Inlägg från: SJLN |Visa alla inlägg
  • SJLN

BF maj 2016

Pell - Ah, jag jobbar ju också på förskola men som resurs så jag jobbar bara med ett barn och hon är 5 år. Så inga blöjbyten där inte. Det tyngsta jag måste lyfta är väl hennes syrgastub, och den är inte tung. Nä det är stressen runt omkring som får mig att må dåligt bara just nu..

TriciaN - jag tar ett långt varmt bad varje kväll för ryggens skull. Tycker det är skönt under tiden jag ligger i badet men jag har inte upplevt att ryggen känns bättre efteråt tyvärr..

• SJLN
    KEPTAK skrev 2016-01-26 17:52:51 följande:

Hej!

Jag är ny här. Förstföderska med BF 5 maj. Det är så spännande och vi längtar.

Vi har inte köpt så mycket än, tre plagg har vi varav ett har vi fått och det är i större storlek (6 månader tror jag). I lördags köpte vi barnvagn så nu längtar vi ännu mer (har den ståendes i vardagsrummet så ser den ju varje dag).

I går var jag hos bm och när jag sa att min sambo hade känt sparkar utanpå magen för 4-5 veckor sen för första gången blev hon förvånad. Jag har moderkakan högt upp i framvägg. När kände er partner sparkar första gången?

Det ska bli kul att följa andra med BF maj 2016!

Kram

Hej och välkommen

Sambon kände första gången i vecka 19+4, då hade jag själv känt utanpå första gången bara några dagar tidigare. Jag har moderkakan högt upp i bakvägg så den är ju inte alls ivägen. Fast det är fortfarande så att bebis sparkar på utav bara sjutton ända tills sambon kommer och ska känna, då blir han lugn och still. Så han har fortfarande bara fått känna två gånger ^^
  • SJLN
    Planritning skrev 2016-02-03 12:24:36 följande:

Hej gravidkompisar!

Länge sedan jag skrev här nu :) Ser att ni pratar vagnar m.m. superroligt! Vi köpte (fick pengar av bebis farmor) en bugaboo Cameleon 3, jag hade köpt ett limited edition tyg till innan själv :) Får man fråga hur mycket ni lagt ner på era vagnar? Här har man haft sådan tur så bebis mormor (det är hennes första barnbarn som hon längtat efter) köpt bilstol och skötväska och häromdagen ville farmor med och shoppa babygrejor som hon ville betala för(!). Så vi har ganska mycket redo redan som står och väntar i bebisens rum.

Jag tycker tiden går för långsamt nu! Det är fortfarande nästan 3 månader kvar för mig. Vad gör ni för att få tiden att gå fortare?

Får man fråga hur mycket ni gått upp i vikt? Jag har redan gått upp ca 14kg i v28 allt som allt :( Jag var dock smal innan men barnmorskan sa i början att jag inte borde gå upp mer än ca 16 kg sammanlagt och det verkar jag ju inte kunna hålla. Jag har ätit mycket frukt, gör ni det med? Tänker om fruktsocker är lika farligt som vanligt socker?

Vi har köpt ett paket med chassi, sittdel, liggdel, babyskydd och bas för 6800 tror jag det var. Brio smile :) men min mormor envisas med att hon vill betala det så det blir väl gratis i slutändan.

Jag är i vecka 23+4 och har gått upp 4 kilo ungefär. Men jag vägde lite för mycket sedan innan också
  • SJLN
    Liverbird91 skrev 2016-02-06 22:03:51 följande:

Vad ligger ert sf-mått på? Mätte magen för första gången denna veckan (26+0). Ligger på 24cm och väntar en pojk!

Jag ska till barnmorskan och mäta sf mm. för första gången imorgon så återkommer med mitt mått då.

Men kan övervikt påverka sf-måttet? Alltså kan det bli missvisande? Någon som vet?
  • SJLN
    Liverbird91 skrev 2016-02-06 22:03:51 följande:

Vad ligger ert sf-mått på? Mätte magen för första gången denna veckan (26+0). Ligger på 24cm och väntar en pojk!

Nu så! Är i vecka 24+3 och mitt sf låg på 25cm, vi vet inte om vi väntar en pojk eller flicka men jag tror stenhårt på flicka
  • SJLN
    Pell skrev 2016-02-10 10:14:05 följande:

Kommer inte ihåg något alls från förra grav... Trots det inte var så länge sen. Men när börjar man mäta? Och när får man tätare Mvc besök?

Jag fick en lapp på inskrivningen av min BM med info om när man gör besök och vad som görs på de besöken. Jag har inte lappen framför mig nu men ett besök runt vecka 24+, sen ett efter fyra veckor, sen efter tre veckor sen vet jag inte om det var tre veckor igen eller om det blev varannan på en gång..

Och jag gjorde första mätningen nu i vecka 24+
  • SJLN

Jag är ju beräknad i slutet av maj så fodrad mössa känns lite overkill. Jag tänkte försöka hitta någon stickad overall/sparkdräkt, det plus filt och mössa bör väl vara tillräckligt även de lite kyliga dagarna i juni? Fast det kan ju vara så olika varmt från år till år också.. svårt det där.

• SJLN
    Snelson skrev 2016-02-10 19:29:47 följande:

Jag frågade min bm sist om magens form/storlek innan man blev gravid påverkade sf måttet ochdet gjorde det inte. Det är ju livmodern man mäter och inte magen i sig.

Ja jag frågade min BM nu igår när jag var där, hon sa att det i vissa fall kan påverka lite men att det inte spelar någon roll egentligen. För det är kurvan man är ute efter i första hand. Men man skulle vara ganska gravt överviktig för att det skulle påverka nämnvärt.
  • SJLN

Här flyter det på rätt bra, men det är väldigt jobbigt på jobbet just nu. Framförallt psykiskt. Barnmorskan tyckte jag skulle sjukskrivas 25% men jag avvaktar lite och ser om det blir bättre först. Annars är tanken att jag jobbar till en vecka före BF Tack och lov tycker jag inte det är så jobbigt att vänta. Har typ inte fattat att det är en bebis som ska ut sen ^^

• SJLN

Är det bara jag förresten som INTE vaknar och måste kissa på nätterna än? Jag sover ju väldigt dåligt ändå på grund av väldigt livliga drömmar men det är skönt att slippa vakna av att vara kissnödig i alla fall.

Svar på tråden BF maj 2016