt att det är. Känner du annorlunda nu än med missfallet? Dvs magkänslan? Jag kände att något var fel på vår son innan vi visste.
  • skepparbarn
    MakeitHappen skrev 2015-10-09 15:06:21 följande:

Nej ... fy va jobbigt!! vet ni vad de berodde på? hoppas det går bättre för eran nu då :)

visste inte att det var så speciefikt med veckorna men tack för informationen :)

ja tiden går så långtsamt just nu..

jo jag hoppas det.. jag hade mycket molvärk i början och då förstod jag att jag var gravid, men inte jättemycket nu längre.. då o då.. så blir ju nojjig men försöker inte oroa mig..

men jag tycker denna graviditeten kännes annorlunda ja så hoppas :)

Ja det var en hjärnskada/skallskada dom följd av vätskeansamlingar av ett ryggmärgsbråck. Det är det jag menar inte syns tidigare. Andra missbildningar ser man nog tidigare.

Att set känns annorlunda är positivt! Känner lika här
  • skepparbarn
    90pettersson skrev 2015-10-14 10:23:45 följande:

Hur känner ni angående färga eller inte färga håret?

Jag har världens utväxt nu som skulle behöva fixas till men vet inte om jag vågar...

Det är ofarligt att göra så jag gör det :)
  • skepparbarn
    Allies skrev 2015-10-14 22:04:56 följande:

Jag planerar också att göra kub i v. 13-14. Här där jag bor så får man inte göra det via landstinget om man är under 35. Så det blir isf privat och kommer att kosta 2000:- Känner mig lite rädd...och det gjorde ju inte saken bättre när jag läste att man kunde få sämre resultat som överviktig Någon som vet något angående det? 

Jag ska göra KUB fast jag är 21 och intr har några höjda risker, då vi fick komplikationer sist. Man räknar väl ut med ålder, vikt och mätningen på nackspalten tillsammans med blodprovet du gör.
  • skepparbarn
    Cecilia20160513 skrev 2015-10-18 15:33:23 följande:

[quote=75887253][quote-nick]Snelson skrev 2015-10-17 11:34:42 följande:[/quote-nick]Det är roligt att höra hur andra mår, man märker ju hur olika det är :)

Jag har inskrivning nu på torsdag 22/10. Är i vecka 10+5 då. När har du inskrivning?[/quote

Okej:)

Jag var på ett enklare samtal i v.8 tror jag det va.

Sen är den barnmorskan jag fått mamma ledig på halvtid så det va svårt att hitta tid. Därför blev det i v.14 den 9/11. Känns långt fram men tiden går ändå fort.

Jag har också den 9/11 fast i v 13 :) Det börjar åtminstone närma sig.... jag bokade det för en månad sedan haha
  • skepparbarn
    Pell skrev 2015-10-20 19:02:04 följande:

Någon annan som blivit förstoppad?? Ska ringa bm imorgon. Men visst borde man kunna ta lite laxermedel??

Absolut inte laxermedel!!

Det kan starta värkarbete :O

Bulkmedel som Inolaxol eller Lactulos kan du ta. Drick minst 2 l vatten om dagen och ät mer fiber. Ända som funkar
  • skepparbarn
    skepparbarn skrev 2015-10-21 20:49:30 följande:

Absolut inte laxermedel!!

Det kan starta värkarbete :O

Bulkmedel som Inolaxol eller Lactulos kan du ta. Drick minst 2 l vatten om dagen och ät mer fiber. Ända som funkar

Menar starkare laxermedel. Dulcolax oxh Micromax i liten dos ska gå bra.

Hon jag pratade med på apoteket sa att de brukade avråda gravida med förstoppning att använda laxermedel dä det finns viss forskning som visat att kontraktioner i tarmarna lett till sammandragningar och värkar.

Så jag skulle låta bli alltså
  • skepparbarn
    Laen skrev 2015-10-22 00:27:12 följande:

Hej, jag har följt tråden ett tag och känner mig redo att vara med nu :) Jag är i vecka 10 (9+2) och gravid för första gången, efter flera år av försök (inseminstioner och IVF:er). Men det gick den naturliga vägen tillslut! Har under de senaste två åren gjort det jag kunnat för att optimeta mina chanser (kost, akupunktur, olika tillskott, yoga mm) och tillslut så gick det! Har BF den 28 maj, men har en ganska kort cykel så tror att datumet kan komma att ändras. Det blir kanske den bästa presenten då jag fyller 40 den 24 maj! :)

Känns skönt att läsa om era symptom mm. För mig har det gått fram och tillbaks, men jag har främst haft yrsel, trötthet, ömma bröst nästan från start och riktigt ömt när jag blir kall. Är ofta kall överhuvudtaget.

Hej och välkommen! Du är på samma dag som jag :) 9+2. Vi var på ultraljud tidigare och jag fick datumet 24 Maj :) knoddis mormor fyller 23e maj och kusinen fyller 21 :D Men eventuellt blir vi igångsatt i v 37+0 så så kommer bebis tidigare.
  • skepparbarn
    Laen skrev 2015-10-23 21:45:49 följande:

Tack! :) Vad roligt att vi är på samma dag! Vi ska på inskrivningssamtal på måndag så antar att jag kommer få veta mer då. Men vi har redan gjort två ultraljud och de har sett bra ut! Är det ert första barn? Hur mår du nu, och hur har du känt fram till nu?

Jag får inte inskrivning förens vecka 13 men det närmar sig. Har varit på ultraljud och allt såg bra ut där :) Andra barnet. Har en pojk i himlen. Har mått väldigt bra enligt mig. Enligt karln är jag väldigt känslig och gråter ofta. Hormoner hit och dit och ömma bröst. Men jag hade inte räknat med en lätt graviditet denna gång med tanke på hur det blev sist. Vi väntar bara på att få se om pyret i magen har samma sjukdom som storebror. Ska på KUB 25/11. Mest av oron även om sonen inte hade kromosomfel. Snarare en lindring av ångesten :). Varför har du gjort två? Har du haft några problem?
Svar på tråden BF maj 2016