Inlägg från: Cherryay |Visa alla inlägg
  • Cherryay

BF maj 2016

MakeitHappen skrev 2015-10-16 18:54:01 följande:

Okej men gör de cellprov så sent i graviditeten? för de sa i tidigt skede går det bra...

Åh va kul att se bebis :)

oj tre gånger per år, jag tycker de är jobbigt en gång i halvåret som jag går... har också uppvisat cellförändringar.

vad innebär det att ha en försvagad livmoderhalstapp?

Ja alltså de var tvungna att kontrollera att cellförändringarna inte ökat sen början av grav och om det var ok med vaginal förlossning, tog dessutom en bit från livmoderhalstappen att skicka iväg på odling och att kunna jämföra med de prover jag ska ta på tisdag. Ingen som sagt något om att det inte skulle va ok till mig iaf... De skulle väl inte göra det om det var farligt, då borde jag fått något att säga till om väl?!

Det innebär att livmoderhalstappen har stor risk att börja öppna sig för tidigt och på så sätt "tappa" fostret/barnet, har dessutom tydligen problemet att livmodern "sjunker ner" för lågt och på så sätt kan lossna, de två i kombination ger en markant högre risk för missfall eller för tidig födsel... Men än så länge har jag iaf lyckats få två underbara flickor, missfallen däremellan är ju tyvärr sånt som alla kan råka ut för... :/
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-17 08:44:57 följande:

Ja okej det är bra att dom kontrollerar med jämna mellanrum :)

ja men precis, men de bör läkaren veta... Men på 1177 står det fram till vecka 15.. men sen efter det vet jag inte varför inte det skulle gå ? det funkade ju på dig?

Jaha men hur vet man om man är drabbad av det då ?

jag har haft cellförändringar men de har inget sagt nå om tappen... och jag har haft två missfall tidigare..

Nej de har säkert någon rekommendation om att inte ta prov efter v 15 utom i särskilda fall liksom, brukar ju finnas såna notiser inom vården...

Jag fick veta det när jag var gravid med första dottern genom att jag höll på att tappa henne i v 20, fick en enorm blödning och väl inne på akuten sa de att det garanterat skulle bli missfall när jag förlorat så mycket blod, men hon höll sig fast och med viloläge resten av grav så klarade hon sig trots allt :) blev flera vul och gynundersökningar den veckan jag behövde vara kvar på sjukhuset och fick ju iaf som sagt reda på vad som var fel. Innebär ju också att jag behöver ta det ganska lugnt under grav, men eftersom jag har sån illa foglossning redan nu så är ju det inget problem :P
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-17 08:44:57 följande:

Ja okej det är bra att dom kontrollerar med jämna mellanrum :)

ja men precis, men de bör läkaren veta... Men på 1177 står det fram till vecka 15.. men sen efter det vet jag inte varför inte det skulle gå ? det funkade ju på dig?

Jaha men hur vet man om man är drabbad av det då ?

jag har haft cellförändringar men de har inget sagt nå om tappen... och jag har haft två missfall tidigare..

Glömde det, cellförändringar uppvisade jag först förra året men fick veta att jag har försvagad livmoderhalstapp för lite mer än 11 år sedan nu. Har haft flera missfall efter första dottern innan jag lyckades få min andra dotter i maj i år :) har ju lätt för att bli gravid iaf...
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-17 13:33:50 följande:

din yngsta är född i maj och du är gravid igen ? :)

skönt att veta att man har lätt för att bli gravid :)

jag har haft lätta cellförändringar i tre årstid så har kollat upp det varje 6 månader, så det bör vara dags snart igen...

Ja hon föddes 14 maj i år :P vi ville ju satsa på ett till syskon tätt men trodde väl inte riiiktigt det skulle bli så nära inpå som bara ett år emellan :P men jag fick ju tillbaka mensen direkt i juni trots att jag ammade så bara att gilla läget ;)

Okej, så pass! Ja men skönt att de håller täta kontroller så man vet vad som händer.
  • Cherryay

Tips till alla som inte riktigt kan borsta tänderna, komplettera med munskölj, helst någon antibakteriell från Apoteket! Mycket lättare att få hål under grav. och syran när man kräks fräter dessutom på tänderna... Så, munskölj is the shit! :)

• Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-18 07:42:59 följande:

hehe nej men det gör väl ingenting.. asså kan man få mensen fast man ammar?

Hehe, ja det kan man, när mensen kommer tillbaka efter en förlossning är helt individuellt, den kan hålla sig borta drygt ett år även om du inte ammar, eller komma tillbaka direkt trots att du ammar, allting däremellan, därför det är så viktigt med preventivmedel så snart som möjligt efter förlossningen om man vill undvika en ny graviditet, kroppen är ju dessutom väldigt beredd för ny graviditet första halvåret efter förlossningen pga alla graviditetshormoner du haft ;) så mao har man extra lätt att bli gravid igen efter en fullgången graviditet ;)
  • Cherryay
    Tallbarr12 skrev 2015-10-18 08:00:36 följande:

Men skummar inte munskölj mycket? Får kväljningar av när det är mycket tandkräm i munnen (och av att gurgla efter jag tagit astmamedicin...) men jag vet, jag borde prova...

Har aldrig upplevt det som att de skummar, får också kväljningar extremt lätt under grav. men lite tandkräm och spotta oftare och upprepa flera ggr, samt lite munskölj efteråt gör att mina tänder klarar sig. Du kan ju alltid fråga på Apoteket om de kan rekommendera någon sort?
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-18 11:25:18 följande:

Jaaha! för syster har varit gravid 3 gånger o hon sa det är så skönt att slippa mensen så länge ja ammar, så hon ammade ett år... sen kom den tillbaka... tänkte åh va skönt att slippa den ett år :p och så kommer du med detta... de gillade jag inte haha ;p

haha känns som helt ny information detta :p hahah tack

Hahaha, nej det suger, jag hade ju hoppats på att slippa mensen typ ett halvår iaf men har fått tillbaka den direkt efter båda barnen fötts trots att jag ammat... Lite lagom surt sådär :P man har ju större chans att mensen håller sig borta om man ammar än om man inte gör det, men tyvärr ingen garanti ;)
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-18 13:47:05 följande:

Ja där ser man... det återstår att se då hur de blir sen då :p

och den vet man ju inte alls NÄR den kommer heller!!! det tycker jag skulle vara det jobbigaste :p

vågar man ha ljusa byxor haha :p

eller fick du nån liten förvarning att den var på väg ?

Tja alltså, det beror väl lite på hur man haft det tidigare? Först är det ju efterblödningar och eftervärkar medan livmodern drar ihop sig och allt återställs efter grav. och detta kan hålla i sig i flera veckor om man har otur, sen får man ju oftast mensvärk någon dag innan mensen sätter fart, eller så är det för mig iaf, så jo jag fick ju förvarning på så sätt :P

Jag hade efterblödningar i 8-10 dagar sen uppehåll i ett par veckor innan jag började få pms och första mensen kom :P
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-19 20:49:51 följande:

Jo de kanske är så. ajj säg inte det :p ja minns bara hur livmodern skulle dra ihop sig efter mitt första missfall... ajj... och tänk då efter en förlossning haha shit

men allt har ju nått gott med sig :D beebis :D

Bebis är ju klart den bästa belöningen! Värt allt! :)
Svar på tråden BF maj 2016